گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره اتصالات چسبی ویولن (۲)

استفاده از بستِ (cleat) نوع یک جهت اتصال درز اتصال چسبی صفحه زیر و رو

پس از اتمام مراحل ساخت ویولن، با الحاق سیم ها فشار و استرسی بر کل بدنه و ساختار آن وارد می آید. علاوه بر فشار سیم ها و ارتعاشات ناشی از آنها، وزن آرشه و همچنین وزن اعمال شده توسط دست نوازنده که به واسطه ی آرشه تحمیل می گردد، در افزایش این استرس موثر می باشند. این حالت بر اثر گذر زمان امکان به وجود آوردن تغییرات فرمی، بازشدگی اتصالات و یا ترک در نواحی مختلف را فراهم می آورد. اتصال درزِ وسط صفحه ی زیر، از نقاطی است که اگر در مراحل اولیه ی ساخت با روشی صحیح و مطمئن متصل نگشته باشد، امکان بازشدگی و جدا شدن بر اثر تاثیر نیروها بر این قسمت وجود دارد و جهت جلوگیری و پیشگیری از ایجاد چنین اشکالاتی، محل اتصال چسبی درز صفحه را با استفاده از قطعات ظریف و کوچک چوب و متصل نمودن آنها بر روی درز، مستحکم تر می نمایند. در ادامه به مواردی که جهت ساخت چنین قطعات چوبی می بایست توجه نمود اشاره شده است:

۱) بافت منظم در چوب مورد استفاده؛ چوب های مورد استفاده به جهت ساخت بست بهتر است دارای بافتی صاف و منظم باشند، چرا که خطوط منظم با ایجاد اتحاد، مقاومت بیشتری را در برابر فشارها مهیا می سازند و همچنین از نظر بصری نیز زیباتر می باشد. به عنوان نمونه در تصویر ۱، چوب منتخب جهت تهیه ی بست، دارای معدل و نسبتی مناسب از فواصل خطوط سالیانه ی چوب صفحه می باشد.


تصویر ۱

۲) جهت خطوط سالیانه؛ جهت خطوط سالیانه در راستای طولی بست ها در نظر گرفته می شوند و در مرحله ی اتصال، جهتی مخالف با خطوط سالیانه صفحه دارند. در این حالت بست ها استحکام و مقاومت بیشتری را به جهت محافظت از اتصال دو نیمه صفحه خواهند داشت و باعث ایجاد کشش بیشتر دو نیمه به یکدیگر می شوند (تصویر ۲).


تصویر ۲

۳) شکل و فرم هندسی؛ با توجه به نقش بست ها و به منظور اتصال چسبی درز صفحه، بهتر است فرم هندسی بست ها به صورتی انتخاب گردد که علاوه بر مقاومت مکانیکی حس استحکام را نیز القا نماید (تصویر ۳).


تصویر ۳

در ابتدا قسمتی از یک تکه چوب بزرگتر را به صورت نواری با ضخامت حدود ۲ یا ۳ میلی متر برش داده (تصویر ۴) و سطح رو و زیر آن را با استفاده از سمباده صاف و یکدست می نماییم.


تصویر ۴

قطعه ی چوبی آماده شده را به نوارهای کوچکتری تقسیم بندی و برش می زنیم(تصویر ۵). هر کدام از این نوارهای چوبی به تعدادی بست تقسیم می گردند که پیش از تقسیم می توان فرم اولیه آنها را بر روی این قطعات اجرا نمود.


تصویر ۵

به این صورت که فرم محیطی را در ابتدا تراز و گونیا نموده و سپس کناره طول را با شیبی ملایم سمباده می زنیم (تصویر ۶).

مقطع عرضی نوار چوبی

تصویر ۶

پس از اتمام سمباده زدن و ایجاد شیب در دو سمت طول نوار، طول مناسب برای هر بست را با مداد علامت زده و با استفاده از سوهانِ استوانه ای شکل بر روی خطوط علامت گذاری شده را سوهان می زنیم. بدین ترتیب نیم دایره هایی ساییده شده خواهیم داشت که میان هر دو نیم دایره یک بست قرار دارد. لازم به تاکید است که در هنگام سوهان زدن باید دقت کامل را داشته باشیم تا نوار چوبی و جهت حرکت سوهان دارای زاویه ای عمود باشند تا در نهایت طول و عرض بست ها زاویه ای قائم را نسبت به یکدیگر داشته باشند (تصویر ۷ و ۸).

۱ نظر

بیشتر بحث شده است