گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک رادیویی وین

مقدمه

ارکستر سمفونیک رادیو وین او.آر.اف (ORF Vienna Radio Symphony Orchestra) برای ایرانیان اهل موسیقی سمفونیک، نامی آشناست چراکه دو اثر مهم سمفونیک ایران با نام های «بیژن و منیژه» ساخته حسین دهلوی و «رنگین کمون» ساخته ثمین باغچه بان با رهبری توماس کریستین داووید با این ارکستر ضبط و به انتشار رسیده است.

درباره ارکستر سمفونیک رادیویی وین او.آر.اف

در سال ۱۹۴۵، آهنگساز و رهبر ارکستری به نام ماکس شنونر (Max Schönherr) به همراه ۵۰ نوازنده، ارکستری را برای “RAVAG” (یا Radio Verkehrs AG) سابق تأسیس کرد. او خودش ۲۳ سال رهبری این ارکستر را بر عهده داشت.

در ۱۹ سپتامبر ۱۹۶۹، «ارکستر سمفونیک رادیو وین او.آر.اف» با همکاری اعضای «ارکستر رادیو بزرگ اتریش» (Grosses Orchester des Österreichischen Rundfunks) و چند نوازنده دیگر بوجود آمد.

اولین رهبر اصلی میلان هوروات (Milan Horvat) بود که اولین کنسرت را در وین فونکاووس که نام امروزی آن رادیو کلتورهاوس (RadioKulturhaus) است، اجرا کرد. در این کنسرت «فیلادلفیا» (Philadelphia) اثر گوتفرید فون اینم (Gottfried von Einem)، کنسرتو پیانو موتسارت KV 482 با یورگ دموس (Jörg Demus) به عنوان نوازنده و «پتروشکا» اثر ایگور استراوینسکی اجرا شد.

در سال ۱۹۹۶ این ارکستر به «ارکستر سمفونیک رادیو وین» تغییر نام داده است و در سال ۲۰۰۹ باز نام ارکستر به همان نام قبلی یعنی «ارکستر سمفونیک رادیو وین او.آر.اف» و مخفف آن او.ار.اف وینا آر.اس.او (ORF Vienna RSO) تغییر نام داد.

ارکستر سمفونیک رادیو وین او.آر.اف در یکی از چهار سالن در شهر وین به اجرا و ضبط می پردازد: او.آر.اف رادیو کلتورهاوس (ORF RadioKulturhaus)، خانه کنسرت وین (Wiener Konzerthaus)، کلوپ موسیقی (Musikverein) و تئاتر وین (Theater an der Wien). بودجه این ارکستر از دولت دریافت می شود و نیز این مجموعه به عنوان سفیر حسن نیت فرهنگی برای اتریش در نظر گرفته شده است.

ارکستر سمفونیک رادیو وین او.آر.اف، تورهای منظم را در خارج از کشور برگزار می کند. سفرهای قبلی آنها را در سراسر اروپا، آمریکا، چین و ژاپن بوده است.

آثار این ارکستر با انتشارات هایی مانند: ارفئو (Orfeo)، سونی کلاسیک (Sony Classic)، سی پی ا. (CPO) و اوهمز کلاسیک (Oehms Classics) به انتشار رسیده است. همچنین این ارکستر ضبط های زیادی با انتشارات ناکسوس (Naxos) داشته است.

این ارکستر تحت رهبری رهبران پیشین خود که شامل: میلان هوروات (Milan Horvat)، لایف سگرستام (Leif Segerstam)، لوتار زاگروسک (Lothar Zagrosek)، پینچاس اشتاینبرگ (Pinchas Steinberg)، دنیس راسل دیویس (Dennis Russell Davies)، برتراند د بیلی (Bertrand de Billy) و کرنلیوس میستر (Cornelius Meister) بوده اند، به طور مداوم رپرتوار و شهرت بین المللی خود را گسترش داده است. مارین آلسوپ (Marin Alsop) رهبر نامدار زن به عنوان رهبر و مدیر هنری این ارکستر از سپتامبر سال ۲۰۱۹ تا امروز در این ارکستر خدمت کرده است.

منابع

rso.orf.at

allmusic.com

naxos.com

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است