گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

میکس و مستر به زبان ساده تحت برنامه کیوبیس (۲)

میکس و مستر با کیوبیس

هدفون

در هدفون های پشت بسته پاسخ فرکانسی یکنواخت نیست. هدفون پشت باز برای میکس و مستر بهتر است چون صدای محیط هم شنیده می شود. البته ریزه کاری هایی مثل ریورب و دیلی ها با هدفون پشت بسته انجام می شد.

میکس

در میکس ابتدا بدون دست زدن به سطح صداها فقط گوش می دهیم:

صدای تک تک سازها چگونه است؟

مسیر قطعه به شکلی پیش می رود؟

چینش سازها در صحنه از نظر افقی یا عمودی بودن چگونه است؟

سپس ترک ها را به ترتیب اهمیت قرار می دهیم:

ابتدا فرکانسهای بم، دوم بخش ریتمیک، سوم بخش ملودیک، چهارمین و جذابترین قسمت صدای خواننده را در انتها قرار می دهیم. سعی می کنیم حتما از پوشه بندی و رنگ آمیزی استفاده شود. چند پوشه می سازیم، مثلا برای اصواتی که همزمان امکان کنترل دارند، بر فرض می توانیم به چند ساز یک افکت بدهیم. در مسترینگ می توانیم یک خروجی و یا خروجی گروهی بگیریم.

استفاده می شود. برای پیدا کردن تمپو قطعه از این بخش “bit calculator” با استفاده از حالت کوانتایز ضرب ها دقیقا سرضرب قرار می گیرند. نمودار اکولایزر باید نزولی باشد از چپ به راست.

حالت ماسکینگ زمانی رخ می دهد که فرکانسهای بم باعث می شوند صداهای زیر شنیده نشوند. صدای خواننده تمام اصوات را در خود دارد، صداهای بم صداهای نازک را پوشش می دهند و باعث مبهم شنیده شدن کلمات می شوند. گسترده شنوایی انسان بین ۲۰ تا ۲۰ کیلوهرتز است که این گسترده در آثار باید رعایت شود.

اولین ساز ما بیس، ریتم یا کیک یا درامز می باشد. با اکولایزر شروع می کنیم. دامنه را در فرکانسهای مختلف کم و زیاد می کنیم. اکولایزر پروکیو۲ از پلاگین فب فیلتر انتخاب مناسبی است. پارامترهای اکولایزر شامل دامنه، فرکانس و پهنای باند هستند.

 

 

پهنای باند

هرچه کیفیت بالاتر می رود پهنای باند کاهش پیدا می کند و بالعکس. اکولایزر برای تغییر رنگ صدا استفاده می شود. وظیفه اکولایزر اصلاح صداست. برای تغییر رنگ سازها سراغ اکولایزر می رویم. همچنین حذف فرکانس های اضافه و محدود کردن فرکانس سازها و نشاندن سازها در جای خودشان و فیلترهایی که سرعت صداها را تغییر می دهند از موارد استفاده اکولایزر است. موقع بالا بردن سطح صدا کیفیت را هم زیاد کنید. جایی که سیگنال وجود ندارد اکولایز نکنید. برای حذف صداهای نامناسب، باید کیفیت کم و گین بالاتر باشد. اکولایزر کیوبیس کیفیت خوبی دارد. صدای گیتار بیس و کیک باید بین ۶۰ تا ۱۵۰ هرتز تا ۳۰۰ هرتز، گیتار باس حدود ۱۰۰ تا ۴۵۰ هرتز، هارمونیک ۲۰۰ هرتز در بیس و کیک بیشتر از بقیه شنیده می شود.

مسعود پورقریب

مسعود پورقریب

۱ نظر

بیشتر بحث شده است