گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

منبعی قابل اتکا و بنیادین در شناخت موسیقی (۱)

توضیح: انتشار ویراست دوم کتاب «درک و دریافت موسیقی» نوشته پرفسور «راجر کیمی‌ین» با ترجمه بسیار دقیق و تحسین برانگیز «حسین یاسینی» که اینبار علاوه بر ترجمه و حذف و اضافه‌هایی که در ویرایش جدید اعلام داشته، معادل واژه‌های موسیقایی را به زبان فارسی گنجانده بود از یک سو، همچنین ارزش و اهمیت کتاب درک و دریافت موسیقی در دنیای موسیقی از سوی دیگر، معرفی از جانب قلمی وزین و پرآوازه علمی را می‌طلبید از این رو دکتر هومان اسعدی، استاد برجسته موسیقی دانشگاه تهران انتخاب شایسته‌ای برای این منظور بود که ایشان با لطف و بزرگواری معرفی ذیل را بر این کتاب نوشته و به صفحه موسیقی روزنامه توسعه ایرانی سپردند که به انتشار رسید، در اینجا نسخه ای کامل تر این نوشته را می خوانید (بیتا یاری):


مروری بر ویراست دوم کتاب «درک و دریافت موسیقی» نوشته «راجر کیمی‌ین» و ترجمه «حسین یاسینی»


کِیمی‌یِن، راجر. ۱۳۹۷. درک و دریافت موسیقی. ویراست دوم. ترجمۀ حسین یاسینی. تهران: نشر چشمه. (۷۳۱ص؛ مصور؛ نغمه‌نگاری؛همراه با مجموعۀ شنیداری در قالب یک لوح فشرده، حاوی ۱۴۲ قطعۀ موسیقی)

Kamien, Roger. 2018. Music: An Appreciation. 12th Edition. New York: McGraw-Hill.

کتاب «درک و دریافت موسیقی» نخستین‌بار در سال ۱۹۷۶ میلادی منتشر شد و از آن زمان تا کنون، به دلیل موفقیت و استقبال بسیار، بارها در قالب نسخه‌ها و ویراست‌های مختلف بازنگری و منتشر شده است. این کتاب به‌عنوان متنی اصلی و کلاسیک برای دروسی همچون «آشنایی با موسیقی»، «شناخت موسیقی» یا، به تعبیر رایج در دانشگاه‌های آمریکای شمالی، «درک و دریافت موسیقی» (Music Appreciation)، محسوب می‌شود. کتاب دارای ۱۱ بخش است. در بخش اول عناصر و مبانی موسیقی و مفهوم سبک موسیقایی تبیین و تشریح شده است. بخش‌های دوم تا هفتم به بررسی سیر تحول موسیقی هنری غربی در ادوار مختلف تاریخی، از قرون وسطا تا دوران معاصر، اختصاص دارد. سه بخش بعدی به بررسی و معرفی موسیقی‌های جاز، راک و موسیقی برای موزیکال و فیلم پرداخته است. بخش پایانی کتاب هم چشم‌اندازی کلی و مختصر از نمونه‌هایی از «موسیقی در فرهنگ‌های غیرغربی» ــ با تمرکز بر وجوهی از فرهنگ‌های موسیقایی آفریقایی، هندی و ژاپنی – ارائه می‌کند.

طرح ساختاری کتاب شفاف و شیوۀ نگارش آن روان و درس‌گونه است. در ابتدای هر بخش مباحث بنیادی، گاهشمار رویدادها و مقدمه‌ای گویا آغازگر هر مبحث است و سرفصل‌ها به خوبی طبقه‌بندی شده و توضیحات متنی با طرح‌های شنیداری (برای موسیقیِ سازی)، راهنمای موسیقی آوازی (برای موسیقی باکلام)، نمونه‌های نغمه‌نگاری و تصاویر فراوان و مفیدی همراه شده و در نهایت در هر بخش اهمِّ مطالب به صورت فشرده جمع‌بندی و ارائه شده است.

هومان اسعدی

هومان اسعدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است