گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از مراسم نکوداشت محمد بهارلو

مراسم بزرگداشت محمدعلی بهارلو، مولف کتب فرمهای موسیقی ایران، سولیست و مدرس ویولن و آهنگساز در سیزدهم تیر ماه ۱۳۹۸ و در سالن موقوفه دکتر افشار برگزار گردید. در این مراسم که جمعی از بزرگان عرصه ادب و هنر حضور داشتند، یاد و خاطره این هنرمند با برگزاری سخنرانی هنرمندان، شعرخوانی و اجرای چند اثر از این استاد فقید، گرامی داشته شد.

از جمله شرکت کنندگان در این مراسم می توان از امین الله رشیدی (خواننده)، محمد موسوی (نوازنده نی)، دکتر شاهین فرهت (آهنگساز)، حسن ناهید (نوازنده نی)، گاگیک بابایان (نوازنده پیانو)، زارمیک بابایان (نوازنده پیانو)، علیرضا قربانی (خواننده)، مهرداد ترابی (نوازنده سه‌تار)، احمد ناظمی (سازنده سه تار)، عظیم زرین کوب (ادیب)، سید علیرضا میر علینقی (پژوهشگر تاریخ موسیقی)، شاهین مهاجری (نوازنده تنبک و آهنگساز)، علی سجادی (خطاط) و عباس بهارلو (محقق و فیلمساز) نام برد.



امین الله رشیدی از خاطرات خود با بهارلو از سال ۱۳۲۶ و اجرای کنسرتهای متعدد در ارکستر بهارلو و همچنین از رفتار و منش بهارلو گفت و در وصف این دوستی دیرینه با صدای خوش خود چند بیتی را برای حضار اجرا کرد.

همچنین دکتر شاهین فرهت در مورد غنی بودن آثار استاد برای استفاده در ارکسترهای بزرگ، سخن گفت. محمد موسوی نیز از دوستی و همکاری بیست ساله خود با بهارلو گفت و بر اهمیت چاپ کتب استاد ابوالحسن صبا پس از فوت ایشان توسط محمد بهارلو به عنوان عاشقترین رهرو راه صبا در عرصه فرهنگ موسیقی ایران تاکید کرد.



علیرضا میرعلی نقی کتابهای بهارلو و‌ ارزش هنری و تحقیقی آنها را نقد و بررسی کرد و سیر تحقیقات و نگارش این کتاب ها را توسط بهارلو در بیش از شصت سال پیش مورد ستایش قرار داد و از آموزشگاه بهارلو به عنوان قدیمیترین آموزشگاه موسیقی دایر تقدیر کرد.



در این نکوداشت، تصنیف اصفهان از ساخته های محمد بهارلو و براساس شعر امین الله رشیدی توسط ارکستر بهارلو اجرا گردید:

– نوازندگان ویولن: کیمیا بهارلو، سلمک سقایی، حامد ابراهیمی، محمد زعفرانی، غزل سهیلی نیا

– نوازنده پیانو: ایلیا بهارلو

– نوازنده تنبک: امیر حسین غفور

– اعضا گروه کر: نیلوفر یوسفی، مهدی صبور، آزیتا شکوهمند، بهرام ساقی

در ادامه پرسیا بهارلو، دختر محمد بهارلو نیز قطعه ای از پدرش را به صورت سلو و با ویولن خود استاد اجرا کرد و ایلیا بهارلو، درباره تاسیس موسسه آوای جاوید بهارلو و گردآوری و نشر آثار پدر مطالبی را ایراد نمود. پخش قطعه نغمه دوضربی اصفهان از ساخته های محمد بهارلو و تنظیم شاهین مهاجری برای ارکستر از دیگر بخش های این نکوداشت بود. همچنین آقای کمال پیری آذر، شعری از سروده های خود را در وصف زنده یاد محمد بهارلو قرائت نمود.

در کنار اجرای این برنامه، مجموعه عکس ها و اسناد مرتبط با محمد بهارلو و همکاران وی چون ابوالحسن صبا، موسی معروفی، حسین تهرانی، عبدالحسین سپنتا، هوشنگ ظریف و حسن ناهید در معرض نمایش قرار گرفت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است