گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اصول نوازندگی ویولن (۹)

۳/۱/۴: نحوه تمرین مطلوب اجرای دوبل نت های مرکب از دو شماره انگشت متفاوت، اجرای هر یک از نت ها در آرشه های جداگانه و با تمپو پایین و دقت نوازنده در اجرای صحیح هر یک نت ها از لحاظ زیر و بمی و سپس اجرای دوبل مورد نظر در آرشه دیگر و با دقت در صدای حاصله از دوبل است.

برای افزایش یابی تدریجی قدرت انگشتان دست چپ در اجرای دوبل ها بهتر است در هنگام نواختن دومین نت، انگشت اول بر روی سیم باقی بماند.

۴/۱/۴:-نحوه اجرای دوبل مرکب از یک شماره انگشت (کنت، Quinte) بر اساس روش مورد اشاره در بند شماره۳/۱/۳/۳ و بدون جابجایی جانبی انگشت بر روی گریف می باشد.

تذکر-۱۹: بررسی اجرای دوبل های متوالی که نیازمند تغییر پوزیسیون هستند از قوانین کلی تغییر پوزیسیون دست چپ پیروی می نماید که در ادامه خواهد آمد.

تذکر-۲۰: تنظیم صحیح فاصله عرضی سیم ها بر روی شیطانک و خرک ویولن برای تمرین و اجرای دوبل ها ضروری است.

الگوی شماره۱/۵:

-پوزیسیون های دست چپ

انگشت گذاری در پوزیسیون های مختلف دست چپ تابع رعایت نکات و قواعد اساسی زیر می باشد:


هم راستایی شست و انگشت اول در پوزسیون چهارم

از زاویه ای دیگر
۱/۱/۵: در ابتدای شروع تمرینات مربوط به پوزیسیون ها، بهتر است نوازنده برای بدست آوردن درک و شناخت بیشتر از چگونگی انگشت گذاری در هر پوزیسیون و نواختن صحیح صدای نت ها، ابتدا میزان به میزان نت هایی که قابل اجرا در اولین پوزیسیون می باشند را در پوزیسیون اول نواخته و سپس در پوزیسیون مورد تمرین بنوازد (نت های واقع در خارج از محدوده پوزیسیون اول را نیز می توان در اکتاو پایین تر نواخت).


خروج انگشت اول نسبت به شست در

پوزسیون پنجم
۲/۱/۵: در پوزیسیون های اول تا چهارم- همانطور که در مورد محل قرارگیری شست در اولین پوزیسیون در بند شماره ۲/۱/۲ اشاره شد- شست در کناره دسته، روبروی نقطه تماس انگشت اول با گریف قرار گرفته و بهتر است تا با آن هم راستا بوده و جلوتر و یا عقب تر از آن نباشد.

۳/۱/۵: در پوزیسیون های پنجم وششم با توجه به شکل خاص دسته ویولن، هم راستایی انگشت اول با شست برقرار نبوده و شست به تدریج به زیر دسته منتقل می گردد.


حرکت تدریجی شست به سمت زیر دسته

۴/۱/۵: در پوزیسیون هفتم شست چپ بطور کامل در زیر دسته ویولن قرار گرفته و از این پوزیسیون به بعد به تدریج جابجایی و خروج جانبی آرنج از محل اصلی خود واقع در زیر گریف به سمت راست اتفاق می افتد و با حرکت دست به سمت پوزیسیون های بالاتر بر میزان خروج آرنج افزوده می گردد و شست به تدریج از زیر دسته به سمت خارج می چرخد.

۵/۱/۵: نکته مورد اشاره در بند ۳/۱/۲/۳ در مورد انگشت گذاری از نیمه چپ در پوزیسیون اول در مورد سایر پوزیسیون ها هم صادق است، بدین معنا که هرگاه در امتداد درازای انگشت خطی فرض کنیم که این درازا را به دو نیمه سمت چپ و راست قسمت کند، لازم است تا نوازنده ویلون با نیمه سمت چپ نشیمنگاه سر انگشت، بر روی گریف انگشت گذارد.

