گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

احمد نونهال: گروه های کر با چالش روبرو هستند

گروه کُر «شانته» به‌ رهبری احمد نونهال با همکاری جشنواره موسیقی صبا در دومین رویداد تابستانه پنج قطعه موسیقی کرال را در موزه نگارخانه کاخ گلستان اجرا کرد. احمد نونهال رهبری جوان و پر انگیزه است و توانسته با وجود مشکلات مختلف این گروه جوان را به روی صحنه ببرد. امروز گفتگوی محمدهادی مجیدی را با او می خوانید:

با چه انگیزه ای کر شانته بوجود آمد؟

در طی تجربه‌ی ۱۲ ساله ام در زمینه موسیقی کرال آوازی و غیر آوازی دریافته ام که شاید بتوان گفت اساسی ترین مسائل تکنیکی موسیقیایی در تجربه‌ی کار آواز جمعی قابل دریافت است؛ مسائلی از قبیل سرایش و تربیت شنوایی، تکنیک آواز، تعامل و هماهنگی در کار گروهی، موزیکالیته و ادراک احساسی موسیقی، کومپوزیسیون، هارمونی و… .

به همین جهت از ابتدای ورودم به دانشکده‌ی موسیقی جای خالی یک گروه کُر متشکل از دانشجویان موسیقی که بتواند به نیازهای اساسی موسیقیایی دانشجویان دغدغه مند کمک کند را به شدت احساس می‌کردم؛ بنابراین ایده‌ی اولیه‌ی تشکیل یک گروه کر دانشجویی از همان ابتدا در ذهن من شکل گرفت و نهایتاً در سال دوم موفق به تشکیل آن شدم.

از آنجا که اعضای گروه کُر شانته را دانشجویان آهنگسازی و نوازندگی تشکیل می‌دهند و تسلطی به مسائل تکنیکی آواز ندارند علاوه بر تمرین بر روی رپرتوار، از همان ابتدا با تشکیل یک کلاس آموزشی جدای از تمرینات اصلی گروه به آموزش تکنیک‌های صداسازی و آواز پرداختم و ظرف ۲ ماه اولین اجرای گروه را در همکف دانشکده‌ی موسیقی برگزار کردیم که حقیقتاً شخصاً فکر نمیکردم با این کیفیت ظرف ۲ ماه بتوانیم چنین اجرایی ارائه بدهیم و با استقبال بی نظیر دانشجویان و اساتید دانشکده روبرو شویم.

پس از آن هم در تالار فارابی دانشگاه هنر به عنوان بخشی از پرفرمنس دانشگاه هنر حضور پیدا کردیم.

آیا وقفه ای هم در کار تمرین ها بوجود آمد؟

با وجود بازخوردهای بسیار مثبت مخاطبان، متأسفانه به دلیل سکونت نیمی از اعضای گروه در شهرستان ها و از طرفی نداشتن جای تمرین، تمرینات ما در تابستان متوقف شد و عملا بعد از شروع کلاسهای دانشکده با انتشار فراخوان جدید اعضای جدید گرفتیم و ساختار گروه به طور کلی عوض شد.
یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت کارهای گروهی ادامه دار بودن فعالیتها با اعضای ثابت است.

متأسفانه عوامل زیادی وجود دارد که ثبات در گروه کر دانشجویی شانته را تهدید می‌کند.

اگر به همین منوال پیش برود اتفاقی که در تابستان سال گذشته افتاد هر سال اتفاق خواهد افتاد و چالش بزرگی برای پیشرفت این گروه می‌باشد.
علاوه بر فقدان مکان تمرین در تابستان و عدم حضور دانشجویان شهرستانی، همه ی اعضای گروه کر شانته به صورت حرفه ای در زمینه موسیقی مشغول به کار هستند و دغدغه های جدی موسیقیایی دارند و به تدریس، اجرا، آهنگسازی و… مشغولند. از طرفی هم در دوران تحصیل شان در دانشکده نیمی از وقت خود را صرف کلاسها و دروس دانشکده می‌کنند.

بنابراین هماهنگی یک گروه ۲۰ نفره که همه شرایط اینچنینی دارند بسیار مشکل است.

با وجود این مشکلات فکر می کنید چطور گروه انسجام خود را حفظ کرده است؟

تنها چیزی که بچه های گروه را کنار هم نگه داشته عشقی است که از کار گروهی دریافت می‌کنند اما حداقل چیزهایی که می تواند موجب ثبات بیشتر در گروه شود و می‌تواند اعضای گروه را برای اختصاص وقت بیشتری به تمرینات توجیه کند، توجیه مالیست، هرچند مختصر.

از ابتدای شروع فعالیت، تمام هزینه های گروه بر عهده ی خود بچه ها بوده و هزینه ی شخصی.

بدون داشتن ساپورت مالی گرفتن سالن خوب برای اجرا تقریبا غیر ممکن است و این باعث بی انگیزگی اعضای گروه و نا امیدی از پیشرفت می‌شود.
انتظار داریم وزارت محترم علوم توجه بیشتری به فعالیتهای اینچنینی دانشجویی داشته باشد و ما را حمایت کنند. علی الخصوص فعالیتهای هنری، چرا که در این وانفسای تجاری سازی هنر که جامعه را دارد در خود غرق می‌کند، هنر درست و متعالی از همین فضاهای آکادمیک و از همین جوانهای مستعد، با انگیزه و خلاق است که می‌تواند به جامعه تزریق شود.

اساساً هر فعالیت گروهی درون فضای دانشگاهی صورت می گیرد منجر به خلق آثار با ارزش و پویا می‌شود و هرچقدر به این شکل فعالیتها بها داده شود، دانشگاه های ما و در نتیجه جامعه ی ما پویا تر خواهد شد.

از مسئولان چه انتظاری دارید؟

از وزارت ارشاد محترم و خانه‌ی موسیقی تقاضا داریم امکان اجرای کنسرت مستقل برای گروه کر شانته در یکی از سالن های تهران را فراهم آورند.
گروه کر شانته در چشم انداز آینده خود قصد دارد با همکاری با کارگروه های دانشکده های دیگر و همچنین دانشگاه های دیگر فضای تعامل بیشتری را جهت فعالیتهای بزرگتر خلق کند.
در پایان از همه ی کسانی که در این مسیر همراه ما و حامی ما بودند سپاسگزاریم علی الخصوص جناب دکتر عسکری ریاست محترم دانشکده‌ی موسیقی.

محمدهادی مجیدی

محمدهادی مجیدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است