گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گروه مستقل موسیقی ایرانی «پالیز» پس از حدود یک دهه فعالیت عملی و آکادمیک همراه با تمرینات آنسامبل مستمر در حوزه موسیقی ایرانی، اولین آلبوم خود با نام «پالیز۱» و در آواز بیات اصفهان با ۸ قطعه با عنوان‌های «لالایی، کمانچه، امشب، سنتور، شیدا، تنبک، رقص ژاله، یارمن» با نوازندگی و تکنوازی کیخسرو مختاری (کمانچه)، سولماز بدری (سنتور)، ستار خطابی (تنبک) و با صدای علی صمدپور و سولماز بدری را منتشر کرد.

قطعات این آلبوم در شش قطعه‌ی بی‌کلام و دو قطعه‌ی باکلام با آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر، حمیدرضا پاسوار و حسینعلی ملاح، با تنظیم احسان ذبیحی‌فر و اشعاری از سیمین بهبهانی و حمیدرضا پاسوار تهیه و منتشر شده است.

گلشن دانش (تار و بم تار)، سجاد سقایی و سیاوش روشن (عود)، علیرضا کد خدازاده (سنتور)، امیرحسین الله‌ دادی و دلارام کفاش‌زاده (همخوان)، پالیزیان را در این آلبوم همراهی کرده اند.

گروه موسیقی پالیز در سال ۱۳۸۳ توسط کیخسرو مختاری و علیرضا کدخدازاده در هنرستان موسیقی سوره تشکیل شد. این گروه تا سال ۱۳۸۷ تحت عنوان «گروه هنرستان» کنسرت‌هایی از جمله در فرهنگسرای ارسباران (۱۳۸۵) و تالار فارابی (۱۳۸۶) برگزار نمود.

در سال۱۳۸۷ این گروه با نام «پالیز» فعالیت رسمی خود را تا امروز ادامه داده‌است که از آن جمله می‌توان به اجراهای دانشگاه گیلان (۱۳۸۷)، تالار محراب (۱۳۸۷)، تالار رودکی (۱۳۹۰)، تالار رودکی (۱۳۹۱)، تالار سوره حوزه هنری (۱۳۹۲)، تالار رودکی (۱۳۹۳)، تالار رودکی (۱۳۹۵)؛ اشاره کرد.

همچنین از آثار منتشر شده‌ی گروه، می‌توان نماهنگ‌های (یارِ من-۱۳۸۹)، (بی‌پایان-۱۳۹۲)، (رِنگ چهارگاه-۱۳۹۲)، (طلوع-۱۳۹۳)، (دوش دوش-۱۳۹۳)، (دخترک ژولیده-۱۳۹۵)، (امشب-۱۳۹۵)، (ساربان-۱۳۹۶)، (بهار-۱۳۹۶)؛ را نام برد.
گروه موسیقی پالیز تاکنون با آهنگسازان موسیقی ایرانی همچون سیامک جهانگیری، احسان ذبیحی‌فر، سعید هنرمند و علی صمدپور همکاری داشته‌است.

فعالیت گروه پالیز بر اساس اولویت موسیقی سازی و تفکیک بین آهنگسازی و نوازندگی شکل گرفته است. تمرینات آنسامبل مستمر‌، ساخت و تنظیم قطعات توسط نوازندگان گروه، از جمله اهداف پالیز می باشد. انگیزه‌ی گروه، اجرای مجموعه‌ای از نواهای آهنگسازان ایرانی به‌وسیله‌ی سازی با جنس و رنگ منحصر به‌فرد به نام «پالیز» است.

علاقه‌مندان می‌توانند این آلبوم را از طریق سایت بیپ تونز و فروشگاه‌های معتبر موسیقی تهیه کنند.

***

احسان ذبیحی فر متولد ۱۳۵۸ تهران موسیقی را از سن ده ‏سالگی با نوازندگی پیانو آغاز کرد. او تحصیلات آکادمیک
موسیقی را با ورود به هنرستان موسیقی و انتخاب ساز کمانچه به عنوان ساز تخصصی آغاز نمود. در سال ١٣٧۶ از هنرستان فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد، برای ادامه‪‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی موسیقی وارد دانشکده‏ی موسیقی دانشگاه هنر گردید و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشدِ نوازندگی ایرانی ادامه داد و در سال ۱۳۸۷ از همین دانشکده فارغ التحصیل شد. او در زمینه‌ی علوم نظری موسیقی و آهنگسازی دانش‌آموخته‌ی شریف لطفی، هوشنگ کامکار، محسن الهامیان، وارطان ساهاکیان، ساسان فاطمی و هومان اسعدی بوده و نوازندگی کمانچه را – ضمن بهره مندی از محضر درویش رضا منظمی و هادی منتظری – به‌صورت تخصصی نزد اردشیر کامکار آموخته است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است