گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سینتی های اولیه حالت منو فونیک (monophonic) داشتند یعنی قادر بودند فقط یک صدا را در آن واحد ایجاد کنند و توانایی ایجاد بیش از یک صدا را در یک لحظه نداشتند. بیشتر آثاری که توسط سینت سایزر های موگ (Moog) تولید می شد، بر روی کاست های ضبط صوت (ریل) در استودیوها ضبط و ثبت می شد و نوازنده برای ساخت یک اثر مالتی ترک (Multi Tracks) یا چند صدایی (Poly phonic) باید اثر خود را لایه بندی می کرد.

لایه (Layer) های مختلف خطهای موسیقی را جدا گانه و نت به نت روی هم دیگر ضبط می کرد. (برای ساخت یک اثر چند صدایی)

مینی موگ (Mini Moog) اولین محصول تجاری سینت سایزرها در ایالات متحده بود.

این ساز به خاطر حجم کم و اندازه کوچکش و همینطور قیمت مناسب آن، بسیار سریع در سراسر دنیا با استقبال خریداران مواجه شد.

مینی موگ حالت منو فونیک داشت و در اجراهای زنده، اگر یک نوازنده می خواست یک اجرای پلی فونیک داشته باشد، مجبور بود از بیش از چهار سینت سایزر در یک زمان استفاده کند و اینکار کار بسیار مشکلی بود!

پیشرفت و توسعه (رفع نواقص) ۱۹۷۰:

مدل ARP 2500 در سال ۱۹۷۰ وارد بازارهای جهانی شد، این ساز دارای کلاویه های وسیع تری نسبت به سینت سایزرهای مینی موگ بود و امکان دسترسی به وسعت صدایی یا پهنای فرکانسی بیشتری را به نوازنده میداد.


ARP 2500 پیشگام تکنولوژی (Multi_voice) برای سینت سایزرها بود.

برخلاف سینت های منو فونیک دهه ۶۰، ARP 2500 قادر بود دو نت مختلف را در یک زمان اجرا کند.

در همین سالها کمپانی رولند با ارائه اقسام گوناگون و متنوع سیستم ها و لوازم الکترونیک موسیقی، وارد چرخه تولید و ساخت سینت سایزرها شد.

یکی از این سیستم ها The System 700 بود که شامل هفت مولد (Oscillator) بود که می توانستند در لاین ها و ترکهای مختلف آرایش شوند.

با اضافه کردن یک کیبورد دیگر، این سیستم قادر بود تا چهار نت همزمان را بوجود آورد.

سال ۱۹۷۵ نقطه عطفی در تاریخ تحول سینت سایزرها بود.

شرکت اُبِرهِیم الکتونیکس (Oberheim Electronics) اولین تولید تجاری خود که یک سینت سایزر پلی فونیک بود را پرده برداری کرد.

رابرت موگ نیز بیکار ننشسته بود و در همان سال دست به ساخت یک سینت سایزر کیبورد پلی فونیک زد که آن را Poly Moog نامید. این مدل در اوایل دهه ۱۹۸۰ وارد بازار شد.

در سال ۱۹۷۵ پروژه Octave-Plateau یا CAT آغاز شد.

این شرکت سرانجام فن آوری ای را با نام Voyetra ارائه داد.

CAT یک سینت سایزر حرفه ای و ارزان قیمت بود که Octave-Plateau دست به ساخت آن زد و همچنین نسخه کوچکتری را با همان تکنولوژی با نام تجاری Kitten ارائه کرد.

این شرکت در سال ۱۹۷۸ دست به ابداع یک Joystick جهت کنترل سینت سایزرهای خود زد که آن را CAT Stick نامید.

این دستگاه اولین کنترلر آنالوگ همه کاره و همه گیر بود که بعدها کمپانی های دیگری نیز ابزارهای مشابهی را با همان کاربرد در کیبورد های خود تعبیه کردند.

مهدی غلامی نسب

مهدی غلامی نسب

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است