گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت اروپایی گروه بین المللی رومی و علیرضا قربانی

 

تور اروپایی “گروه رومی و علیرضا قربانی” از روز ۳۰ سپتامبر برای اجرای هشت کنسرت در سوئد، نروژ، سوییس و اسپانیا آغاز می شود. شماری از نوازندگان برجسته ایرانی و اروپایی در این گروه بین المللی گردهم آمده اند تا در ترکیبی ویژه آثار جاوید افسری راد آهنگساز ایرانی مقیم نروژ را اجرا کنند. تعداد نوازندگان در نخستین تور اروپایی “گروه رومی” بین ۱۲ تا ۱۶ نفر متغیر است.

بهنام سامانی و رضا سامانی (سازهای کوبه ای )، شهرام غلامی (عود)، داوود ورزیده (نی) به همراه جاوید افسری راد (سنتور)، نوازندگان ایرانی گروه هستند و هنرمندان نروژی، سوئدی و ایرلندی ارکسترهای سمفونیکهای مختلف با ویلن، ویولا، ویلنسل و کنترباس گروه سازهای کششی همراه آنان را تشکیل می دهند.
ویلن اول این ارکستر بر عهده کورا ونوس لونی (Cora Venus Lunny) نوازنده جوان و مشهور ایرلندی است.

گروه رومی در سال ۲۰۰۷ میلادی که از سوی یونسکو به نام شاعر و بزرگ ایران مولوی نامگذاری شد، شکل گرفت و پیش از این کنسرتهایی را در نروژ و اسپانیا برگزار کرده است.

قطعات و تصنیفهای تور اروپایی «گروه رومی» را جاوید افسری راد براساس سرودهای مولانا ساخته و تنظیم کرده است.
افسری راد که نوازندگی سنتور و موسیقی را نزد اساتیدی چون فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان فراگرفته، در سال ۲۰۰۷ از سوی رادیو تلویزیون نروژ به عنوان “آهنگساز سال” برگزیده شد و یکسال بعد شهرداری اسلو به وی لقب “هنرمند سال” پایتخت نروژ را داد. وی تحصیلات عالی موسیقی خود را نیز در همین شهر و در رشته آهنگسازی به انجام رسانده است.

تور اروپایی گروه رومی شامل هشت کنسرت است که با چهار اجرا در گوتبرگ و سه شهر دیگر سوئد آغاز می شود و سپس شهرهای اسلو و فردیسکتاد نروژ میزبان کنسرت آنها خواهد بود. این گروه سپس به سوئیس می رود تا روز ۸ اکتبر کنسرتی را در شهر ژنو برگزار شود. کنسرت مادرید در روز ۱۰ اکتبر پایان بخش این تور خواهد بود.

در شهرهای ژنو و مادرید، ویدا افسری راد خواننده ایرانی ساکن هامبورگ نیز به عنوان هنرمند مهمان به گروه رومی می پیوندند تا خوانندگی قطعاتی را در این دو شهر برعهده داشته باشد.


در کنسرتهای سوئد و نروژ ارکستر رومی با ۱۶ نفر هنرمند اجرا خواهد داشت و ژنو و مادرید میزبان ۱۲ نفر آنان هستند.
ترکیب سازهای گروه رومی به گونه ای است که امکان آفرینش نواها و رنگهای مختلف وجود داشته باشد. تسلط و صدای زیبای علیرضا قربانی در کنار نوازندگان پرتجربه و ارزنده گروه زمینه مناسبی را برای اجرای کنسرت های اروپایی “گروه رومی” در قالبی تازه فراهم آورده است.

خانم گرو لودال (Gro Lovdahl) نوازنده پر سابقه ویولون ارکستر سمفونیک نروژ نیز در این زمینه ترکیب سازهای ارکستر را مناسب توصیف کرد و گفت “این مجموعه به خوبی توانسته صداهای لازم برای یک کار زیبا و کامل را در بر گیرد.”
وی در باره موسیقی ایرانی می گوید: “این موسیقی دارای ارزشهایی بسیاری است که در نوازنده احساس لطف و شوق ایجاد می کند و چگونگی عرضه این هنر را نیز جذاب می سازد.”

جاوید افسری راد در باره ماهیت برنامه گروه رومی می گوید،‌ قصد داشته تا همزبانی و همدلی ملل و فرهنگهای مختلف را آنگونه که در منظر مولوی بوده از طریق موسیقی نمایانگر سازد.
به گفته افسری راد بیشتر قطعات گروه در مایه های ماهور، اصفهان، شور و دشتی ساخته شده که با بداهه نوازی و بداهه خوانی ویژه موسیقی ایرانی همراه خواهد بود.

بخشهای بداهه کمک خواهد کرد تا تا شخصیت فردی و جنبه های مختلف ساز و آواز در قالب سنتی هویدا باشد. نوازندگانی سازهای کششی کلاسیک نیز قرار است قطعات دیگری را به شکل تک نواز و دونوازی اجرا کنند.

پژمان حدادی که در اولین کنسرت گروه رومی در نروژ نوازندگی سازهای کوبه ای را به عهده داشت، از منظری دیگر به این قطعات این کنسرت می نگرد. وی که سالها تجربه کار در موسیقی تلفیقی را در کوله بار خود دارد، می گوید:”در ارائه کارهای تلفیقی از چند فرهنگ باید توجه بسیار به رسیدن نقطه تقارب و تفاهم داشت و مخرجی مشترک برای کار بدست آورد.” به عقیده وی آهنگساز گروه رومی از عهده این مهم برآمده و از این رو موسیقی ارائه شده اصالت و ماهیت ایرانی خویش را به خوبی حفظ کرده است.

برنامه کنسرت ها:

۳۰ سپتامبر فورسویک سوئد

۲ اکتبر گولسپانگ سوئد

۳ اکتبر گلرزبورگ سوئد

۴ اکتبر گوتنبرگ سوئد

۵ اکتبر اسلو نروژ

۶ اکتبر فردریکستاد نروژ

۸ اکتبر ژنو سوئیس

۱۰ اکتبر مادرید اسپانیا

اطلاعات مربوط به کنسرتهای اروپایی گروه رومی در سایت این گروه با نشانی زیر ارایه شده است: rumiensemble.com

احمد طاهری

احمد طاهری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است