گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk


اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ کمپانی Fender-Rhodes با تولید پیانو های الکتریکی وارد پا به عرصه گذاشت. Harold Rhodes از دهه ۶۰ میلادی ساخت و تولید پیانوهای الکتریکی را شروع کرده بود و یک مدل ۷۳ نتی را در همان دهه وارد بازار کرده بود.

Leo Fender در آن سالها شریک Rhodes بود، فندر قبلا به خاطر ساخت گیتارها و آمپلی فایرهای خود شهرت خاصی داشت.

هنگامی که شرکت CBS فروشندگی محصولات Rhodes Piano را به عهده گرفت، هارولد رودز تمام انرژی خود را صرف احیاء و ساخت دسته کوک و فنر کوک که جوابگوی صدای منحصر به فرد Rhodes باشد، کرد.

او توانست دقیقا حالت مکانیکی و حس واقعی یک پیانو را در کیبوردهای خود بوجود آورد.

در سال ۱۹۷۹ ARP2600 وارد بازار شد، این مدل، مجهز به کیبوردی با طراحی نوین بود که امکان نواختن دو نت همزمان را به نوازنده می داد.

همچنین دارای کلید Pitch Bend بود که تغییر صوت به صورت کششی را امکان پذیر می کرد.

Portamento ،Delayed Vibrato ،Interval Latching و کنترل سرعت نوسان ساز (Oscillator) در فرکانسهای پایین، از جمله تواناییهای اجرایی این مدل بودند.

همچنین این مدل دارای کنسولی بود که در روی آن قسمتهایی برای وصل کردن سیم جهت ارتباط بخشهای مختلف این ساز، وجود داشت.

این کنسول این امکان را به نوازنده می داد تا با تغییر سیم کشی اتصالات داخلی ساز، ده ها هزار نوع از ترکیبات مختلف نوسان های مولد صدا که در نتیجه آنها صداهای دلخواه پدید می آمدند را ایجاد کند.

SEQUENTIAL CIRCUITS INC کمپانی سازنده Prophet5 در سال ۱۹۷۸ سینت سایزر Prophet را در نمایش NAMM معرفی کرد. این مدل مجهز به ۵ نت پلی فونی و ۴۰ برنامه پیش فرض (Preset) بود. این سینت سایزر تا سال ۱۹۸۴ همچنان تولید می شد.

مدلهای آخر Prophet دارای خروجی اصلی دیجیتال جهت ضبط بر روی کاست، رابط کاست برای ذخیره برنامه ها (در آن زمان اطلاعات کامپیوتری بر روی نوار های کاست نگهداری می شد) و کاربردهای متنوع MIDI، هستند.

Prophet10 در سال ۱۹۸۰ عرضه شد که این مدل دارای سکوئنسر (Sequencer) داخلی بود و باعث سیر صعودی قیمت برای علاقه مندان آن شد.

Voyetra.com

مهدی غلامی نسب

مهدی غلامی نسب

۱ نظر

بیشتر بحث شده است