گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آثاری از دوره رمانتیک با اجرای ارکستر آرکو به روی صحنه رفت

اجرای ارکستر آرکو با مدیریت اجرایی نیما جوان، شب گذشته با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک مواجه شد و تقریبا تمام صندلی‌های تالار وحدت پراز تماشاگر بود. ارکستر زهی آرکو به رهبری ابراهیم لطفی، شب گذشته جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در تالار وحدت به صحنه رفت. کنسرت مایستر این اجرا علی جعفری پویان بود و بردیا کیارس هم در این اجرا حضوری افتخاری داشت.

«آرکو» در این اجرا قطعه‌هایی از اوایل دوره‌ی رمانتیک و اواخر دوره‌ی کلاسیک اجرا کرد. آنتوان استپانویچ آرنسکی آهنگساز روس، ژان روتر و پتر وارلوک آهنگسازانی بودند که آثارشان در اجرا نواخته شد.

علی جعفری پویان، بردیا کیارس (نوازنده مهمان)، عرفان شریف‌زاده، برهان همتی، سامان نافعی، وداد واقفی، سارا نادری، فرناز دارویی و محمدرضا بهرامی نوازندگان ویولن یک؛ یگانه حسینی‌نیا، فرمهر بیگلو، مجتبی طباطبایی، زهرا کریمی، ارغوان گیو، سینا صالحی بنادگی، فارس مخلصی و نازنین طهرانی نوازندگان ویولن دو؛ دانیال جورابچی، داریوش حجازی، صدف نقیبی، صبا صفوی، رکسانا ریحانیان و آریان زمانی، نوازندگان ویولا؛ یاسمن کوزه‌گر، آیلین هرمان، کوروش کشاورز، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد و مونا ربیعی، نوازندگان ویلنسل و پورنگ پورشیرازی و عادل اصغرزاده هم نوازندگان کنترباس بودند.



ارکستر زهی آرکو در تابستان ۱۳۹۷ توسط ابراهیم لطفی پایه‌گذاری شد و اولین کنسرت خود را با آثاری از آهنگسازان دوره باروک در دی‌ماه ۱۳۹۷ طی دو سانس در تالار رودکی برگزار کرد. هدف از تشکیل آرکو جمع‌آوری انرژی و استعدادهای نوازندگان سازهای زهی برای رسیدن به ارکستری منسجم و توانمند در راستای اجرای آثاری فاخر از آهنگسازان موسیقی کلاسیک و آکادمیک جهان است.
«آرکو» در اصطلاح موسیقی و بین‌المللی به معنای آرشه و در زبان فارسی قله‌کوه، با عظمت و مقتدر است.

***

ابراهیم لطفی در سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. نواختن ویلن را از ۱۰ سالگی با تشویق پدرش که خود از شاگردان ویلن «ابوالحسن صبا» بود در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. از جمله استادان او در هنرستان موسیقی می‌توان به «ماریکو مانوکیان» و «ابوالقاسم طالب زاده» اشاره نمود. در سال‌های آغاز هنرستان به عنوان خواننده خردسال در اجرای چند اُپرا از جمله اپراهای «توسکا»، «کارمن»، «ورتر» و «اتللو» در تالار رودکی شرکت کرد.

وی از ۱۶ سالگی با ارکستر سمفونیک تهران، صدا و سیما و فرهنگسرای بهمن همکاری داشته‌است. او در سال ۱۳۷۵ از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران فارغ‌التحصیل شد و پایان‌نامه او با عنوان «اصول نوازندگی ویولن» به عنوان پایان‌نامه برتر، موفق به اخذ جایزه و لوح تقدیر شد. وی در انتشار کتاب «اصول نوازندگی و تدریس ویولن» ایوان گالامیان مشارکت داشته است. برادر او «شریف لطفی» نیز استاد دانشگاه، نوازنده هورن، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر است.

ابراهیم لطفی در سال ۱۳۷۶ «کوارتت زهی تهران» را پایه‌گذاری و در کنسرت‌هایی را در تالارهای مختلف تهران همچون تالار رودکی برگزار کرد. در سال ۱۳۸۰ رهبری «ارکستر مجلسی فرهنگسرای نیاوران» را بر عهده گرفت و در تهران و شیراز کنسرت‌هایی را به صحنه برد. او در ضبط و اجرای بیش از هزار اثر موسیقی از جمله موسیقی فیلم، سریال و آلبوم‌های موسیقی شرکت داشته‌ است.

وی با هنرستان‌های موسیقی دختران، پسران، دانشگاه تهران و دانشگاه هنر به عنوان مُدرس ویلن در مقاطع مختلف همکاری داشته و شاگردان بسیاری را تربیت کرده است.

او همچنین عضو هیئت داوران در چند دوره از جشنواره‌های موسیقی، امتحانات عملی کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد موسیقی و گزینش نوازنده برای ارکسترسمفونیک و ارکستر ملی ایران بوده‌ است. وی از تابستان ۱۳۹۷ با تأسیس «ارکستر زهی آرکو» رهبری این ارکستر را به عهده گرفته‌است.

روز جمعه هشتم خرداد ۱۳۹۴ در اولین دوره آیین «سال نوای موسیقی ایران»، تندیس «سال نوا» و لوح تقدیر به «ابراهیم لطفی» اهدا گردید.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است