گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی و شعر در «گرگیعان و گرگیعان» (۳)

بصورت تقریبی اولین مراسم «گرگیعان» را با تاریخ تولد امام دوم شیعان، امام «حسن مجتبی» (ع) که در ۱۵ رمضان سال سوم پس از هجرت در مدینه توسط کودکان و خبر دادن این تولد به پیامبر (ص) صورت گرفت و چون “گرگیعان» یک مراسم آیینی و همراه با اعتقادات دینی و فرهنگی مردمان بوده است، پس انجام آن را سینه به سینه به فرزادان خود انتقال و آن را با دادن شیرینی و پول تشویق می کردند.

که بر اساس نظریات می توان گفت «گرگیعان» قدیمی ترین و اصیل ترین ترانه کودکان در مکاتب موسیقی عرب می باشد. که قدمتی نزدیک به ۱۴۰۰ سال دارد.

شیوه اجرای مراسم «گرگیعان» در مناطق مختلف

همان طور که گفته شد با فرا رسیدن ۱۵ رمضان و ولادت امام «حسن مجتبی» (ع) کودکان بعد از افطار با بدست گرفتن کسیه و فانوس گروه گروه با خوانندن اشعاری معروف به «گرگیعان وگرگیعان» به دم در خانه رفته و از اهالی خانه طلب گرفتن شیرینی و عیدی می کنند که این مراسم در کشور ها بصورت مختلف انجام می شود. که به بررسی این نمونه ها می پردازیم:

کشور ایران

خوزستان:

در بیشتر مناطق عرب نشین استان خوزستان کودکان با پوشیدن لباس های محلی که پسر ها لباس سفید بلندی به نام «دشداشه» و دختران با «عبا» و رو سری به نام «شله» بصورت دسته به دسته بعد از افطار ۱۵ رمضان به کوچه ها می آیند و نوبتی به دم در خانه رفته و برای اهل خانه به شکل ی شعر ریتمیک و آهنگین از خداوند طالب رزق وروزی می کنند و در عوض صاحب خانه به آن کودکان شیرینی و عیدی می دهد.

در اینجا سه نمونه از خاطرات مربوط به شیوه اجرای مراسم “گرگیعان» رو توسط افراد مختلف بررسی می کنیم:

۱-خانم سهام سجیراتی پور

متولد سال: ۱۳۵۱- شهر: اهواز

تالیفات:

– تصویر سازی و تالیف کتاب شعر فولکلوریک (سنتی) کودکان سال ۱۳۷۸

– تالیف کتاب تست کنکور درس نقشه کشی و معماری، بنام هفت کتاب

سوال: لطفا اولین مراسم «گرگیعان» که بخاطر دارید رو برایمان تعریف کنید؟

جواب: تقریبا ۵ سالم بود. در منطقه حصیرآباد-اهواز بصورت یک گروه می شدیم و دوتا سنگ بدستمون می گرفتیم و با ضربه زدن این سنگ ها این شعر رو می خواندیم:

گرگیعان و گرگیعان

الله یعطیکم رضعان

و مردم بمون کلوچه های سنتی کوچک و یا کمی اجیل و شیرینی می دادن.

نمونه اجرا شده توسط خانم سهام سجراتی پور:

محمود مشهودی

محمود مشهودی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است