گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«دستچین آثار پیانو» از فرید عمران رونمایی می شود

مجموعه‌ای از آثار پیانویی فرید عُمران به نوازندگی هوشیار خیام تحت آلبوم «دستچین آثار پیانو» در شهرکتاب مرکزی روز دوشنبه ۱۲ آذر ماه رونمایی می‌شود. این آلبوم در برگیرنده دو سی‌دی از مجموعه آثار ضبط شده فرید عمران به نوازندگی هوشیار خیام در چند سال اخیر است که به تازگی منتشر شده.

در این برنامه که عمران به میزبانی حضور خواهد داشت، نادر مشایخی و کیاوش صاحب نسق درباره این اثر صحبت خواهند کرد.

هوشیار خیام پیانیست این مجموعه درباره «دستچین آثار پیانویی» از فرید عمران گفت: «آثار فرید عمران بخش مهمی از ادبیات موسیقی معاصر کشورمان را شکل داده است. این آثار در طول سال‌ها کار و تفکر شکل گرفته است. مثل هر اثر مهم هنری بارها دوباره نو‌نویسی شده، صیقل خورده و شفاف شده. هیچ چیز شگفت‌انگیزتر از لحظه‌های کشف یک اتفاق ساده نیست، جایی پنهان میان نت‌هایی با عمق نیم قرن مکاشفه. موسیقی عمران را پیش از این به عمارتی شبیه دیدم با سقف بلند و پنجره‌های بی‌هراس. عمارتی سفید و بلند در جایی پنهان میان پیچک و یاس.

کاش روزی هنرمند جوان ما، گم شده میان انبوه اصوات، یاد بگیرد که موسیقی را تنها از آن سوی مرزها نجوید، چرا که در همین میان، هنرمندی در کنار ما ایستاده که موسیقی خود را از فراز ابرها جُسته و موسیقی‌اش مثل آب، مثل باران بر ما می‌بارد.»

عمران درباره هوشیار خیام می گوید: «من احساس کردم هوشیار خیام پیانیست قابلی است و احساس خیلی خوبی از نوازندگی او به من دست داد. وقتی برای اولین‌بار جملاتی از موسیقی من را اجرا کرد‌‌، همان موقع گفتم او‌‌ همان کسی است که باید در این مملکت این کار را انجام دهد. در خارج از ایران آثار من اجرا شده بودند اما در ایران آقای هوشیار خیام اولین پیانیستی است که به دلم نشسته است.»

آلبوم «دستچین آثار پیانو» روز دوشنبه ۱۲ آذرماه در شهر کتاب مرکزی، واقع در خیابان شریعتی بالاتر از مطهری نبش کوچه کلاته، رأس ساعت ۱۸ رونمایی می‌شود و ورود برای عموم آزاد است.
***

فرید عمران
در سال ۱۳۲۴ در آبادان زاده شد و از کودکی پیانو می‌نواخت و قطعه‌های کوچکی می‌ساخت. آموزش موسیقی را در کنسرواتوار تهران ادامه داد. از استادان بنام او در ایران می‌توان از مرتضی حنانه و یوسف یوسف زاده نام برد. او همزمان نزد پیانیست و آهنگساز روس، لئونید ساموس (Leonid Samus) آهنگسازی را آغاز کرد. سپس در کنسرواتوار لندن تحصیل در رشته آهنگسازی را ادامه داد و در آنجا در کنار استادان و موسیقیدانان برجسته‌ای چون نورمن دموث و جان مک کیب و پروفسورلارنس لئونارد کار کرده‌ است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است