گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مستر کلاس چیست؟

مستر کلاس به جلسه یا جلسات آموزش جمعی گفته می شود که توسط یک استاد برجسته موسیقی برگزار شده و هنرجویان سطح متوسط و پیشرفته به اجرای قطعات از قبل آماده شده خود می پردازند. عموما استاد نکات آموزشی (پداگوژیک) تکنیکی، کاربردی و پیشنهادهایی را برای بهبود کیفیت نوازندگی آنها ارائه می کند.

ویژگی برجسته مستر کلاس این است که افرادی که به شکل فعال در مستر کلاس شرکت دارند و افرادی که به شکل ناظر (غیر فعال) در مستر کلاس حضور دارند، می توانند از نکات آموزشی ارائه شده استاد در هنگام نواختن دیگر اعضای فعال مستر کلاس بهره ببرند.

تفاوت بین یک کلاس عادی و مستر کلاس در چیست؟

در یک کلاس عادی، استاد برنامه آموزشی خود را با شاگردان مبتدی متوسط و حتی پیشرفته به طور پیوسته جلو می برد اما در مستر کلاس ها معمولا یک نوازنده وقتی قطعه ای را آماده می کند استاد در مورد نحوه اجرای آن، به فرد توصیه هایی می کند که اغلب شامل جمله هایی درباره آن آهنگساز و آهنگ، چگونگی اجرا کردن برخی از قسمت ها، جمله ها و مفصل ها، و حل کردن قسمت های مشکل، فنی و تکنیکی همچنین بررسی دقیق دینامیک، آگوگیک و سونوریته است. پس از آن معمولا هنرآموز انتظار دارد که با توجه به نظرات استاد، این قطعه را مجددا با نگاه کامل تری تمرین کند.

در این کلاس ها تمرکز بر تمام جزئیات است. در مستر کلاس یک ویرتوز دانشی که سالها برای آن تلاش کرده است را در اختیار هنر آموز قرار می دهد یا به معنای دیگر آنچه که می داند را به نوازنده مشتاق ارائه دهد.

بخشی از اهداف کلاس ها

هدف از کلاس ها دادن مهارت های نوازندگی نه تنها از طریق تکنیک بلکه از چندین زمینه کلیدی است، مانند:

* آگاهی فیزیکی، کنترل تنفس، تعادل در انجام پاساژهای مشکل و اصول اجرا.

* آگاهی در مورد گرم کردن و چگونگی تمرین، روش شناسی و تجزیه و تحلیل تمرینات.

* آگاهی تئوری با دانش درباره آناتومی.

* آگاهی آوایی، بافت و تفسیر، زیبایی شناسی و بداهه نوازی از طریق آواز خواندن.

* آگاهی و ارتباطات و اجزا.

*شناخت رپرتوار.

* شناخت فرم های موسیقی و رقص ها و شناخت آثار آهنگسازان.

و…

بسیار شاهد هستیم که در یک مستر کلاس واقعی، تحلیل و جریان طراحی شدن برنامه یک کنسرت اتفاق می افتد. این موارد بخشی از اهداف آموزشی این کلاس ها هستند.

در ایران چندین سال است شاهد مستر کلاس های گوناگون برای ساز گیتار کلاسیک هستم، خصوصا مسترکلاس های که هرساله در شهرهای مختلف ایران تکراری بر تکرار برگزار می شود. هدف این مقاله روشن کردن اهداف و تفکر این کلاس ها تا حد توانم می باشد. برگزاری این مسترکلاس ها این سئوالات را به ذهن مدرسین موسیقی می آورد:

آیا اینچنین کلاس های پی در پی اهدافی را از قبل مشخص کرده است؟

آیا تمام روش های یکسان برای هر فرد چقدر در پیشبرد نوازندگی و جهان بینی آن شخص کمکی می کند یا کرده است؟

تعریف معلم و نقش آن در اهداف بلند بالا چیست و چه می شود؟

بی شک برای شخصی که هرساله در این کلاس ها شرکت می کند باید راهی انتخاب شود با هدف ارتقا نوازنده یا بسته شدن یک رپرتوار برای یک کنسرت موفق و سالم؛ آیا پیشرفتی در این زمینه در این کلاس ها دیده می شود؟

آیا حمایت کردن از این روش کلاس ها برای بالا بردن سطح فرهنگ و نگرش صحیح و سالم نوازندگی است؟

اصولا وظیفه یک معلم برای هنرجوی خود چیست؟ آیا باید او را برای شرکت در این کلاس ها تشویق کرد؟

اتفاق درست کجا رخ می دهد؟ سکوت کردن یا حمایت از این مستر کلاس ها؟

بی شک اغلب هنرجوهای مبتدی که در کلاس های موسیقی ثبت نام می کنند، دید کامل و سالمی ندارند و این آگاه سازی وظیفه معلم اوست که می تواند دنیایی بزرگ تر را برای او ترسیم کند و او را به مراتب بالاتر بکشاند.

پیمان شیرالی

پیمان شیرالی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است