گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گروه کُر «شانته» به روی صحنه می رود

گروه کُر «شانته» به‌ رهبری احمد نونهال با همکاری جشنواره موسیقی صبا در دومین رویداد تابستانه پنج قطعه موسیقی کرال را در موزه نگارخانه کاخ گلستان اجرا می‌کند. مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در این زمینه گفته است: قطعات کرال به دلیل آنکه با صدای طبیعی انسان اجرا می‌شود و درونمایه آن بیشتر موضوعات نیایشی است، برای اجرا در فضاهای تاریخی هم‌سویی دارد و مشابه آن در مکان‌های تاریخی و کلیساهای قدیمی در خارج از ایران نیز مرسوم بوده است. در کشور ما نیز موزه کاخ گلستان به دلیل آکوستیک خوبی که دارد، می‌تواند بستری فراهم کند تا مخاطبان فرهنگ‌دوست علاوه بر بازدید از فضای داخلی موزه، به موسیقی گروه کُر نیز گوش کنند که خود پیشینه‌ای چند صد ساله دارد.



مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: در این رویداد هنری آثاری از یوهان سباستاین باخ، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، و هکتور ویالوبوس و دو قطعه‌ی فولک (محلی) ایرانی اجرا خواهد شد.

گروه کر دانشجویی «شانته» در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ به سرپرستی احمد نونهال و با همراهی تعدادی از دانشجویان دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران، تأسیس شد و تمرینات رسمی این گروه از فروردین ۱۳۹۷ آغاز شده است. اعضای این گروه را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های آهنگسازی، نوازندگی موسیقی جهانی و نوازندگی موسیقی ایرانی تشکیل می‌دهند.

احمد نونهال درباره فعالیت این گروه می گوید: از ابتدای ورودم به دانشکده‌ی موسیقی جای خالی یک گروه کُر متشکل از دانشجویان موسیقی که بتواند به نیازهای اساسی موسیقیایی دانشجویان دغدغه مند کمک کند را به شدت احساس می‌کردم؛ بنابراین ایده‌ی اولیه‌ی تشکیل یک گروه کر دانشجویی از همان ابتدا در ذهن من شکل گرفت و نهایتاً در سال دوم موفق به تشکیل آن شدم.

از آنجا که اعضای گروه کُر شانته را دانشجویان آهنگسازی و نوازندگی تشکیل می‌دهند و تسلطی به مسائل تکنیکی آواز ندارند علاوه بر تمرین بر روی رپرتوار، از همان ابتدا با تشکیل یک کلاس آموزشی جدای از تمرینات اصلی گروه به آموزش تکنیک‌های صداسازی و آواز پرداختم و ظرف ۲ ماه اولین اجرای گروه را در همکف دانشکده‌ی موسیقی برگزار کردیم که حقیقتاً شخصاً فکر نمیکردم با این کیفیت ظرف ۲ ماه بتوانیم چنین اجرایی ارائه بدهیم و با استقبال بی نظیر دانشجویان و اساتید دانشکده روبرو شویم.

با وجود باز خوردهای بسیار مثبت مخاطبان، متأسفانه به دلیل سکونت نیمی از اعضای گروه در شهرستان ها و از طرفی نداشتن جای تمرین، تمرینات ما در تابستان متوقف شد و عملا بعد از شروع کلاسهای دانشکده با انتشار فراخوان جدید اعضای جدید گرفتیم و ساختار گروه به طور کلی عوض شد.
یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت کارهای گروهی ادامه دار بودن فعالیتها با اعضای ثابت است.

این برنامه ساعت ۱۷ در روز ۲۲ تیر ماه در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ برگزار می‌شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است