گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

واکاوی نظری موسیقی امبینت (۶)

برای ایجاد تمایز می ان تجربیات خودم و محصولات موسیقی کنسرو شده (موسیقی هایی که در آسانسور ها، فروشگاه ها، تبلیغات و… کاربرد دارند) از اصطلاح امبینت استفاده می کنم. یک اثر در ژانر امبینت به عنوان یک اتمسفر یا یک تاثیر محیطی فراگیر یا یک ته رنگ شناخته و تعریف می شود.

هدف من تولید آثاری اصیل و مرجع – هرچند کوچک – در این زمینه است (البته نه صرفن در انحصار من) که برای زمان های بعد نیز مرجع موسیقی امبینت باشد.

در حالی که شرکت های تولید کننده موسیقی های کنسروی تولیداتشان را بر پایه تفکر کنترل محیط های انسانی از طریق پوشش صوتی و با هدف کاستن سطح توجه مردم پی ریزی کرده اند، امبینت در صدد دستیابی به اهدافی کاملن متمایز از این رویکردها است.

موسیقی های پس زمینه با ریشه کن کردن تمام احساسات شک، تردید و بلاتکلیفی یعنی تمام احساسات نابی که موسیقی می تواند برانگیزاند، محصولات خود را تولید می کنند اما امبینت دقیقن به دنبال ایجاد و حفظ این احساسات در مخاطب است.

در حالی که قصد آنها رنگ وجلا دادن به محیط از طریق اضافه کردن محرک به آن است و در نتیجه به نظر می رسد که رفع خستگی ناشی از کار روزانه و پایین آوردن فراز و نشیب روال طبیعی ریتم بدن را در دستور کار دارند، امبینت می خواهد فضایی آرام برای فکر کردن آماده کند. موسیقی امبینت باید ویژگی هایی داشته باشد که بتواند خیلی از سطوح توجه شنیداری را با خود هماهنگ کند و در واقع به اندازه ای که جالب است برای شنونده جالب باشد. به عبارت دیگر نه قصد جلب توجه داشته باشد و نه سعی کند توجه مخاطب را از همه چیز بگیرد و مانند موسیقی بی محتوای آرامش (۳۹) عمل کند.

در حالی که تعریف انو از امبینت نسبت به گستره وسیعی از موسیقی ها که امروزه زیر شاخه امبینت محسوب می شوند، محدود به نظر می رسد اما فلسفه پشت عقاید او درباره موسیقی امبینت هنوز اساس این سبک است. وی دیدگاه های جدیدی را برای خیلی از موسیقی دانانی که تا آن زمان این نوع موسیقی را شایسته توجه نمی دانستند و همینطور برای کسانی که علاقه به کشف چنین صداهایی داشتند اما در مورد چیستی صدای مطلوبشان مطمئن نبودند، مطرح کرد و دستورالعمل روشنی در اختیارشان قرار داد. انو در تزریق ایده های آوانگارد کلاسیک به موسیقی مورد علاقه اش مهارت داشت.

وی در مصاحبه ای که در سال ۱۹۸۸ با مجله ووکس گفت: «من فکر می کنم چند ایده بسیار ساده را از «موسیقی فاین آرت» (۴۰) به موسیقی پاپ وارد کرده ام و به نظرم همین ها تفاوت ایجاد کرده اند.»

پی نوشت

۳۹- Relaxation Music

۴۰- هنرهای زیبا (Fine Art)، منظور «فاین ارت می وزیک» موسیقی در جایگاه یکی از هنرهای زیبای هفتگانه است.

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور
متولد ۱۳۴۵ تهران
آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است