گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کر شهر تهران آثار کرال قرن بیستم را اجرا می کند

گروه کر شهر تهران در روز ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۷، ساعت ۲۱:۳۰، در تالار وحدت قطعاتی از موسیقی قرن بیستم را به رهبری مهدی قاسمی اجرا خواهد کرد. در بخش اول این کنسرت، آگنوس دئی (آداجیو) اثر ساموئل باربر و همچنین گلوریا اثر فرانسیس پولانک برای نخستین بار در ایران اجرا می شود. در بخش دوم این کنسرت، مگنیفیکات اثر جان راتر به اجرا گذاشته می شود. پندار پارسی کنسرت مایستر ارکستری است که در این اجرا گروه کر شهر تهران را همراهی می کنند.

مهدی قاسمی درباره این کنسرت می گوید: ارکستر ما در این کنسرت از حدود ۲۰ نوازنده سازهای زهی، ۵ نوازنده سازهای بادی، سازهای کوبه ای و دو نوازنده کیبورد که پارت های هارپ و ارگ را اجرا می‌کنند تشکیل شده است. بیشتر نوازندگان دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه هنر و همچنین هنرستان موسیقی هستند. تمرینات با گروه کر چندین ماه است که شروع شده و تمرینات سکشن با نوازندگان ارکستر از چند هفته پیش شروع شد و اولین تمرین عمومی را در همین جمعه آینده در فرهنگسرای بهمن خواهیم داشت.

قاسمی درباره قطعات این کنسرت می گوید: قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌کنیم همه از آثار کرال قرن بیستم هستند. «آگنوس دئی» که همان آداجیوی معروف اثر باربر است که خود او چند سال بعد از نوشتن آداجیو برای ارکستر زهی، این قطعه را برای گروه کر بازنویسی کرد. قطعه چالش برانگیزی است که هشت صدایی است و آکاپلا اجرا می شود.

قطعه دیگر «گلوریا» اثر پولانک است که تاکنون در ایران اجرا نشده و برای اولین بار اجرا می شود. این قطعه از آثار اواخر عمر و بسیار شاخص پولانک است و قطعه دیگر «مگنیفیکات» اثر جان راتر آهنگساز معاصر و زنده انگلیسی است که در سال ۸۹ خود من با گروه کر شهر تهران برای نخستین بار در ایران اجرا کردیم و الان دوباره اجرا می شود.

با کمک خانم پندار پارسی که کنسرت مایستر هستند از نوازندگان دعوت کردیم. البته ممکن است بعضی از نوازندگان ما در آن ارکستر هم حضور داشته باشند.

مهدی قاسمی درباره اعضای جدید کر شهر تهران گفت: از کنسرت قبل تغییر زیادی نداشتیم و شاید یک ششم بچه ها تغییر کرده باشند. طبیعتا در هر گروهی که شغل اکثر اعضا موسیقی نیست، به خیلی دلایل اعضا ممکن است تغییر کنند ولی در گروه ما الان یک هسته اصلی ثابت را داریم که چندین سال است عضو گروه هستند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است