گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گروه کُر شهر تهران ۲۵۰ سالگی بتهوون را جشن می گیرد

تازه‌ترین اجرای گروه کُر شهر تهران به رهبری مهدی قاسمی روزهای ٢٣ و ٢۴ دی‌ماه در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. کنسرت گروه کر شهر تهران به مناسبت ۲۵۰ سالگی لودویگ فان بتهوون آهنگساز شهیر آلمانی است.

این نخستین اجرای مهدی قاسمی پس از هم‌کاری با دومین جشنواره‌ی صبا و رهبری ارکستر ملی در شب یادبودِ پرویز مشکاتیان است. مهدی قاسمی در کنسرت اخیر خود برای اولین بار رهبری ارکستر ملی ایران را به عهده گرفت و دو اثر از پرویز مشکاتیان اجرا شد، در این کنسرت وحید تاج آثار پرویز مشکاتیان، «سرو آزاد» با تنظیم «بهزاد عبدی» و «محبوب من، وطن» با تنظیم کارن کیهانی اجرا کرد و همچنین «بیداد» با تنظیم بهزاد عبدی و «چهار مضراب دودِعود» اثر پرویز مشکاتیان-کامبیز روشن روان با تنظیم کامبیز روشن روان با سنتور مرتضی تقوی آلاشتی، توسط ارکستر ملی نواخته شد.

در اجرای پیش رو آثاری از بتهوون، هربرت هاوِلز و محمدسعید شریفیان در دو روز نواخته خواهد شد.

در این برنامه که رهبری آن را مهدی قاسمی برعهده دارد، رافائل میناسکانیان به‌عنوان سولیست پیانو (در قطعه‌ی «فانتزی کرال» اثر بتهوون)، شیوا سروش (سوپرانو)، هادی قضات (تنور) و نیما زاهدی به‌عنوان (کنسرت مایستر) حضور دارند. این قطعه برای دو پیانو، ارکستر کوچک و گروه کر است که پوریا رمضانیان و آتوسا عبداللهی پیانیست های این قطعه خواهند بود. قطعه فانتزی کرال در دو مینور اپوس ۸۰ که در سال ۱۸۰۸ ساخته شده است شباهت هایی در قسمت تم های آوازی به سمفونی نهم که سال ها بعد از آن نوشته شد، دارد.

«فانتزی کرال» (Choral Fantasy) که حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد، به دو حرکت تقسیم می شود که بدون قطع به اجرا می شود که بخش اول آلگرو و بخش دوم فینال است. در تنظیم اصلی بتهوون ارکستر شامل دو فلوت، دو ابوا، دو کلارینت، دو فاگوت، دو هورن، دو ترومپت، تیمپانی و سازهای زهی است.

قطعه‌ی «عید» از محمدسعید شریفیان که در سال ۷۰ ساخته‌ شده نیز در این کنسرت برای نخستین‌بار اجرا خواهد شد.

در بخشی از این کنسرت قطعه «هیمنوس پارادیزی» اثر هاولز اجرا می شود که با همراهی گروه کر کودک و نوجوان آموزشگاه موسیقی پارت به سرپرستی محمد واحد خواهد بود.

لازم به ذکر است که کر شهر تهران در سال های گذشته، برای اجرای سمفونی نهم بتهوون در چندین کنسرت به رهبری علی رهبری و شهرداد روحانی با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشته است.

کنسرت گروه کر شهر تهران روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ٢٣ و ٢۴ دی‌ماه، هر شب طی یک سانس در ساعت ٢١:٣٠ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است