چرخش کامل شست زیر دسته در پوزسیون هفتم

الگوی شماره۱/۶:

-تغییر پوزیسیون های دست چپ

تغییر پوزیسیون دست چپ بر روی یک سیم هنگامی که ناشی از جابجایی طولی “یک شماره انگشت” بر روی گریف از مکانی به مکان دیگر می باشد و باعث تغییر در طول تار مرتعش شونده و حصول اصوات مختلف می گردد، تابع اصول ذیل است.

۱/۱/۶: درهنگام تغییر پوزیسیون-از پوزیسیون اول تا چهارم- مجموعه شست و دست چپ بایستی بصورت هماهنگ و همزمان با یکدیگر، از آرنج جابجا گردند و از جابجایی ناهماهنگ شست نسبت به انگشتان و دست جلوگیری نمود.

انگشت گذاری از نیمه چپ در پوزسیون هشتم

تذکر-۲۱: گلیساندوی بالارونده سریع دست چپ که در “زمانی بسیار کوتاه” و با “گذر آنی دست” از چند پوزیسیون صورت می پذیرد، تابع این اصل نمی باشد و شست همواره با سرعت وجابجایی طولی کمتر نسبت به دست و سایر انگشتان جابجا می گردد.

در این نوع گلیساندو در صورتی که نت مبدا در اولین پوزیسیون واقع شده باشد، شست در فاصله پوزیسیون اول تا چهارم به شکل کامل به زیر دسته منتقل می گردد.

در گلیساندوی آنی بخشی از فاصله طولی مابین دو نت در پوزیسیون های مبدا و مقصد، با باز شدن هلال داخلی انگشت پیموده می گردد.

گلیساندوی آنی و باز شدن هلال داخلی انگشت سوم

۲/۱/۶: زمان صرف شده برای تغییر پوزیسیون معمولی ما بین دو نت بر روی گریف، به ضرب آهنگ نت مطلوب در پوزیسیون مقصد مرتبط می گردد و زمان صرف گشته برای جابجایی، نباید از ضرب آهنگ نت واقع در پوزیسیون مبدا کسر گردد، خواه تغییر پوزیسیون به شکل حرکت بالارونده دست باشد و خواه به شکل پایین رونده دست.

علی نوربخش

علی نوربخش

متولد ۱۳۵۵ تهران
نوازنده و کارشناس آموزش ویولون
لیسانس مهندسی عمران

Date and place of birth 1977 Tehran
Violinist and Violin Instructor
B.Sc. Civil Engineering

دیدگاه ها ۲۲

  • ضمن سلام وتبریک سال نو.منتظر هستیم که هر چه زودتر به مباحث مربوط به آرشه مثل
    گرفتن آرشه و آرشه کشی بپردازید.

  • مطالبتون خیلی عالی بود استاد
    همشون مفید بود.من ۲۳ سالمه و تازه شروع کردم امیدوارم تو این زمینه استعداد داشته باشم.بعد چند وقت میشه فهمید که استعدادش( نواختن ویلن)رو دارم یا نه و از رو حرف استادم؟

  • با تشکر، وجود استعداد در هنرجو از همان دقایق اول آموزش برای معلم مشخص می گردد.اما چیزی که از استعداد در سیر هنر مهم تر است وجود علاقه و پشتکار در هنرجو و نحوه آموزش صحیح توسط هنرآموز است

  • ممنون.استادم کتاب خالقی رو برای شروع انتخاب کرده،به نظر شما لازمه کتاب دیگه ای رو خودم در کنارش کار کنم؟وآیا استفاده از نرم افزار های آموزشی میتونه مفید باشه؟

