گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نشست مطبوعاتی هفتمین جشنواره نوشتارها و سایت های موسیقی در اینترنت برگزار شد

نشست مطبوعاتی هفتمین جشنواره نوشتارها و سایت های موسیقی در اینترنت با حضور پوریا رمضانیان دبیر جشنواره، آروین صداقت کیش نماینده هیات امنا و کیوان فرزین نماینده هیات داوران و حسن چوبین نماینده گروه ژی در موسسه فرهنگی هنری «ژی» برگزار شد. لازم به ذکر است، اختتامیه هفتمین جشنواره نوشتارها و سایت های موسیقی در اینترنت، پس فردا جمعه ۲۴ اسفند ماه ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران با اجرای گروه های مختلف موسیقی، برگزار می شود. در ادامه گفتگوی علی ثانی را با عوامل اجرایی این جشنواره می خوانید:



آقای رمضانیان (دبیر جشنواره)، جوایز جشنواره امسال چیست؟

امسال در نحوه اهدا جوایز تغییراتی داشتیم. یعنی جوایز نقدی را حذف کردیم و به جای آن جوایز فرهنگی‌ای را حامیان عزیز، موسسه فرهنگی هنری ژی و موسسه رادنواندیش، به رسم یادبود به برگزیدگان اهدا می کنند.


علت تاخیر یک ساله جشنواره چه بوده است؟


با توجه به اینکه بنده بعد از شش دوره، در دوره هفتم (حدود چهار ماه پیش) به عنوان دبیر جشنواره برگزیده شدم فقط تا حدودی در جریان ماجرا هستم. امسال برای اولین بار هیئت امنا مسئولیت تصمیم گیری ساختاری جشنواره را برعهده گرفتند، شاید تغییر این ساختار، نیاز به تغییر یک ساله داشته است. در مورد جزییات بیشتر میتنوانید از نماینده محترم هیئت امنا سوال بفرمایید.


از چه گروه هایی برای اجرا در مراسم اختتامیه جشنواره امسال، دعوت به عمل آمده است؟


از پنج گروه موسیقی درقالب تکنوازی و اجرای ارکستر ما دعوت کردیم. ارکستر جوانان ساز های ایرانی به سرپرستی آقای نوروزی و رهبری آقای میرزایی. آنسامبلی از دانشگاه هنر که اثری از استاد محمدرضا لطفی را چهارنوازی می کنند. تکنوازی پیانو از برگزیده نخستین جشنواره پیانو باربد، آقای محمد جواد بهرامی. و همینطور یک کار وکال ازآقای رضا پورخلیلی و یک کار پاپ-کلاسیک از ارکستر سازذهنی به سرپرستی جناب آقای الیاس دژآهنگ.


-لطفا از حامیان جشنواره امسال بگویید.


حامیان جشنواره امسال همانطور که عرض کردم، موسسه فرهنگی هنری ژی، موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش بوده‌اند علاوه براین مثل هر سال فرهنگسرای ارسباران نیز از جشنواره حمایت کرده است.

آقای صداقت کیش (نماینده هیئت امنا)، جشنواره‌ی امسال چه تغییراتی نسبت به شش دوره قبلی کرده است؟

نکته اولی که باید به آن اشاره کنیم، تعویق در جشنواره است: همانطور که دبیر محترم اشاره کردند، تغییراتی در ساختار جشنواره پیش بینی شد. بعد از دوره ششم که این تغییرات، تغییرات ساختاری هستند.

اجرای این تغییرات ساختاری در جشنواره موجب تاخیر یک ساله شد. درنتیجه بهتر دیدیم که جشنواره به سال ۹۷ موکول بشود و دو سال را با هم برگزار کنیم. در حقیقت دوره هفتم، باید قاعدتا تجمیع دوره هفت و هشت می‌بود. تاخیر در جشنواره امر بی‌سابقه‌ای نیست. یک بار دیگر هم این اتفاق افتاده؛ دوره اول طبق برنامه ریزی برگزار نشد و عملا یک سال به تعویق افتاد.
این نکته را هم لازم است تصحیح کنم که در سال‌های قبل دبیر در انتخاب هیئت داوران نقشی نداشته است. کمیته داوران هر سال کمیته داوران سال بعد را انتخاب می‌کرده است.

اما چیزی که امسال اتفاق افتاده این است که ساختاری برای جشنواره تعیین شده، ساختاری دائمی تحت عنوان هیئا امنا. اعضای این هیئت امنا کسانی هستند که ار دوره های قبل جشنواره به عنوان داور یا مناسب اجرایی در جشنواره شرکت داشتند. دوستان من آقایان ابوالحسن مختاباد، شهرام صارمی، هادی سپهری و سجاد پورقناد و خود من آروین صداقت کیش که قرار شد در هیئت امنا باشیم.

