گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مرتضی دلشب، در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت

مرتضی دلشب، موسیقی‌دان و مدرس پیشکسوت موسیقی، شنبه دهم اسفند در سن ۷۳ سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت. این مدرس موسیقی که چند سالی درگیر بیماری سختی بود، در اسفند ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او دانش‌آموخته هنرستان موسیقی ملی در سال ۱۳۴۶ و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۲ بود. وی از زمان فارغ التحصیلی به تدریس موسیقی مشغول شد و در طول ۵ دهه در مراکز متعددی به آموزش تئوری موسیقی و سلفژ پرداخت.

در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۹۵ در دومین دوره سال نوای موسیقی ایران از مرتضی دل شب (مدرس تئوری موسیقی و سلفژ) تقدیر به عمل آمد و تندیس «سال نوا» و لوح تقدیر به وی اهداء شد.

مرتضی دلشب سابقهٔ تدریس در مدرسه هنر اداره ارشاد مشهد، دانشگاه علامه طباطبایی مشهد، مرکز موسیقی بین‌المللی وابسته به مرکز آموزش صدا و سیما، هنرستان صدا و سیما، هنرستان موسیقی دختران و پسران، دانشگاه تربیت معلم، جهاد دانشگاهی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی را داشت.

وی همچنین مسئول کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان صدا و سیمای مرکز مشهد (تا سال ۱۳۵۹) و مسئول هماهنگی رادیو تهران (۱۳۶۶) بوده‌است و نیز سابقه عضویت در اولین دورهٔ کانون مدرسان خانه موسیقی به عنوان برنامه‌ریز آموزشی و عضویت در شورای موسیقی وزارت ارشاد (۱۳۷۹–۱۳۸۱) را داشت.

او همچنین در آموزشگاه های آزاد موسیقی مشهد و تهران مدت زیادی (حدود ۵۰ سال) به تدریس پرداخته بود و امروز تعداد بی شماری از موسیقی دانان امروز، از محضر او استفاده کرده اند.
مرتضی دلشب دارای گواهی‌نامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد بود. وی با اینکه سابقه ای نیز در ساخت موسیقی داشت، بیشتر عمر خود را به تدریس تئوری و سلفژ پرداخت و کمتر به ساخت و اجرای موسیقی پرداخت.

حمیدرضا عاطفی معاون اجرایی خانه موسیقی در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر مرتضی دلشب مدرس پیشکسوت موسیقی که صبح روز شنبه ۱۰ اسفندماه در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت، گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی مراسم خاکسپاری ایشان امروز یکشنبه ۱۱ اسفندماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران فقط با حضور خانواده ایشان انجام می‌شود. وی در پایان درباره برگزاری مراسم یادبود برای این پیشکسوت موسیقی گفت: فعلا در شرایط موجود مراسم یادبودی برگزار نمی‌شود و در آینده برای برگزاری مراسم یادبود این هنرمند تصمیم می‌گیریم.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است