گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

واکاوی نظری موسیقی امبینت (۹)

او در کتاب خود «موسیقی در گذر از قرنها» داستانی جالب از پادشاه موسیقی شفا بخش استیون هالپرن (۵۲) نقل می کند: «بعد از اتمام یک سمینار در مورد موسیقی نیوایج که در دهه ۷۰ برگزار شده بود من او (استیون هالپرن) را برای صرف شام به خانه ام دعوت کردم و مدت زیادی در باره موسیقی باب روز یعنی نیوایج صحبت کردیم. در آخر من در مورد آلبومش اخیرش (۵۳) از او سوال کردم. یادداشت های او درخلال بروشور آلبوم ادعا می کرد که هر یک از هفت آهنگ این آلبوم برای مدیتیشنی خاص و مخصوص یکی از چاکراهای هفتگانه است. می خواستم بدانم که او از کجا می فهمد که کدام آکورد و چگونه روی چاکرای خاصی تاثیر دارد؟ من او را به این دلیل تحت فشار گذاشتم که فکر می کردم شاید او به معدن طلای اسرار آمیز عرفان (!) دست پیدا کرده است. سرانجام خندید و گفت: همه اینها فقط یک فریب است. نیازی به گفتن نیست که پس از آن، از اینگونه باورها دست برداشتم و رابطه ما همان جا برای همیشه تمام شد.»

بعد از اواسط دهه ۸۰ پول زیادی به سمت این صنعت سرازیر شد و نیوایج به عنوان ابزاری برای بازاریابی گسترده رواج پیدا کرد. همچنین این رونق تجاری برای سایر موسیقی های بی مزه از این دست هم اتفاق افتاده بود. امروزه مطابق با دسته بندی موسیقی نیوایج در فستیوال گرمی، رنج گسترده ای از قطعات موسیقی تحت همین عنوان دسته بندی می شوند: نوعی موسیقی موسوم به لایت، قسمی از موسیقی های پاپ و جز، شمار زیادی موسیقی های بی اعتیار با عنوان موسیقی آرامش (۵۴) و البته برخی آثار هنری دلچسب و عالی از موسیقی زیر زمینی و شخصی که اخیرن شاهد آن هستیم.

موسیقی ریلکسیشن در معنی عام کلمه به عنوان یک حقه بازاریابی موذیانه که همیشه خود را به نیوایج می چسباند و با بسته بندی های هرازگاه جدید خود بدون هیچ خاصیتی از معنویت! برای خریداران مشکوک خودش در بازارعرضه می شود، در دهه ۹۰ بویژه بنا به دلایلی در استرالیا در حجم زیادی به فروش می رسید. (۵۵).

بازار مملو از نوارهای ضبط شده با ماهیت مشکوک شده بود اما هواداران این موسیقی این آثار را بدون هیچ شک و شبهه ای از کتابفروشی ها و مراکز فروش تهیه می کردند. این آثار خوب فروش می رفت و موزیسین های متوسط زیادی به پول های هنگفتی دست پیدا کردند.

گردشگران در استرالیا عاشق این کارها بودند زیرا تصاویری از می راث طبیعی استرالیا در طراحی بسته بندیهای جذابشان بکار رفته بود اما این موسیقی ها فارغ از اندیشه های برایان انو آرامبخش و حتی جالب توجه هم نبودند. بسیاری از این آثار به شدت تهی و وحشت انگیز بودند. کمپانی ها و افراد سازنده آنها به محض کم شدن محبوبیت و کند شدن روند فروش، استرالیا را ترک کردند و مابقی محصولات فروش نرفته را به جاهای دیگر صادر کردند. هنوز هم موسیقی های آرامبخش در سراسر دنیا در کتابفروشی ها و فروشگاه های آنلاین وجود دارند و به فروش می رسند اما اگر برای آشنایی و لذت بردن از موسیقی امبینت جدی هستید پول خود را به این کالا ها ندهید.

پی نوشت

۵۲-

Steven Halpern

۵۳- Spectrum Suite -1975

۵۴- ریلکسیشن (Relaxation) البته باید در نظر داشت اصطلاح ریلکسیشن در دهه ۷۰ نامی رایج برای موسیقی نیوایج بود اما امروزه به عنوان زیر مجموعه ای از این سبک بررسی می شود.

۵۵-
باید توجه داشت که نوعی خاص از اصوات موسیقایی می توانند بنا به دلایلی علمی در شنونده احساس آرامش یا ریلکس را ایجاد کنند اما حجم گسترده ای از این نوع موسیقی که امروزه در دنیا به فروش می رسند از این ویژگی (آرامبخشی) تهی هستند. برای آگاهی از وجه تمایز بین نسخه های اصلی و تقلبی این نوع موسیقی ها مقاله دیگری ارائه خواهم داد.

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور
متولد ۱۳۴۵ تهران
آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده

۱ نظر

  • با تشکر از نویسنده محترم
    این سبک مورد علاقه من نیست از کنجکاوی از شماره ۱ تا ۱۰ را خواندم
    بطور کلی اطلاعات اش جالب بود

بیشتر بحث شده است