هیئت امنا وظیفه اش از امسال انتخاب کمیته داوران و دبیر هر دوره است. یعنی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد کیمته داوران و دبیر را انتخاب می ‌کند و پس از آن دیگر دخالتی در محتوای علمی و اجرایی امور نخواهد کرد. این تغییر اساسی در جشنواره آن مسئله‌ای را که همیشه جشنواره قبل باید جشنواره بعدی خودش را تعیین کند از بین برده. یعنی ساختار ثابتی در جشنواره وجود دارد که برای هر دوره تصمیم گیری می‌کند. بقیه موارد از جمله شرح وظایف هیئت داوران و دبیر نسبت سال‌های قبل تغییری نکرده است.


لطفا در مورد تغییرات هیئت داوران و دلایل آن توضیح بفرمایید.


حدود پنج ماه پیش که دبیر جشنواره و بعد از آن هیئت داوران نیز در هیئت امنا مشخص شد، هیئت داوران ترکیبی داشت که هنوز هم در فراخوان وجود دارد، حتی تا چند روز پیش همون ترکیب پابرجا بود. بعد از آنکه فراخوان منتشر شد دو نفر از همکاران هیئت داوران بدلیلی گرفتاری‌ها، از ادامه همکاری با هیئت داوران انصراف دادند. هیئت امنا طبق شرح وظایف برای انتخاب هیئت داوران تشکیل جلسه داد و در این جلسه تصمیم گرفته شد برای جایگزینی همکارانی که متاسفانه نتوانستند همراه جشنواره باشند. جناب آقای محمد رضا فیاض و جناب آقای دکتر هومان اسعدی استعفا دادند و هیات امنا بجای این دو دوست و همکار قدیمی که در حقیقت در جشنواره های قبلی هم سابقه داوری داشتند، جناب آقای کیوان فرزین و سرکار خانم دکتر مریم قرسو را برگزید و کمیته الان پس از ترمیم مشغول کار خودشان هستند.


آقای فرزین با توجه به اینکه هیئت داوران تغییراتی داشته، آیا آیین نامه داوری نیز تغییر کرده است؟


به هر حال آیین نامه داوری در کل تغییر آنچنانی نکرده یعنی بعد از تغییر داور ها تغییری در تصمیماتی که تیم داوری قبلی گرفته و در فراخوان منعکس شده، ایجاد نشده و همان روالی که در فراخوان هست قرار است پی گرفته شود.

در مورد حدف شدن بخش گفتگو صحبت کنید. این موارد در اختیار هیئت امنا است یا هیئت داوری؟

به هرحال همان طور که جناب آقای صداقت کیش فرمودند، من الان چند روزی است که پیوستم به جمع دوستان، از طرفی خوشحالم که در این رویداد حضور دارم و ار طرفی متاسفم که داورانی که در دوره های قبل بودن و حضورشان میتونست نکته مثبتی باشد برای این دوره، حضور ندارند.

یک مسئله ای که قبلا عنوان شد این بود که در دوره های گذشته بخش گفتگو بوده در جشنواره که امسال حذف شده که این تصمیم‌گیری مال قبل از زمانی است که من در بین داوران حضور داشته باشم اما بصورت کلی طبیعی است جشنواره‌ای که بخش خصوصی برگزار می کند در طول زمان تاکیدش بر موضوعات عوض شود، مانند تمام کارهای دیگری که در بخش خصوصی انجام می‌شود. مثلا یک ناشر می‌تواند بگوید امسال در این حوزه یا در این ژانر بیشتر کار می‌کنم. کنسرت‌گذار بخش خصوصی می‌تواند در روشش تغییراتی بدهد در سال های مختلف.

این جشنواره هم همان طور است. هیئت داوران قبل از این که فراخوان منتشر بشود، قطعا بحث هایی داشتند، گفتگوهایی داشتند چه برگزار کننده‌ها چه هیئت داوران، که در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدند که یک بخش را، امسال حذف کنند.
بدعتی هم نیست چون در دوره‌های قبل هم بخش و یا بخش‌هایی کم و زیاد شده و در جشنواره‌های مختلف تمام دنیا، در دوره‌های مختلف، بخش‌هایی کم و بخش‌هایی اضافه می‌شود. بنابر این فارغ از این که بیایم مسئله را خیلی حساس کنیم باید در نظر داشته باشیم الان تیمی که دارند این کار را می‌کنند، به دلایلی در حوزه اختیاراتشان تصمیم گرفتند که یک بخش خاص را نداشته باشند. به نظر من با توجه به وضعیت امروز و مشکلات جامعه، همین که یک جشنواره خصوصی بتواند با یک دوره تاخیر دوباره کارش را ادامه بدهد و تعطیل نشود اهمیت بالایی دارد، چون شرایط، شرایط سختی است هم در حوزه موسیقی هم در حوزه نوشتار و اندیشه و تولید محتوا.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است