گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی و شعر در «گرگیعان و گرگیعان» (۱۳)

نقش شعر در «گرگیعان»

قطعا راه های مختلفی برای آموزش دادن به کودکان وجود دارد. آموزش نکات اخلاقی و مهارتهای زندگی یکی از آموزشهای مهمی است که از طرق مختلف می‌توان به کودکان ارائه داد و یکی از راههایی که می‌توانید به کودکان این آموزشها را بدهید، اشعار و ترانه های کودکانه است.

خلاصه گویی و محاوره ای گویی از ارکان اصلی شعرهای کودکان است. این شعرها در قالب ترانه های ریتمیک و آهنگ دار، دارای جذابیت زیادی برای کودکان بوده و باعث می شود کودکان به آنها بارها و بارها گوش دهند. شعرهای کودکانه، خیلی بهتر از عبارات سخت یا جملات خسته کننده، می‌توانند نکات آموزشی را برای کودکان شرح دهند.

اگر در نمونه های اشعار «گرگیعان» دقت کنید، یک مفهوم مشترک را در تمام فرهنگ ها پیدا می کنید و آن طلب خیر و رزق و تقسیم شادی بین یکدیگر است و کودکان به هیچ عنوان احساسات خود را مخفی نمی کنند و بسیار سریع احساس شادی و یا ناراحتی خود را از شخص می گویند.
به صورتی که در مراسم «گرگیعان» هم مشاهده می کنیم وقتی صاحب خانه ای با کودکان بد رفتاری می کند، کودکان با زبان خود جواب او را خیلی واضح و مستقیم می دهند.

شعرهای کودکانه کوتاه، از منابع بسیار خوبی هستند که می توانند لغات جدید را به کودکان آموزش بدهند. آنها شامل کلماتی هستند که در زندگی معمولی در خانه یا در مدرسه گفته نمی‌شوند. کتابهای شعر کودکان، چون با تصویر سازی و عکس همراه است، باعث می‌شود کودک لغات جدید را بدون درگیر شدن با انواع عبارات توصیفی، به صورت عینی و عملی یاد بگیرد. به این صورت هرگز از یادش نمی‌رود.
در تمام موارد وقتی از افراد بزرگسال در خواست می کنیم که مراسم «گرگیعان» خود را برای ما شرح بدهند، با اینکه سالیان سال است که از انجام این مراسم به دلیل بالا رفتن سن شان فاصله گرفته اند اما بسیار واضح تمام آن اشعار را با حفظ ریتم بازگو می کنند و ناخوادگاه لبخند زیبای بر صورت آنان نقش می بندد.


موسیقی و «گرگیعان»


موسیقی و شعر دو رکن اصلی تمام ترانه ها و بازی های کودکان در تمام فرهنگ ها هستند. اکثر ترانه های که مربوط به کودکان می شود. در مد «ماژور» غربی که معادل تقریبی مقام «عجم» در موسیقی عرب می باشد، است.



شاید انتخاب این مد نوع فواصل این گام که هیچ گونه فواصل میکرتونال در آن به کار نرفته و تمام فواصل نتی آن بصورت پرده و نیم پرده می باشد و یا اینکه در حرکات ملودی آن هیچ گونه ایست خاصی وجود ندارد اما این اتفاق به این دلیل نیست که ترانه های کودک در هیچ گام یا مقام دیگر نباید ساخته بشوند و یا اینکه کودکان قادر به خوانندن و اجرای ترانه در دیگر فواصل نیست، بلکه ذهن کودکان دارای قالبت های فراوان و از یادگیری بسیار زیادی هستند و در مورد ریتم این نوع موسیقی و ترانه ها باید گفت بیشتر در ریتم های ساده دو ضربی و سه ضربی قرار می گیرند و البته تمام اینها بستگی به زبان و فرهنگ کودکان دارد.

محمود مشهودی

محمود مشهودی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است