گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آلبوم «انگاره‌ها»؛ به‌آهنگ‌سازی و نوازندگیِ مهران بدخشان منتشر شد

این اثر که نخستین آلبوم مهران بدخشان به‌عنوان آهنگ‌ساز و نوازنده است؛ شامل مجموعه‌ای از قطعات پیانوییِ آهنگ‌ساز است که تحتِ عناوین پرلود در می‌بمل مینور، واریاسیون‌ بر روی تمی عاشقانه، شش‌قطعه کوتاه برای پیانو، دو قطعه تغزلی، امپرومتو و سونات پیانو شماره ۱ (در دو موومان) عرضه شده‌است.

در توضیحات آلبوم از قول محمدرضا تفضلی، آهنگ‌ساز و عضو هیئت علمی دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر، آمده‌است: «در موسیقی مهران بدخشان در¬هم‌آمیختگیِ قریحه‌ی درونی و اسلوب‌مندی به‌نحوِ توأمان نمایان است؛ که از‌ پسِ این هردو، هرگونه تجربه‌ی نو و هرگونه ورود به عرصه‌های جدیدِ موسیقایی سست و بی‌بنیه نخواهد بود.»

در ادامه‌ی توضیحات آلبوم نیز مطالبی به‌قلمِ پوریا رمضانیان درباره‌ی قطعات این مجموعه عنوان شده‌است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید: «مجموعه‌ی حاضر شامل آثار پیانوییِ مهران بدخشان است که بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ نوشته‌شده‌اند؛ در این سال‌ها آهنگ‌سازِ جوان می‌کوشد درعینِ پای‌بندی به سنت‌های ساختاری و فرمالِ موسیقی کلاسیک، هم‌چنان به زبانی شخصی نیز دست‌یابد. آثار اولیه‌ی او، پرلود در می‌بِمُل مینور (تقدیم‌شده به سروش نظیری)، و ۶ قطعه‌ی کوتاه به‌نوعی در قیدِ فرمالیسمِ موسیقیِ کلاسیک غرب هستند، اما در سال‌های بعد شاهد دغدغه‌ی آهنگ‌ساز برای شخصی‌سازیِ زبان موسیقاییِ خود چه با استفاده از «رها‌یی‌جویی از ساختارِ متقنِ ژانرهای قدیمی» و چه «دست‌مایه ‌قراردادنِ‌ مصالح موسیقیِ بومی» هستیم… .»

و نیز می‌افزاید: «این مجموعه حاصلِ ارادت و احترامِ مهران به نخستین استادش محمدرضا تفضلی است که بدونِ حمایت‌های معلمانه و هم‌چنین پیگیری‌های خالصانه و پدرانه‌ی او به بار نمی‌نشست‌. پس، در پایان، از خودِ او نقل می‌کنم که: «اگر این مجموعه ولو لحظه‌ای در گوشِ مخاطب نشست، آن را پیش‌کش می‌کنم به خالص‌ترین و سخاوت‌مندترین استادم، هنرمندِ ارجمند، محمدرضا تفضلی.»

مهران بدخشان متولد ۱۳۷۲ در سنندج است. او موسیقی را با نواختن پیانو و با راهنمایی مادرش، آغاز کرد. سال ۹۱ در رشته‌ی آهنگ‌سازی در دانشگاه هنر تهران، در مقطع کارشناسی پذیرفته‌شد و فعالیت خود را در زمینه‌ی آهنگ‌سازی و نوازندگی پیانو با جدیت بیشتری پِی گرفت. او در این مقطع، زیر نظر محمدرضا تفضلی فعالیت کرد. سپس در همان دانشگاه تحصیل خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد، و هم‌اکنون در حالِ تهیه‌‌ی پروژه‌ی آهنگ‌سازیِ (پایان‌نامه‌ی مقطع ارشد) خود با عنوان «موسیقی برای پیانو و ارکستر» به راهنماییِ ربکا آشوقیان است.

آلبوم انگاره‌ها که به‌وسیله‌ی انتشارات ماهور منتشر شده‌است از فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور و هم‌چنین سایت‌های بیپ‌تیونز و… قابل تهیه‌است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است