گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نمایش فیلم مستند رونمایی از آلبوم «میلاد فرهنگ» در زادروز میلاد کیایی

جمعه هفدهم آبان ماه،‎ در فرهنگسرای نیاوران، ساعت شش بعد از ظهر ‌‎مراسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سال تولد میلادکیایی برگزار می شود. در این برنامه «فیلم مستندی از زندگی نامه هنری میلاد کیایی»، با ساخت و تدوین هومن ظریف به نمایش گذاشته می شود همچنین آلبوم «میلادِفرهنگ» شامل همنوازی سنتور میلاد کیایی و تنبک آرش فرهنگ فر رونمایی خواهد شد.

این آلبوم که به یاد ناصرفرهنگ فر تولید شده، به همت موسسه فرهنگی ‌هنری آذرکیمیا به انتشار رسیده است.


میلاد کیایی
۱ مهر ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. از ۸ سالگی نزد پدرش که «تار» و «سنتور» می‌نواخت، نوازندگی سنتور را آغاز کرد. او ردیف‌های موسیقی ایرانی را نیز نزد برادر بزرگترش «ایرج کیایی» که از شاگردان «ابوالحسن صبا» بود فرا گرفت. وی از ۱۲ سالگی در برنامه کودک رادیو، فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد و در نوجوانی به مدت ۴ سال مسئولیت اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونیِ «احساس و اندیشه» و «بزم آدینه» را عهده‌دار بود.

او در سال ۱۳۴۲ در مسابقات هنری آموزشگاه‌های سراسر کشور، مقام نخست نوازندگی سنتور را کسب نمود و در همان زمان به مدت ۵ سال مدرس موسیقی کلاس‌های فوق برنامه موسیقی شناسی وابسته به دانشگاه تهران شد. تحصیلات دانشگاهی وی در زمینه علوم تغذیه و بهداشت بوده‌ است. از او تا کنون بیش از ۱۰۰ قطعه موسیقی ضبط و منتشر شده‌ است.

کیایی در سال ۱۳۸۰ گواهینامه درجه یک هنری را از وزارت ارشاد دریافت کرد و طی مراسمی لوح افتخار به دلیل ۴۰ سال فعالیت هنری، توسط «علی تجویدی» به وی اهداء شد.

در مرداد ۱۳۹۴ در سومین نشست آموزشی پ‍ژوهشی موسیقی دستگاهی ایران توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از میلاد کیایی به همراه مجید کیانی، اسماعیل تهرانی، داریوش سالاری و بهناز ذاکری تقدیر شد و در آذر ۱۳۹۴ نیز در برنامه ای با عنوان «شبی با میلاد کیایی» در فرهنگسرای ارسباران از میلاد کیایی تجلیل به عمل آمد. همچنین در سال ۱۳۹۵ در هفدهمین جشن خانه موسیقی ایران از میلاد کیایی به عنوان آهنگساز و نوازنده سنتور تقدیر شده است.

از جمله فعالیت‌های هنری و اجرایی میلاد کیایی به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

مدیر طرح و برنامه‌های فرهنگی و هنری کاخ جوانان به مدت ۱۶ سال، تدریس موسیقی، عضویت در هیات امنای فرهنگ صوتی ایران، ابداعاتی در زمینه کوک سنتور، اجرا در کنسرت‌های داخل و خارج از ایران از جمله کنسرت‌هایی در کانادا، فرانسه، آلمان، آمریکا، سوئد، هلند و انگلیس.

میلاد کیایی برای هجده فیلم و سریال موسیقی متن ساخته‌ است و نیز از وی دو کتاب با نام «راز آشکارا» (به کوشش علیرضا میرعلی نقی) توسط انتشارات علمی در سال ۱۳۸۴ و «دل به دریا زدن، دم نزدن می‌خواهد» (شامل بخش‌های حذف شده‌ی کتاب «راز آشکارا») در سال ۱۳۹۲ (انتشار در کشور فرانسه) به انتشار رسیده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است