گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اصول نوازندگی ویولن (۱۰)

الگوی شماره۱/۷:

  • پورتامنتوی دست چپ (Portamento)

ایجاد ارتباط و پیوستگی صوتی میان دو نت در پوزیسیون های مبدا و مقصد هنگامی که همراه با تغییر پوزیسیون دست چپ و ناشی از جابجایی طولی “دو شماره انگشت” متفاوت بر روی گریف می باشد را “پورتامنتو” می نامند. پورتامنتو می تواند بر روی یک و یا دو سیم مجاور صورت گیرد و دست نیز می تواند بصورت بالا رونده و یا پایین رونده بر روی گریف جابجا گردد.

۱/۱/۷: هرگاه اجرای پورتامنتو با جابجایی بالا رونده دست چپ و همراه با تغییر انگشت شماره کمتر به سوی انگشت شماره بیشتر باشد (همانند اجرای نت سل با انگشت سوم در پوزیسیون چهارم پس از اجرای نت سی با انگشت اول در پوزیسون اول سیم لا)، این جابجایی بایستی با انتقال و لغزش انگشت شماره کمتر از پوزیسیون مبدا به پوزیسیون مقصد و سپس گذاشتن سریع انگشت شماره بیشتر بر روی گریف صورت پذیرد. (مثال فوق، با انتقال انگشت اول- سی به انگشت اول- می در پوزیسیون چهارم و سپس گذاشتن سریع انگشت سوم-سل در همین پوزیسیون انجام می گیرد.)

۲/۱/۷: هرگاه اجرای پورتامنتو با جابجایی بالا رونده دست چپ و همراه با تغییر انگشت شماره بیشتر به سوی انگشت شماره کمتر باشد(همانند اجرای نت می انگشت دوم پوزیسیون سوم پس از اجرای نت ر انگشت سوم پوزیسیون اول سیم لا)، این جابجایی بایستی با انتقال و لغزش انگشت شماره بیشتر از پوزیسیون مبدا به پوزیسیون مقصد و سپس گذاشتن سریع انگشت شماره کمتر بر روی گریف صورت پذیرد. (مثال فوق، با انتقال انگشت سوم- ر به انگشت سوم- فا در پوزیسیون سوم و سپس گذاشتن سریع انگشت دوم- می در همین پوزیسیون انجام می گیرد.)

۳/۱/۷: هرگاه اجرای پورتامنتو با جابجایی پایین رونده دست چپ و همراه با تغییر انگشت شماره بیشتر به سوی انگشت شماره کمتر باشد(همانند اجرای نت لا انگشت اول پوزیسیون اول پس از اجرای نت دو انگشت دوم پوزیسیون دوم سیم سل)، این جابجایی بایستی با انتقال و لغزش انگشت شماره بیشتر از پوزیسیون مبدا به پوزیسیون مقصد و سپس گذاشتن سریع انگشت شماره کمتر بر روی گریف صورت پذیرد. (مثال فوق، با انتقال انگشت دوم- دو به انگشت دوم – سی در پوزیسیون اول و سپس گذاشتن سریع انگشت اول- لا در همین پوزیسیون انجام می گیرد.)

۴/۱/۷: هرگاه اجرای پورتامنتو با جابجایی پایین رونده دست چپ و همراه با تغییر انگشت شماره کمتر به سوی انگشت شماره بیشتر باشد(همانند اجرای نت دو انگشت دوم پوزیسیون اول پس از اجرای نت ر انگشت اول پوزیسیون سوم سیم لا)، این جابجایی بایستی با انتقال و لغزش انگشت شماره کمتر از پوزیسیون مبدا به پوزیسیون مقصد و سپس گذاشتن سریع انگشت شماره بیشتر بر روی گریف صورت پذیرد. (مثال فوق، با انتقال انگشت اول- ر به انگشت اول- سی در پوزیسیون اول و سپس گذاشتن سریع انگشت دوم- دو در همین پوزیسیون انجام می گیرد.)

۵/۱/۷: قواعد کلی مربوط به پورتامنتو در حالتی که بین دو سیم مجاور انجام گیرد، تفاوتی با قواعد مربوط به پورتامنتو بر روی یک سیم ندارد.

تذکر-۲۲: در تمرینات، پورتامنتو در ابتدا با ضرب آهنگ سنگین نواخته شود و نت مربوط انگشت جابه جا شونده همانند یک نت زینت نواخته شود.

علی نوربخش

علی نوربخش

متولد ۱۳۵۵ تهران
نوازنده و کارشناس آموزش ویولون
لیسانس مهندسی عمران

Date and place of birth 1977 Tehran
Violinist and Violin Instructor
B.Sc. Civil Engineering

دیدگاه ها ۱۳

  • ممنون از مطلبتون

    میشه گفت که این تمرینات به نوعی همون تجزیه پوزیسیونهای ترکیبی و پیچیده به پوزیسیسون ساده توسط پورتامنتو می باشد

  • درود بر شما استاد گرامی
    من نزدیک به یک ساله که نواختن ویلن را آغاز کردم.
    یه مشکلی که هنگام نواختن ویلن دارم اینه که سر انگشتای دستم به خاطر انگشت گذاری خشک میشه.
    یه سواله دیگه اونم اینکه آیا این فرضیه(که خودم دادم) درسته که هر نیم پرده برابر به یک سر انگشته میشه. یعنی یک پرده برابر با قطر دو سر انگشت (که بهم چسبیدن)میشه؟
    با تشکر

  • جناب امید،در رابطه با سوال دوم شما:قطر انگشتان دست افراد مختلف با هم برابر نیست از طرف دیگر طول ارتعاشی سیم ویولن ها نیز با توجه به ابعاد گوناگون سازها و همینطور ارتفاع متغیر خرک ها نیز متفاوت است، بنابراین فرضیه شما صحیح نیست.

  • من تمتم صفحات سایت تون save کردم سایتتون کامل وپربار بهتون خسته نباشید میگم من خودم روی تار وسه تار کار میکنم خوشحال میشم بتونم از اطلاعاتتون استفاده کنم

  • خیلی با این جور نوشته هاتون حال میکنم. من الان حدود ده سال بیشتره که ویلن میزنم. همه این کارا که مینویسید رو اجرا میکنم، اما حالا که اینا رو میخونم میفهمم که ای بابا من تا حالا اینا رو میزدم و خودم نمیدونستم. جریان همون یارو بود که لنگ لنگان خرک خویش به مقصد میرسوند. دستتون درد نکنه. مطالب علمی همیشه روشنگر مسیر خواهند بود.

  • باسلام خدمت استادوومیخواستم بگمکه من عشق ویولون دارم ومیخوام به کلاساش برم امامیخوام بدونم که چطورمیتونم بفهمم که کدام استادویولون خوبه یعنی از کجابدونمکه استادیکه پیشش میرم سطح آموزشش عالیه؟

بیشتر بحث شده است