گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دو نمونه در شکل ۱۰ نشان داده شده است. در قسمت (الف)، یک موج مربعی دارای دو تغییر در واحد زمان با یک موج مربعی دارای سه تغییر در واحد زمان ترکیب شده است. در حالت برآیند، تعییرات (نت های جدید) در چهار زمان از شش زمان ممکن اتفاق می افتد. ریتم حاصل شده همچنین در نت نویسی موسیقایی استاندارد، و در نت نویسی چرخه ای نیز نشان داده شده است. به طور مشابه، قسمت (ب) یک الگوی چهار-بر-سه را نشان می دهد، که منجر به یک چندریتمی پیچیده تر شده است. نظام شِلینجِر روش مولد چندریتمی ها است که روش ترکیب سلسله ضربان های چندگانه ی پی در پی، هر یک با دوره ی تناوب خاص خود می باشد. وقتی هم زمان نواخته شوند، چندریتمی به صدا درمی آید.

۱.۸. نت نویسی MIDI

در سال ۱۹۸۲، تعدادی از تولیدکنندگان سینتی سایزِر بر سر مشخصات مشترکی برای انتقال اطلاعات دیجیتال بین سازهای موسیقایی الکترونیکی به توافق رسیدند. در حالیکه MIDI در اصل به مثابه ی روشی برای هم گام-سازی اجرای چندین سینتی سایزِر و کیبُرد تصور می شد، مشخصات MIDI (رابط دیجیتالی ساز موسیقایی) به-اندازه ی کافی انعطاف پذیر است تا به رایانه ها امکان تعامل با سازهای شستی دار الکترونیکی را به روش های مختلفی بدهد. از آن زمان، MIDI در سراسر صنعت موسیقی الکترونیکی پذیرفته شد.

یکی از پیامدهای حاصل از پروتُکل MIDI قالب ضبطِ استاندارد MIDI (یا SMF) (در این لینک) است که عموماً با پسوند فایلی .mid نشان داده می شود و به برنامه های رایانه ای امکان ذخیره و فراخوانی اجراهای MIDI را می دهد. اگرچه SMF در اصل به عنوان روش نت نویسی معین نشده است، اما به روشی رایج برای انتقال و ذخیره ی اطلاعات موسیقایی و متعاقباً روشی استاندارد برای ارائه ی نت نوشتِ موسیقایی و اجرا های سازهای شستی دار تبدیل شده است.


شکل ۱۱- جدول اول (بالا): این میزان به صورت یک فهرست رویداد MIDI در جدول ۲ و به صورت اولین میزان در نت نویسی پیانو-رُل در شکل ۱۲ ظاهر شده است. این میزان با استفاده از یک صدایِ شیپوره اجرا شده است. جدول دوم (پایین): فهرست رویدادهای MIDI را برای پنج الگوی ریتمیِ شکل ۱۱ نشان می دهد. جدول بالا، داده های خام MIDI را تنها برای اولین نت نشان می دهد.

تجزیه ی مستقیم داده های خام MIDI دشوار است. برای مثال، فهرست اعداد موجود در جدول ۲ یک نت واحد را ارائه می دهد (شماره ۵۲=F2 و F درست در زیر C میانی) که بر کانال ۱ نواخته شده است (MIDI 16 کانال هم زمان از اطلاعات را به کار می گیرد). نت با «سرعت» ۱۰۰ (از حداکثر سرعتِ ۱۲۷) نواخته شده است. زمان می گذرد (بر حسب «زمان دِلتا» با طول متغیر) و سپس نت خاموش می شود. خوشبختانه، رایانه می تواند برای کمک به سازمان و تجسم داده های MIDI مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال، در جدول ۲ «فهرست رویداد» را -روشی برای سازمان دهی داده های MIDI- نشان داده است. اولین سطر این جدول اطلاعات مشابه با ستون اعداد قبلی را نشان می دهد. هر یک از سطرهای دیگر یک رویداد نت متعاقب را نشان می دهد و پنج نت در قالب نت نویسی خط زمانی در شکل ۱۱ نشان داده شده است. مشاهده کنید که داده های SMF اطلاعاتِ راجع به ساختار وزنیِ (میزان نمایِ) قطعه را در هم می آمیزد. برای مثال، اولین نت در میزان ۱، ضرب ۱، تیک تاک ۰ اتفاق می افتد. به طور پیش فرض، چهار ضرب در هر میزان وجود دارد و هر ضرب ۴۸۰ تیک-تاک دارد. این پیش فرض ها می توانند در سربرگ فایل تغییر داده شوند.

نت در سمت راست داده شده است مانند ۰۰۰|۱، که کشش را به عنوان یک ضرب مشخص می کند. به طور مشابه، نت های پنجم و ششم کششی معادل ۰ ضرب و ۲۴۰ تیک تاک (۲/۱ از یک ضرب) دارند. این گونه ارائهْ تغییر تندایِ یک اجرای MIDI را به سادگی با بازتعریفِ محدوده ی زمانیِ تیک تاکِ مورد مطالعه برای نرم افزار آسان می کند.


شکل ۱۲- یک قطعه ی طبل MIDI استاندارد در نت نویسی پیانو رُل نشان داده شده است. هر یک از چهار میزان به چهار ضرب برابر تقسیم شده است. اولین میزانْ پنج نت مشابه را (اجراشده با یک صدای شیپوره) آنگونه که در جدول ۲ و در خط زمانیِ شکل ۱۱ نشان داده شده است ارائه می دهد. چهار میزان آخرْ یک الگوی طبلی متداول متمایل به «راک» را نشان می دهد.
حامد قنواتی

حامد قنواتی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است