گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اولین صفحه آموزشی سیبلیوس آغاز به کار کرد

نگارش نت از مباحثی است که در موسیقی ایرانی بسیار دستخوش تغییرات قرار گرفته، با این وجود از زمانی که نرم افزارهای موسیقی وارد عرصه شده اند و نگارش دستی پارتیتورها و قطعات جای خود را به نت نویسی کامپیوتری داده اند، نت نویسی موسیقی ایرانی هم به استاندارد های جهانی نزدیک تر شده است، که در این مورد می توان به یکی از این نرم افزارها یعنی “Sibelius” که توسط کمپانی “Avid”ساخته شده است اشاره کرد. این نرم افزار به عنوان یکی از کاربردی ترین و بهترین نرم افزارهای نگارش نت در دنیا شناخته شده است و به عنوان یک نرم افزار جامع توسط آهنگسازان مطرح دنیا مورد تایید قرار گرفته است.

خوشبختانه سال هاست که در ایران از نرم افزار سیبلیوس در سطوح مختلف استفاده می شود و در مقطع کارشناسی در برخی دانشکده ها به عنوان یک درس پایه گنجانده شده و اهمیت نگارش نت یا نت نویسی استاندارد برهنرجویان و موسیقی دانان ایرانی روشن شده است، در این راستا افراد زیادی به بهره گیری از این نرم افزار روی آورده اند و برخی هنرمندان هم دستی بر ترجمه کتاب راهنما و آموزش این نرم افزار داشته اند که از این افراد می توان به شهاب منا اشاره کرد. اما در سال های اخیر در باب آموزش ویرایش ۷.۵ این نرم افزار به صورت تصویری می توان از مهسا تاجیک فارغ التحصیل رشته موسیقی در مقطع کارشناسی نام برد که مدتی ست به آموزش این نرم افزار به صورت مجازی و همچنین در غالب کارگاه های کسب مهارت می پردازد.

او در صفحه ای تحت عنوان در «اینستاگرام» و «یوتیوب»، با ساخت ویدیو های کوتاه و کاربردی نرم افزار (سیبلیوس) را به ساده ترین شیوه آموزش می دهد که آدرس رسمی این صفحات در انتهای این گزارش درج گردیده است. نکته حائز اهمیت این است که پس از مدت کوتاهی از آغاز فعالیت خود مورد توجه و تایید کمپانی سازنده نرم افزار قرار گرفت و در صفحه رسمی “Avidtechnology” و “Avid_sibelius” معرفی شد که مدارک آن در صفحه ایشان موجود و قابل رویت است. از جمله نقاط قوت این رویداد می توان به تصویری بودن آموزش، پاسخگویی به مشکلات هنرجویان، آموزش نسخه به روز این نرم افزار و کیفیت مطلوب آن اشاره کرد که توجه کمپانی اصلی به این صفحه بر این موارد صحه می گذارد.

با توجه به بازار موسیقی ایران که گهگاهی کسب منافع شخصی از طریق آموزش های بعضاً نادرست و توسط افراد غیر متخصص به عنوان هدف عده ای قرار می گیرد، گام نهادن در امر آموزش فراگیر و منطبق با نیازهای روز همراه با تخصص در موضوع آموزش را می توان نقطه عطفی دانست که توسط جوانان و هنرمندان مستعد و متعهد در حوزه آموزش موسیقی رقم می خورد و تداوم و گسترش این آموزش ها نیازمند حمایت و توجه بدنه موسیقی کشور است. به امید این که این فعالیت نمونه و در نوع خود خاص که سهم بسزایی در پیشبرد اهداف موزیسین های جوان و همگام شدن آن ها با نیاز ها و تکنولوژی های مورد توجه در سطح جهانی دارد، مورد حمایت علاقه مندان و فعالین عرصه موسیقی قرار گیرد.

آدرس صفحه اینستاگرام: avid_sibelius_edu

آدرس کانال یوتیوب: avid_sibelius_education

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است