گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سفیر فرهنگی لبنان (۲)


بعد از جدایی حرفه ای و شخصی فیروزه از برادران رهبانی در سال ۱۹۷۹، وی حرفه اش را به همراه پسرش زیاد رهبانی آهنگساز و دوستان وی، جوزف هارب (Joseph Harb) شاعر و فیلمون وبه (Philemon Wehbe) آهنگساز پی گرفت. مادر و فرزند به همراه یکدیگر آلبومی جدید عرضه کردند که موفقیت بسیاری را برای این دو هنرمند به همراه داشت. آثار فیروزه به همراه فیلمون و زاکی نفیس در دهه های ۸۰ و ۹۰ روش بسیار تکراری از خوانندگی بود که به هیچ نوع اغنای موسیقی گونه ای نداشت و تا حدی با شکست مواجه بود.

فیلمون آهنگسازی کاملا سنتی بود، از آن پس آثاری را که برای فیروز می ساخت تحت نظارت دخترش آسی رهبانی بود، این امر نشان داد که موسیقی فیلمون تنها و بدون وجود هنر آسی رهبانی، ارزشی در حد متوسط خواهد داشت. تنها زمانی که فیروز با پسرش کار می کرد توانست موفقیتی را که در زمان همسرش داشت را حفظ کند.

اجرای فیروزه در سیزدهم اکتبر ۱۹۸۸ در شبکه تلویزیونی فرانسه، دومین و آخرین حضور اروپایی تلویزیونیش بود. سه روز بعد فیروزه در پاریس کنسرتی ترتیب داد که مهمان اصلی تلویزیون فرانسه بود که مجری آن فردریک میتراند (Frédéric Mitterrand)، وزیر فرهنگ حال (۲۰۰۹) فرانسه بود. تا به امروز همواره از این برنامه به عنوان آرشیوی ناب یاد شده چرا که تمرین این خواننده بزرگ لبنانی را برای اجرا در کنسرت علاوه بر خود برنامه اصلی نشان داده.

وزیر فرهنگ آنزمان فرانسه، جک لانگ “مدال شوالیه هنر” (Commandeur des Arts et des Lettres) را به فیروز اهدا نموده است. در سالهای ۱۹۹۰ فیروزه ۶ آلبوم خود را تکمیل کرد؛ دو آلبوم به همراه فیلمون وبه، یک آلبوم با زاکی نفیس، سه آلبوم با زیاد رهبانی و آلبومی در ادای احترام به دختر آهنگسازش آسی رهبانی. وی همچنین کنسرتهای بسیاری برگزار کرده است که تاریخی ترین آن در سپتامبر ۱۹۹۴ در میدان شهدای بیروت بود به مناسبت شروع بازسازی مرکز شهر بعد از پایان جنگ داخلی لبنان.

در سال ۱۹۹۹ با حضور ۱۶۰۰۰ نفر در ام جی ام لاس وگاس (Las Vegas MGM Grand Arena) کنسرتی برگزار کرد. از آن زمان به بعد وی همواره کنسرتهایی در جشنواره های متفاوت برگزار می کرد که بلیط های آن در پیشفروش تمام می شد؛ از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ در جشنواره لبنان، ۲۰۰۲ پاریس، ۲۰۰۳ آمریکا، ۲۰۰۴ عمان، ۲۰۰۵ مونتریال، ۲۰۰۶ دوبی، ابوذبی، بل بک، ۲۰۰۷ آتن، عمان، ۲۰۰۸ بحرین و روسیه.

اجرای سال ۲۰۰۸ وی در دمشق جنجالی را در لبنان پدید آورد و روابط لبنان و سوریه دچار فشار و بحران شد. چندین عضو مجلس لبنان از وی خواستند تا این کنسرت را لغو کند اما وی آنرا نپذیرفت و به سوریه رفت و در آنجا با ۷۰۰۰ طرفدار مواجه شد، آنان با فریاد کشیدن نام او با هیجان و تشویق در مرز بین دو کشور (هنگامی که از مرز عبور میکرد) از وی استقبال کردند.

تقریبا هر رسانه ای در روسیه یعنی کانالهای رادیو، تلویزیون، ماهواره، رستورانها و کافه ها، روزنامه ها، همه مهمترین موضوع و خبرشان حضور فیروز بعد از بیست سال غیبت در این کشور بود. اگرچه این کنسرت از لحاظ سیاسی در روابط دو کشور به نوعی اختلال بود اما به شهرت و محبوبیت وی درلبنان خدشه ای وارد نکرد.

فیروزه در بسیاری از تالارهای معروف دنیا کنسرت داشته است، تالار رویال آلبرت در لندن ۱۹۶۲، تالار کارنگی نیویورک ۱۹۷۱، پالادیوم لندن ۱۹۷۸، المپیا در پاریس ۱۹۷۹، تالار رویال جشنواره ۱۹۸۶، آمفی تاتر شرین در لس انجلس ۱۹۷۱-۱۹۸۱ و ۲۰۰۳، مرکزجان اف کندی در واشنگتون ۱۹۸۱ و۱۹۸۷ را میتوان در میان بسیاری دیگر از اجراهای جهانیش نام برد. وی اغلب، تمام کنسرتهایش را ضبط کرده که متاسفانه تنها تعداد محدودی از آنها به طور رسمی عرضه شده است. فیروز، آسی و منصور پدیده های بزرگ دنیای عرب هستند و موسیقی آنان در اروپا، آمریکا و استرالیا نیز شهرت داشته است.

برادران رهبانی در مدت زمان بیش از ۳۰ سال، ۲۵ آلبوم داشته اند که ۲۰ تای آنها به همراه فیروز بوده است. میتوان گفت که آنان پیشگامان در خلق کردن موسیقی جهانی عرب بودند. موسیقی فیروزه ترکیبی از داستان، شعر، موسیقی فولکلور لبنان تا موسیقی کلاسیک، موسیقی غرب و شرق و ارکسترال می باشد. وی همچنین نقش پیشرو را در خوانندگی و بازیگری (در اپرا) در کنار نصری شمس الدین، وادی ال صافی و دیگر موسیقیدانان عرب برعهده داشته است.

آثار فیروزه دارای مضامینی همچون؛ دلتنگی برای زندگی در روستا، کمدی، نمایش، فلسفه و مسائل سیاسی روز است. اشعار و صدای وی در لبنان، دنیای عرب و جهان، محبوب و مشهور است.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است