گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گوستاو مالر (۳)

همسر مالر، آلما از او نقل کرده که گفته است: “من سه بار بی خانمان شدم، به عنوان بوهمیای اصیل در اتریش، به عنوان اتریشی در میان آلمانها و به عنوان یک یهود در دنیا؛ در هیچ کجا به من خوش آمد گفته نشد!” از مالر به عنوان آخرین آهنگساز سمفونیک آلمان یاد می شود. او سمفونی را ارتقای فراوان بخشید که شامل زیباییشناسی و تاثیری بیانگر بود و عقیده داشت: “سمفونی باید به همه دنیا برده شود.”

آهنگهای مالر بیشتر در دو گروه سمفونی و لید می گنجند. او سمفونی شماره یک خود را “پهلوان” (Titan) و پوئم سمفونیک می نامد.

سمفونیهای اولیه او با ایده “فقط موسیقی” در تضاد بودند. سمفونی های دوم تا چهارم مالر شامل صداهای تک خوان و متن بودند.

سمفونی شماره ۸ محدودیتهای سمفونی را کنار گذاشت و به همراه ۸ تک خوان گروه کر و اشعار هم مذهبی و هم غیر مذهبی اثری نوین به شمار می رفت، همچنین روح شعر در آثار او موج می زند.

او راه فرانتس شوبرت و روبرت شومان در پیشرفت لیدها دنبال کرده است. “آوازهای از راه دور” ساخته او، شامل چهار ترانه است درباره عشق مردودی که در زمین حیران و سرگردان است، مالر اشعار آن را خود نوشته که از عشق شکست خورده اش در کسل برآمده. آهنگساز، سمفونی های خود را سرشار از ملودی و هارمونی می کرد که دارای کیفیت بالایی بود. دیگر کارهای نوین او ترکیب سازها بود، استفاده از سازهای کوبه ای به همراه ارکستر و گروه کر و تک خوان.

شیوه کار ارکستری او بر پایه آن بود که دو ملودی همزمان شوع شوند بدون آنکه شفافیت و رسایی یکدیگر را خدشه دار کنند یا از بین ببرند. اغلب موسیقی او الهام گرفته شده از روح اشعار و رقصهای اتریشی است. اصول سه گانه و تاریخی موسیقی محلی رقص اتریشی در سمفونی نهم او وجود دارند.

او رمانتیسیزم را در موسیقی گسترش داد که پیشرفت ارکستر سمفونیک را امکان بخشید. نتیجه آن، ساختار شکنی و پیشرفت در درک از فرم سمفونیک بود، او با دشواری در اجرای آثارش روبرو شد و آنقدر روی سمفونیهایش کار می کرد و تغییر می داد تا کاملا راضیش کند.

او بسیار معنوی بود و در موسیقی خود، از طبیعت نیز الهام می گرفت. در کنار تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر مالر در پیشرفت سمفونی، وی آثار آهنگسازان پیشین را نیز مطالعه می کرد. در اولین سمفونی او به وضوح می توان وجود D ماژور را شنید. در دومین سمفونی از C مینور به E ماژور، سومین سمفونی با D مینور آغاز و با F ماژور پایان مییابد، در سمفونی چهارم G ماژور از بین رفته و به E ماژور می رسد.

سمفونی پنجم این پروسه ها را شدیدتر می کند؛ از C مینور مارچ عزا به A مینور می رسد، از رقص D ماژور به اشعار F ماژور و با D ماژور شاد و پرانرژی خاتمه می یابد. سمفونی ششم شیوه ای خاص دارد و با A مینور آغاز و پایان می پذیرد!

سمفونی هفتم پیشرو است؛ از B مینور آغاز و تا E ماژور پیش می رود و در نهایت با C ماژور خاتمه می پذیرد. سمفونی هشتم به ساختاری می رسد که ابتدا و انتها با D ماژور است. سمفونی نهم که نیمه کاره ماند. سمفونی دهم که با F ماژور ابتدا و پایان می یابد که واپسین سمفونی مالر است.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است