گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آلبوم «اشتیاق» شامل آثار مجلسی رضا والی منتشر شد

آلبوم «اشتیاق» آثار مجلسی رضا والی با همکاری کوارتت زهیِ کارپِی‌دیِم، دیوید کُرِوار، داریوش ثقفی، چارلز وِدِربی از سوی مؤسسه ماهور منتشر شد. این آهنگساز پیشتر مجموعه ای به صورت اثر صوتی به همراه پارتیتور را از طریق نشر موسیقی خانه هنر خرد در دسترس علاقمندان موسیقی کلاسیک قرار داده بود.

دربارۀ این اثر، به قلم کریستین کرِیگ‌اِسکات می‌خوانیم: رضا والی در آلبوم اشتیاق معمایی وسوسه انگیز را پیش روی شنونده می‌گذارد تا آن را رمزگشایی کند. همان‌گونه که از عنوان آلبوم برمی‌آید، درون‌مایه‌های عشق و طلب با ظرافت در تمام تار و پود پرده‌ی رنگارنگ فرم‌ها و عناصر زیبایی‌شناختی تنیده شده و چارچوبِ شکل‌گیری‌شان کاوُشِ پیوسته و زاهدمنشانه‌ی والی در دلِ سنت‌های میراث موسیقایی پارسی‌اش بوده است. اجزای سازنده‌ی این اثر نقشینه‌ای چندسبکی را آفریده اند که در کل بی هیچ شرم و خجالتی صاف وساده است و نشان از تعهدِ والی در بازنمودِ فرهنگ مادریِ خود در چارچوبی غربی دارد. وی از برخی استادان بزرگِ اروپایی که تحسینشان می‌کند و همچنین از سنت‌های باستانی و پرمحتوا و چهره‌های قدیمیِ کشورش، ایران، هم الهام گرفته و به سبب شوق و علاقه‌اش به گردآوری آوازهای محلی و، در نتیجه، ساختنِ سبک موسیقایی فردیِ کاملا خاصِ خود بر پایه‌ی آنها، به او لقب «بارتوکِ ایرانی» داده اند.



رضا والی پیشتر در سال ۱۳۹۷ در ابتکار جالبی حق‌التالیف اثرش را به جامعه‌ی موسیقی تقدیم کرد. سرنا (پارتیتورخوانی ۳) اوایل مرداد ماه سال ۱۳۹۷ از سوی نشر موسیقی خانه هنر خرد به دوستداران حرفه‌ای موسیقی ارائه شد. رضا والی برای اینکه این اثر بیش از پیش به دست اهلش برسد، ۵۰ نسخه‌ی این اثر که به شکل تیراژ محدود (limited edition) در ۱۲۰۰ نسخه منتشر شده را به موسیقی‌دانان برجسته و رهبران ارکستر و آنسامبل‌های شناخته شده تقدیم کرده است.

والی ۵۰ نسخه‌ی دیگر را به دانشجویان موسیقی و آهنگسازی اختصاص داده است. هر دانشجوی موسیقی که این اثر را از نشر موسیقی خانه هنر خرد خریداری کند یک نسخه‌ی رایگان با نشان ویژه از آقای والی هدیه خواهد گرفت. این روال تنها برای ۵۰ نسخه ادامه خواهد داشت.

سُرنا (پارتیتورخوانی ۳) متشکل از سه اثر از رضا والی است: آوای کهن (برای ترومپت میکروتونال و ارکستر)، سرنا (برای کلارینت میکروتونال و هفت ساز دیگر)، مرگ‌آوا (برای ویولن سولو و ارکستر زهی). این آثار همگی به همراه پارتیتورهای‌شان در قالب مجموعه‌ی پارتیتورخوانی منتشر شده‌اند. پارتیتورخوانی پروژه‌ای ابداعی از نشر موسیقی خانه هنر خرد است. در این پروژه اثر صوتی به همراه پارتیتورش در تعداد نسخه محدود منتشر می‌شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است