گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی است از مراسم رونمایی از آلبوم به‌یاد بهاری (۴)

استاد بهاری شاگردان بسیاری تربیت کردند ولی این شاگردان مسیر و ادبیات و روش نوازندگی استاد خودشان را ادامه ندادند. از شاگردان استاد بهاری، آقایان آذرسینا، منظمی، منتظری، شکارچی، مقدسی، گنجه‌ای، داروغه، که از نوازندگان شاخص کمانچه هستند هیچ‌کدام با روش استاد بهاری کمانچه‌نوازی نمی‌کنند. البته این موضوع دلایلی دارد و از جمله اینکه این استادان فقط نزد استاد بهاری نبودند و در دانشگاه تحت آموزش‌های دیگری قرار گرفتند و هریک متفاوت با دیگر هستند. البته این از ویژگی‌های استادان بسیار شاخص هم هست که شاگردانشان دقیقاً مثل خودشان نیستند و شیوه‌های مختلف دارند.

در اینجا به دوست عزیزم، شهاب مِنا و سه دوست عزیز و هنرمند و ارجمند دیگر برای تأسیس مؤسسه آوای خنیاگر پارسی تبریک می‌گویم چرا که تاکنون در راستای تولید اثر هنری سنگ تمام گذاشته‌اند و به تولید اثر هنری جدی و غیربازاری که در راستای حفظ و اشاعۀ یک فرهنگ صحیح موسیقی باشد توجه دارند و تاکنون چنان‌که آثارشان را دنبال کرده‌ام موفق بوده‌اند و بهشان تبریک می‌گویم.

موضوع دیگری که در توضیحات بسیار ارزندۀ آقای مِنا مطرح شد، بحث ردیف بود. ردیف مجموعه‌ای محتوایی است که باید بنا بر خصوصیات هر سازی تدوین شود و الزاماً نمی‌توانیم بگوییم ردیف میرزاعبدالله تدریس عمومی برای همۀ سازها داشته باشد که این توضیحات را آقای مِنا فرمودند.

در مورد استاد بهاری نکته‌ای را می‌خواهم بگویم و آن اینکه ایشان نزد دایی‌های خود که نوازندگان بسیار ارزندۀ کمانچه بودند نیز آموزش دیده بودند و بسیاری از مطالبی را که ایشان به‌عنوان مطالب محتوایی موسیقی تدریس می‌کردند آقای بهاری ضبط کردند و موجود هست و می‌تواند به‌عنوان ردیف کمانچه استفاده شود.

البته در ردیف میرزاعبدالله، گوشۀ رامکلی نقل از ردیف حسین‌خان اسماعیل‌زاده است؛ یعنی حسین‌خان اسماعیل‌زاده برای کمانچه ردیف داشته و تدریس می‌کرده و اینها ثبت و ضبط و ماندگار نشده تا رسیده به امروز که ما یک ردیف شاخص سه‌تار را با تمام سازها ارائه می‌دهیم که امیدوارم تغییری در این روش ایجاد شود!

هر هنرمندی، از بدو شروع کار هنری با جریان‌های مختلف آموزشی مواجه هست، همان‌طور که آیدین نورمحمدی با ویلن موسیقی ایرانی کار کرده، بعد ویلن کلاسیک، پیانو و علوم تئوریک، مانند هارمونی و کنترپوان را نیز با استادان ارزنده‌ای کار کرده است. آنچه را که امروز از ایشان می‌بینیم حاصل تلاشی است که برای رویکرد ثبت و حفظ شیوۀ نوازندگی بسیار شاخص و اسلوب ممتاز نوازندگی استاد بهاری انجام داده است. به او تبریک می‌گویم و امیدوارم فعالیت موسیقایی‌اش در هر چهارچوب و موضوعی که جلو می‌رود توجهش به شیوه‌های نوازندگی قدیمی را از دست ندهد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است