گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پرتی ینده، الماس جدید اپرا (۲)

پرتی ینده ۶ مارس ۱۹۸۵ در آفریقای جنوبی متولد می شود در حالی که هنوز نظام سیاسی آپارتاید در این کشور برقرار است. او در محله سیاه پوست نشین به نام تَندوکوخانیا (Thandukukhanya) در شهر پیِت رِتیف (Piet Retief) بزرگ می شود. او در نوجوانی از طریق تبلیغ هواپیمایی بریتانیا که دوتایی برای گل ها (Duo des fleurs ) اثر لئو دلیب (Léo Delibes) را به تصویر می کشد با اپرا آشنا می شود. در سن شانزده سالگی در یک کنکور آواز برنده می شود و از این طریق به مصاحبه ای در کالج موسیقی آفریقای جنوبی وابسته به دانشگاه کیپ (Cap) راه می یابد.

سال ۲۰۰۹، در کنکور های بین المللی هانس گبور بِلورده (Hans Gabor Belvedere) و مونسرت کَبَل (Montserrat Caballe) موفق به کسب مقام می شود. او در نقش کلارا (Clara)، شخصیتی که به وقت تابستان (Summertime) آهنگی که توسط جورج گرشوین (George Gershwin) با اشعار دوبوز هِیوارد (DuBose Heyward)، که برای اپرا ساخته شده و اولین اجرای آن به سال ۱۹۳۵ باز می گردد، در تور بریتانیا به همراه اپرای کیِپ (Opéra du Cap) بازی می کند.

Audio File بخشی از اجرای پرتی ینده را ببینید.

سال بعد وی موفق به کسب مقام اول در کنکور بین المللی بِل کانتو وینچنتزو بلینی (bel canto Vincenzo Bellini) می گردد. پرتی به مدت سه سال در آکادمی لا اسکالا (La Scala) به تحصیل می پردازد. او در این مدت نقش های گوناگونی را می خواند از جمله: بِرِنیس (Bérénice) و موزِتا (Musetta) در اپرای های لوکزیونه فا ایل لَدرو (L’occasione fa il ladro) اثر روسینی (Rossini) و لا بوهم (La Bohème) اثر پوچینی (Puccini) و نورینا (Norina) در دون پسکال (Don Pasquale) اثر گائتانو دونیزتی (Gaetano Donizetti).
سال ۲۰۱۱، این خواننده سوپرانو جایزه اول کنکور آواز اپرالیا (Operalia) را از آن خود می کند. او همچنین موفق به دریافت جایزه سیولا دورو (Siola d’oro) می گردد.

ژانویه سال ۲۰۱۳ پرتی برای نخستین بار در تالار اپرای متروپولیتن نیویورک آواز می خواند. در واقع یک ماه قبل از آغاز اجراها او جایگزین نینو مَچدزه (Nino Machaidze)‌ سوپرانوی اهل گرجستان می گردد که بایستی نقش اَدل (Adèle)‌ در اپرای لو کمت اُری (Le Comte Ory) ‌اثر روسینی را بخواند. همان سال در سالن ویگمور (Wigmore Hall)‌ در لندن یک رسیتال اجرا می کند. سال ۲۰۱۴ با اجرای نقش پامینا (Pamina)‌ در فلوت سحرآمیز (La Flûte enchantée) اثر موتسارت به تالار اپرای متروپولیتن نیویورک باز می گردد. همچنین برای نخستین بار در سالن کَرنژی (Carnegie Hall)‌ نیویورک و مرکز کِندی (Kennedy Center)‌ در واشنگتن رسیتال اجرا می نماید.

سال ۲۰۱۳، رییس جمهور آفریقای جنوبی یاکوب زوما، مدال نقره ای نشان ایخامانگا (Ikhamanga) را به خاطر موفقیت وی در صحنه های بین المللی به پرتی ینده اعطا می نماید.


منابع



diapasonmag.fr

operadeparis.fr

franceinter.fr

olyrix.com

lepoint.fr

منیره خلوتی

منیره خلوتی

متولد ۱۳۶۰
مترجم
دکترای زبان و ادبیات فرانسه

۱ نظر

بیشتر بحث شده است