  • سلام
    میخواستم بپرسم آیا شروع ویلن سن خاصی میخواد؟بچه۶ساله که خیلی به موسیقی علاقه داره مخصوصا گیتار و ویلن میتونه شروع کنه یا باید اول از ارف شروع کنه و شما در محدوده نیاوران چه کسی روپیشنهاد میکنید؟با تشکر

  • برای یادگیری ویولن نیازی به یادگیری ارف نیست و می توان یادگیری ویولن را مستقیما آغاز کرد.از سنین پایین تر هم می توان ویولن را شروع نمود بسیاری از نوازندگان حرفه ای جهان در حدود ۳ سالگی فراگیری این ساز رو شروع کرده اند.

  • سلام. من حدود ۳۰سال سن دارم . از بچگی به ویولون علاقه داشتم ولی هیچ وقت شرایط فراهم نشد که کلاس برم. الان حدود چند ماه است که شروع کردم . به نظر شما کار بیهوده ای است ؟

  • با سلام من ۵سال است که ویولن کار میکنم ولی متاسفانه هنوز پزسیون های ویولن را یاد نگرفتم به نظر شما استاد من به چه وسیله ای میتوان این مهارت را کسب کنم؟با تشکر

  • من اطلاعی از شیوه ای که شما نوازندگی رو فرا گرفتین ندارم و از این طریق و از راه دور نمیتوان نظری دقیق داد.

  • سلام.میخواستم خواهش کنم یه توضیح به همراه تصویر درمورد ترتیب نت ها در هر پوزیسیون بدید.یعنی یه تصویر از گریف به همراه انگشت گذاری در همه ی پوزیسیون ها.مرسی

  • با سلام .خواهش میکنم تصویری گویا از ترتیب تمام پوزیسیونها برروی صفحه گریف به همراه انگشت گذاری ارسال نمائید.با تشکر فراوان

  • با عرض سلام خدمت استاد گرامی در بین مطالبتون جای آموزشهایی درباره نوازندگی ویالون در دستگاههای موسیقی سنتی ایرانی , انواع کوکها و دلیل متفاوت بودن کوکها با کوک استاندارد این ساز واقعا خالیه با توجه به اینکه منابع در این مورد بسیار کم هست اگر لطف کنید در این مورد مقالاتی بزارید ممنون میشم فکر می کنم که نیاز خیلی ها باشه

  • سلامممم دوستان عزیز من چند سالی هست که ویولون میزنم الان تو گام های گروماتیک ی مقدار گیر دارم اگه کسی میدونه کامل چیه ی مقدار برام توضیح بده (مرسی)

  • با سلام و خسته نباشید
    من حدود ۶ ماه هست که ویولن کار می کنم ولی هنوز وقتی می زنم کمی از آرشه روی سیم های دیگه میره.آیا طبیعیه؟
    میشه لطفا یه عکس از نحوه ی اجرای کنت و قرار دادن انگشت بر دو سیم مجاور بذارید؟ ممنون میشم.

  • قبل از بررسی چگونگی نواختن شما، لازم هست تا وضعیت قوس سطح بالای خرک ساز شما بررسی شود و سپس به سایر موارد دقت نمود. در رابطه با کنت در قسمتهای قبلی همین مقالات توضیح داده ام

  • با سلام مجدد ممنون از راهنمایی شما. مطلب گفته شده در مورد کنت رو مطالعه کردم بسیار آموزنده بود. مشکلی که دارم نمیدونم چطوری انگشتم را بر روی دو سیم قرار بدم که از هر دو سیم صدای خوبی ایجاد شود؟ وقتی انگشتم را هم وسط میگذارم فالشی ایجاد میشود. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • بازهم وضعیت خرک و البته فاصله عرضی سیم ها از همدیگر و نیز اندازه ساز در تناسب با فیزیک بدنی شما باید چک شود(البته توسط متخصص) و سپس نحوه نواختن شما رو از نزدیک ببینم تا اشکال کار مشخص شود

بیشتر بحث شده است