گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

انتشار آلبوم «با یادش» با اجرای پویان آزاده

«با یادش» عنوان آلبوم تکنوازی پیانو دکتر پویان آزاده عضو هیات علمی دانشگاه هنر به یاد استادش جواد معروفى می باشد که به سال ۱۳۹۴-۱۳۹۵ در تالار رودکی با پیانو رویال فول گرند بلوتنر ضبط شد و در سال ۱۳۹۷ به مناسبت گذشت ربع قرن از وفات جواد معروفی، موسسه فرهنگی هنری ماهور با مشارکت بنیاد رودکی این آلبوم را منتشر کرده اند.



در این آلبوم قطعات جواد معروفی با دخل و تصرف اندکی بازنوازی شده است.

پویان آزاده در توضیح این اثر می نویسد: به مناسبت گذشت ربع قرن از فوت استاد جواد معروفی و همزمان با سالروز درگذشت شان این مجموعه را منتشر می‌کنم. تراک‌ها مطابق با مُدگردی ردیف هفت دستگاه موسیقی ایران ترتیب یافته‌اند. قطعات برای سهولت درک مخاطب کمتر آشنا با موسیقی دستگاهی، با پیانوی کوک اروپایی قابل اجراست. برخی قطعات با نگاهی مخاطب‌شناسانه و به منظور نمایاندن زیبایی‌های نهفته ‌در قطعات استاد معروفی، به‌ اختصار اجرا شده‌اند. این مجموعه را می‌توان یادگاری از استاد گرانقدرم جواد معروفی دانست که آن را بر اساس یافته‌هایم از آثار ایشان نواخته‌ام؛ آثاری معروف و برخی مهجور از گنجینه‌ مکتب پیانوی کلاسیک ایرانی.

قابل ذکر است اثر «با یادش» نخستین اثر پیانویی است که موسسه فرهنگی و هنری ماهور پس از انتشار آثار مرتضی محجوبی در حیطه مکتب پیانو کلاسیک ایرانی منتشر می کند.

در آلبوم «با یادش» توجه ویژه ای به ضبط صدای پیانو شده است و احتمالا تنها اثری از پیانو نوازی در ایران است که در این کشور، با چنین کیفیتی ضبط شده است.

پویان آزاده که دانش‌آموخته دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران در مقطع کارشناسی ارشد موسیقی جهانی بوده، با بورس تحصیلی کشور آلمان در دانشگاه مارتین لوتر آلمان در مقطع دکتری موسیقی مشغول به تحصیل شد و از همین دانشگاه فارغ التحصیل شد. او در حین تحصیل و آشنایی با قطعات موسیقی کلاسیک غربی، توجه ویژه ای به دو سبک پیانو نوازی مرتضی محجوبی و جواد معروفی داشته و موفق به ثبت بین المللی شیوه نوازندگی و نت نویسیِ (ابداعیِ) مرتضی محجوبی شده است.

همچنین در مرداد ماه ١٣٩۶ مکتب «پیانو کلاسیک ایرانی» و «شیوهٔ نواختن پیانوی استاد مرتضی محجوبی» توسط پویان آزاده به ثبت ملی رسید و دهم مرداد ماه روز «پیانو کلاسیک ایرانی» در تقویم فرهنگی کشور پیشنهاد شد. در بهمن ماه ١٣٩٧ نیز نوازندگی پیانو کلاسیک ایرانی به شیوه استاد جواد معروفی نیز توسط پویان آزاده به ثبت ملی رسید.

آزاده در سال گذشته با همکاری ارکستر ملی، یک قطعه فراموش شده از همکاری مشترک جواد معروفی و حسین دهلوی را به اجرا گذاشت و اکنون قصد ضبط این اثر را دارد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است