گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

وان موریسون، نوری در تاریکی (۲)


وان موریسون، حرفه خود را به طور مستقل با کمپانی ضبط “بنگ” و کمپانی ضبط “دختر چشم قهوه ای” (Brown Eyed Girl) در سال ۱۹۶۷ آغاز کرد، وارنر بروز (Warner Bros) از کمپانی بنگ او را متقاعد کرد که به نیویورک برود و با برچسب آنان اثر خود را ضبط کند. موریسون پیشنهاد آنان را پذیرفت و قراردادی را امضا نمود که به درستی آن را مطالعه نکرده بود، در این قرارداد درج شده بود که وارنر حق هرگونه انتخاب و تغییر را در آهنگها دارد. در ۲۸ مارچ ۱۹۶۷ در طی دو روز ضبط در استودیوی A & R هشت آهنگ او ضبط شد!

این آهنگها به عنوان اولین آلبوم سولوی او به نام “ضربه ای در ذهن شما ” عرضه شد.

خود او در سال ۱۹۷۳ گفته است که خیلی از این اثرش راضی نبوده و چیزی دیگر را در ذهن خود داشته فراتر از آنچه وارنر بروز در این آلبوم گردهم آورده! اگرچه در همان ابتدای حرفه اش به همراه کمپانی ضبط “دختر چشم قهوه ای” ۲۲ آهنگ را ضبط کرد و آنها را به عنوان یک سری مجموعه آهنگ در اواسط ژوئن ۱۹۶۷عرضه نمود که این اثر مقام دهم را جدول بندی آمریکا کسب کرد.

این کمپانی ضبط به عنوان بهترین ضبط برای موریسون باقی ماند زیرا آنان هیچ گاه نظریات خود را به او تحمیل نمی کردند. ۴۰ سال بعد در سال ۲۰۰۷ بسیاری از آهنگهای DJ های آمریکا نیز با این کمپانی ضبط شد. در سال ۱۹۶۷ موریسون به بوستون و ماساچوست نقل مکان کرد و بسیار سریع با مشکلات شخصی و اقتصادی مواجه شد. اگرچه کمی بعد شهرت خود را بازیافت.

audio file
قسمتی از “natalia” با اجرای وان موریسون را بشنوید

در سال ۱۹۶۸ آلبوم “هفته های رویایی” (Astral Weeks) دومین آلبوم سولوی موریسون عرضه شد که از این اثر به عنوان “بیانگر قدرت صدای بشر” یاد شده است. این آلبوم ترکیبی است از موسیقی محلی، جاز و نمایشی که در نهایت موسیقی شخصی خود او را تشکیل داده اند. از “هفته های رویایی” اغلب به عنوان یکی از بهترین آلبومها یاد شده، هم از لحاظ حرفه ای و هم در برقراری ارتباط با عموم مردم.

تا به امروز این آلبوم در هیچ کدام از دسته بندی ژانرهای موسیقی قرار نگرفته و به عنوان اثری خیالی و دارای قدرت ناب موسیقی شناخته شده، این اثر با سبک شعر امپرسیونیستی و عرفانی فرانسه قابل مقایسه است. همچنین به عنوان اثری که هیچ گاه حتی مشابه آن شنیده نشده یاد شده. در این آلبوم موریسون از عشق از دست رفته، مرگ و نوستالژی خوانده است. این آلبوم همواره در طول سالها در رده یکی از بهترین آلبومها قرار گرفته.

سومین آلبوم سولوی موریسون “رقص ماه” در سال ۱۹۷۰ اولین آلبوم او با فروش میلیونی بوده و بر روی جدول در رده بیست و نهم قرار گرفت.
سبک این آلبوم در تناقض با آلبوم “هفته های رویایی” بوده. “هفته های رویایی” بسیار غم انگیز و شکننده است در حالی که “رقص ماه” پیامی امیدوارانه تر و شادتر داشته است. این آلبوم همچنین نقدهای بسیار خوبی در مجله های مختلف به خود اختصاص داده. در مجله رولین استون نقد بسیار خوبی درباره اش نوشته شد و در رده شصت و پنجم این مجله در میان ۵۰۰ آلبوم برجسته دنیا قرار گرفت.

audio file
قسمتی از “caravan” با اجرای وان موریسون را بشنوید

این اثر در لیست انجمن ضبط راک اند رول در رده هفتاد و دوم از ۲۰۰ آلبوم قرار گرفته است. در سال ۱۹۷۱ آلبوم معروف دیگری را تمام کرد به نام “توپلو عزیز” (Tupelo Honey) این آلبوم موفقیت بزرگی برای او بود که با نوعی تم محلی به پایان می رسید. موریسون گفته است که قصد داشته همه آلبومهایش را در ژانر محلی کار کند. اجراهای ضبط شده او اغلب یک تک بوده، بدین شکل که قبل از ضبط تمرین بسیار می کرده و در هنگام ضبط همه اثر را یکجا و بدون وقفه اجرا می کرده است.

در سال ۱۹۷۲ آلبوم “پیش نمایش دومنیک مقدس” اثری بود تا حدی مجزا از سه آلبوم دیگرش، جسورانه تر و ماجراجویانه تر و جنبه عرفانی بیشتری حتی از “هفته های خیالی” داشت. ترکیبی از سبکها که بدین شکل در آلبومهای پیشینش وجود نداشت.

در سال ۱۹۷۳ چهارمین آلبوم سولوی خود را به پایان رساند (Hard Nose the Highway)، اگرچه یکی از آهنگهای مشهور وی به نام “عشق گرم” در این آلبوم وجود داشت اما از آن انتقادهای شدیدی شد. در سال ۱۹۷۳ در مجله رولین استون (Rolling Stone) نوشته شد: “روانی پیچیده، موسیقی ناهموار”!

در اکتبر ۱۹۷۳ طی سه هفته گذران تعطیلات در ایرلند، موریسون هفت آهنگ را در آنجا نوشت که در آلبوم پنجم او جای گرفتند؛ “Veedon Fleece” از این آلبوم به عنوان شاعرانه ترین و گیراترین اثر موریسون یاد شده. در سال ۲۰۰۸ در مجله راک اند رول نوشته شد: “زمانی که این آلبوم در اواخر سال ۱۹۷۴ عرضه شد، اثری ناب در موسیقی راک بود که پس از آن وی آلبومهای فوق العاده ای خلق کرد اما هیچ کدام موفقیت برجسته این آلبوم را نداشت.”

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است