گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سالی بدون خسرو جعفرزاده…


سالی که گذشت، پر از درد و تلخ کامی بود… هر فصل سال ۹۸ یادآور خاطره اندوهناکی بود، سالی که با سیل آغاز شد و با کرونای مرموز پایان یافت. سالی که با بزرگترین هنرمندان ایران زمین وداع کردیم و گاهی این وداع جانسوز تر شد وقتی مجبور شدیم از تصاویر مجازی عزیزانمان را تا خانه ابدی بدرقه کنیم.





سالی که گذشت برای خانواده ژورنال گفتگوی هارمونیک به خاطر درگذشت نویسنده با ارزش این مجله خسرو جعفرزاده تلخی دوچندانی داشت.

خسرو جعفرزاده موسیقی شناسی بود که از دنیای معماری و علم هندسه وارد موسیقی شده بود و هنرآموخته استاد پاک سیرت و خوش طینت روزگار ما، هوشنگ ظریف بود که او نیز در همین سال ناباورانه جمع دوست دارانش را ترک کرد.

جعفرزاده از دنیای معماری، رویکرد و نگاه علمی را به ادبیات موسیقی شناسی ایران آورد و از ابتدا زدودن ادبیات عامیانه را سر فصل انتقادات خود قرار داد. یکی از مهمترین فصل های کتابِ «موسیقی‌ایرانی»شناسیِ او، به همین مهم اختصاص دارد و تلاش اش، بر کنار نهادن مسائل غیر قابل اندازه گیری در مسائل تئوریک موسیقی ایرانی است. تعریف هایی که او در کتاب خود ارائه می دهد برآمده از نقد هایی است که سالها روی تئوری های تئوری پردازان موسیقی ایران داشته است؛ تعاریف جامع و مانع هستند.

مقاله ها و نقد های او در حین ادب و احترام، محکم و صریح و دقیق است. نقد های او کاملا روشن و با زبانی سلیس و موجز است. در نقد پذیری نیز رویی گشاده دارد و از هرگونه تندی و بی توجهی به منتقدان اش پرهیز می کند.

قدرت قلم او میراثی از آشنایی عمیق اش با ادبیات ایران است. با اینکه از جوانی در کشوری آلمانی زبان زندگی می کرد ولی ارتباط او با ادبیات ایران و مخصوصا ادبیات معاصر تنگاتنگ و با علاقه ای عمیق بود. او در حال ترجمه بعضی از آثار ادبیات معاصر ایران از جمله اشعار فروغ فرخزاد بود که شوربختانه تلاش هایش نافرجام ماند.

در ماه های پایانی حیات، مشغول سامان دادن به آخرین مقاله خود و همچنین مجموعه مقالات اش برای سپردن به انتشارات گران مایه «هنر موسیقی» بود که خوشبختانه با تلاش های مدیر اجرایی این مجموعه (مژگان زرین نقش)، هر دو به سرانجام رسیدند و در سال ۹۹ قرار است کتاب مجموعه مقالات خسرو جعفرزاده در دسترس علاقمندان هنر موسیقی قرار گیرد.

چه تلخ بود که استاد و شاگرد (ظریف و جعفرزاده) هر دو بدون بدرقه دوستان و دوست دارانشان به منزل ابدی رهسپار شدند. امید است برنامه گرامیداشتی که قرار بود در سال ۹۸ به همت همسر هنرمند خسرو جعفرزاده، پروفسور فروغ کریمی، برگزار شود ولی به دلیل اتفاقات آبان ماه لغو شد، در سال ۹۹ برگزار شود.

ژورنال گفتگوی هارمونیک قصد دارد مقالات منتشر نشده این نویسنده ارجمند را در سایت منتشر کند، به امید جمع آوری و انتشار کامل این مقالات.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است