گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

محمدرضا امیرقاسمی «شبی برای پیانوی ایرانی» را به روی صحنه می برد

کنسرت گروه موسیقی برف با عنوان «شبی برای پیانوی ایرانی» در تاریخ جمعه ۱۰ اسفند ساعت ۲۰ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت. سرپرست و تکنواز پیانوی گروه برف محمدرضا امیرقاسمی و خواننده این کنسرت علی امیرقاسمی و اجرای تمبک با سحاب تربتی می باشد. در این برنامه علاوه بر اجرای آثار اساتید بزرگ پیانوی ایرانی نظیر جواد معروفی و مرتضی محجوبی، از چند نوازنده پیانوی دوره قاجار مانند اساتید محمود مفخم (مفخم الممالک) و مشیرهمایون شهردار هم قطعاتی اجرا خواهد شد. اجرای آثاری کمیاب و خاص از پیانو نوازیِ دوره ی قاجار و عصر مشروطه اولین بار است که در یک کنسرت اتفاق می افتد.



محمدرضا امیرقاسمی درباره این برنامه می گوید: علاوه بر آثار پیانوازان برجسته موسیقی ایرانی آثار و قطعاتی از اساتید علی تجویدی، فضل الله توکل و… هم اجرا می شود. این پنجمین کنسرت گروه برف است که با ساختاری متفاوت اجرا می شود.

در بازنویسی آثار پیانونوازان برجسته قدیم، سعی بر حفظ امانت و نشان دادن اصالتِ ذاتی این نغمه ها بوده و از تنظیم های امروزی و نشان دادن بی دلیل و حتی مخرب مهارتهای تکنیکی اجتناب شده است. اضافه کردن آرپزهای بی دلیل و بدون منطق و استفاده بی هدف از انواع آکوردهای کاسته و افزوده، جُز بر هم زدن زیبایی ذاتی این نغمه ها کاری نمی کند. در حقیقت در بازنوازی و بازنویسی این آثار هدف امروزی کردن این آثار نبوده است. در سالهای اخیر بعد از چندین سال سکوت و کم کاری در عرصه نوازندگی پیانوی ایرانی، چندین اقدام‌ خوب صورت گرفت؛ ثبت شیوه های نوازندگی استادان مرتضی محجوبی و جواد معروفی از جمله کارهای خوب در این زمینه بود ولی به دلیل محدودیت منابع و عدم دسترسی به همان منابع محدود در مورد پیانونوازان دوره قاجار و اوایل پهلوی تحقیقی صورت نگرفته است و کارها و آثارشان در دسترس نیست. البته در مورد مشیرهمایون دو مجموعه یکی همنوازی ها با آواز رضاقلی میرزاظلی و یکی هم مجموعه ای از تکنوازی ها (با تلاش شرکت ماهور) در دسترس قرار گرفته اما در مورد آثار دیگر ایشان از قبیل چند اُپِرِت اطلاعات کاملی جز در چند مجموعه انحصاری در دسترس نیست.

محمدرضا امیرقاسمی در چند سال اخیر علاوه بر فعالیتهای دیگر اجرایی و آموزشی در این‌مورد خاص هم تحقیقات مفصلی انجام داده است. اجرای دو اثر از مفخم الممالک که در این اجرا صورت خواهد گرفت، در همین راستا است. همینطور در این کنسرت شاهد اجرای دو اثر از جواد معروفی هم هستیم که تا کنون اجرای کنسرتی نداشته اند.

امیرقاسمی در این باره می گوید: اثری از استاد که در سال ۱۳۱۸ نوشته شده و همینطور قطعه ای در دشتی که بخشی از آن تنظیم پیانویی اثری از شادروان موسی معروفی است. در بخش با کلام کنسرت که با صدای علی امیرقاسمی خواهد بود چند ترانه از گنجینه ترانه های ملی انتخاب شده که از آثار اساتید: علی تجویدی، فضل الله توکل و فریدون حافطی می باشد. در تعدادی از قطعات پیانو با کوک ایرانی هم استفاده می شود. باز اجرا کردن اثری از استاد مرتضی محجوبی در فضای تعدیل شده تقریبا نا ممکن است.

در کنسرتهای قبلی گروهی گروه موسیقی برف از ادوات مختلف کوبه ای هم به جز تنبک استفاده شده بود. در این کنسرت بنابر فضای خاص کار از آن ترکیب استفاده نشده است.

علاقه مندان می تواند بلیط این کنسرت را از طریق خرید اینترنتی از سایت تیوال تهیه کنند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است