گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

از یافتن نسبت موسیقی با امر دراماتیک تا بررسی گرایشات موسیقی در قرن بیستم

«موسیقی و امر دراماتیک» و «گرایش‌های موسیقی قرن بیستم با نگاهی به تاریخ هنر» عناوین سخنرانی‌های آروین صداقت‌کیش و نیما عطرکار روشن هستند که دوشنبه، نهم اردیبهشت در قالب سمیناری در شانزدهمین هفته بزرگداشت تئاتر برگزار می‌شوند.
از جمله برنامه‌های پژوهشی که در قالب شانزدهمین هفته بزرگداشت تئاتر و توسط انجمن موسیقی خانه تئاتر برگزار می‌شود سمیناری بینارشته‌ای است که سخنرانان آن آروین صداقت‌کیش و نیما عطرکار روشن هستند.

عنوان سخنرانی صداقت‌کیش در این سمینار که روز دوشنبه، نهم اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود «موسیقی و امر دراماتیک» و عنوان سخنرانی عطرکار روشن «گرایش‌های موسیقی قرن بیستم با نگاهی به تاریخ هنر» است.

در سخنرانی صداقت‌کیش با عنوان «موسیقی و امر دراماتیک» با بعضی پاسخ‌های مشهورِ پرسش‌هایی از این دست آشنا می‌شویم که موسیقی چطور می‌تواند با امر دراماتیک پیوند بخورد؟ چطور ممکن است یک هنر کاملا صوتی حداقل رفتار یک هنر نمایشی را تقلید کند؟ آیا ممکن است موسیقی به معنایی واقعی همنشین جنبه‌ای از جنبه‌های امر دراماتیک شود؟ وقتی «موسیقی متن» برای یک نمایش می‌سازیم چنین شده؟ وقتی درام را به درون موسیقی می‌آوریم چطور؟ یا وقتی پای نوعی پدیده‌ چندهنری مثل آثار واگنر به میان می‌آید چطور؟… همچنین فرصتی برای بحث و بررسی اهمیت و دقت در هر یک از این پرسش‌ها ایجاد می‌شود.

در سخنرانی عطرکار روشن نیز با عنوان «گرایش‌های موسیقی قرن بیستم با نگاهی به تاریخ هنر»، مباحث اصلی پیرامون گرایشات موسیقی در اوایل قرن بیستم خواهد بود. این گرایشات با نگاهی تطبیقی به تاریخ هنر و از جنبه زیبایی‌شناسی مورد بحث قرار خواهد گرفت و تلاش بر این است که مطالب تا حد امکان به نحوی ارائه شود که برای مخاطبین غیرموسیقی‌دان، قابل فهم باشد.

حضور در این سمینار برای علاقه‌مندان، آزاد است.

شانزدهمین هفته بزرگداشت تئاتر به دبیری محمودرضا رحیمی از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت ۹۸ در حال برگزاری است.

***

نیما عطرکار روشن آموختن موسیقی را با نوازندگی پیانو و در کودکی آغاز کرد. با ورود به دانشگاه هنر تهران مبانی نظری موسیقی را نزد حامد مهاجر و شریف لطفی فرا گرفت. و علوم آهنگسازی را به صورت خودآموخته و تجربی و با مطالعه آثار آهنگسازان دنبال نمود. سپس با شرکت در مسترکلاس‌های علی‌رضا مشایخی به دانسته‌های خود افزود. در سال ۱۳۸۷ با تاسیس آنسامبل م به اجرا و معرفی آثار موسیقی کلاسیک معاصر پرداخت. او در سال ۱۳۸۹ عازم فرانسه شد و تحت نظر میشل مرله در اکول نورمال موسیقی پاریس به تحصیل مشغول گشت. موسیقی وی در فستیوال‌ها و کنسرت‌های متعددی اجرا شده‌است. و تعدادی از آثار او به همراهی اردوان وثوقی در آلبوم ‘سکوت-سیاه’ توسط نشر هرمس منتشر شد.

 

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است