گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

همه همصدا با سمفونی نهم بتهوون (۱)

مهدی قاسمی و شهرداد روحانی در اجرای سمفونی نهم بتهوون

نوشته ای که پیش رو دارید، گفت و گوی محمدهادی مجیدی با مهدی قاسمی و شهرداد روحانی است پیرامون اجرای ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر شهر تهران:

۲۲ و ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، مخاطبان موسیقی کلاسیک شاهد اجرای سومین شب اجرای سمفونی نهم بتهوون توسط ارکستر سمفونیک تهران و با همکاری گروه کر شهر تهران بودند. رهبری ارکستر سمفونیک تهران را شهرداد روحانی و رهبری کر شهر تهران را مهدی قاسمی به عهده داشت.

در پی استقبال بسیار مثبت هنردوستان تهرانی از اجرای این اثر در واپسین روزهای اسفند ماه سال قبل این برنامه برای سه نوبت تمدید شد که هر سه شب نیز با استقبال مخاطبان مواجه شد. به این بهانه، گفتگویی داشتیم با شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مهدی قاسمی رهبر گروه کر شهر تهران.

آقای روحانی لطفاً درباره‌ی تجربه‌ی همکاری با «گروه کُر شهر تهران» بگویید؛ گروهی که خارج از مجموعه‌ی بنیاد رودکی و ارکستر سمفونیک فعالیت دارد، و این‌که آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا هم‌کاری مثبتی بوده؟

روحانی: بله. از ‌زمانی‌که مسئولیت ارکستر به من واگذار شد، این دومین تجربه‌ی ما با گروه کر شهر تهران است. اینجا جا دارد از آقای قاسمی خیلی تشکر کنم برای اینکه در یک زمان خیلی کوتاه گروه کر را آماده کردند که گروه خیلی بزرگی است و برای این رپرتواری که در نظر گرفتیم بسیار مناسب بود.

در ‌رابطه‌با درونمایه و پیام سمفونی نهم بتهوون و موومان چهارم آن که برای ارکستر و کُر نوشته شده است توضیح دهید.

روحانی: خب می‌دانید که تا قبل از اینکه بتهوون این اثر را بسازد، رسم نبوده که در سمفونی از صدای انسان یا کر استفاده شود و اولین بار بتهوون به اصطلاح این طلسم را شکست و به‌طور کلی اگر بخواهم بگویم اشعاری که شیلر سروده و بتهوون بر روی آن این موسیقی را نوشته، پیام اصلی‌اش پیام صلح است، پیامی که ما همه با هم برادریم و برابریم و در حقیقت پیام اصلی و مهم‌اش این است که صلح را دارد ترویج می‌کند که می‌تواند زیباترین پیام باشد و چه بهتر از این‌که با صدای انسان این پیام شنیده شود و خب می‌دانید که این قطعه به علاوه‌ی گروه کر، چهار خواننده‌ی تنور و آلتو و باریتون و سوپرانو هم دارد که خب این‌ها هم با هم می‌خوانند.

درنتیجه به‌قدری بتهوون زیبا توانسته این پیام را در این اثر پیاده کند که می‌دانیم بعد از بتهوون این رسم شد که آهنگ‌سازان دیگر هم مثل مالر و دیگران، از این فرمول استفاده کردند و در سمفونی‌هایشان از کر و خواننده استفاده کردند و خب همه‌ی این‌ها مدیون بتهوون است. جالبه بدانید که بتهوون هنگامی که این اثر را خلق می‌کرد به‌طور کامل شنوایی‌اش را از دست داده بود و این واقعاً فقط از عهده‌ی یک نابغه برمی‌آید که خوشبختانه این اثر را ما در اختیار داریم و می‌توانیم در اینجا اجرا کنیم.

آیا در سال جدید تصمیم دارید رپرتوآر آوازی ارکستر را گسترش دهید؟

روحانی: بله! ما در رپرتوارهایی که در آینده، حتما از گروه کر استفاده خواهیم کرد که البته برنامه‌ها بعدا اعلام خواهند شد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است