گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کرنا باعث مرگ مانو دیبانگو شد

مانو دیبانگو، نوازنده مشهور ساکسفون در پی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در پاریس درگذشت. او زمان مرگ ۸۶ سال داشت. دبیانگو در کامرون متولد شده بود ولی در پاریس رشد یافت و دیروز در یکی از بیمارستان های همین شهر درگذشت. شهرت مانو دیبانگو به خاطر تلفیق موسیقی آفریقا و جز بود ولی در مورد اصالت موسیقی او موسیقی شناسان اختلاف نظر داشتند.

مانو دیبانگو خودش به این بی مرزی علاقه داشت. او می گوید: «از آنجایی که شما آفریقایی هستید از شما انتظار دارند همیشه آفریقایی بنوازید، این را فراموش کنید! شما به خاطر اینکه آفریقایی هستید یک موسیقیدان نیستید! بلکه شما یک موسیقیدان هستید چون موسیقیدان هستید! از آفریقا آمده اید ولی ابتدا موسیقیدان هستید!»

مادر او رهبر گروه کری در کلیسای پروتستان بود و علاقه او به موسیقی در همین محیط شکل گرفت. در پانزده سالگی اش به فرانسه کوچ کرده و در آنجا شروع به آموختن پیانو و بعد ساکسیفون و ویبرافون می کند. به خاطر مشغولیت با موسیقی دبیرستان را رها می کند و به همین خاطر حمایت خانواده خود را از دست می دهد. شهرت دیبانگو از نوازندگی در کلوب ها و بعد کنسرت ها و آلبوم های متعدد اش به سطح بین المللی رسید.

دیبانگو در سال ۲۰۰۴ به عنوان یک هنرمند برای صلح یونسکو منصوب شد.

شهرت جهانی‌اش را با آهنگ «سول ماکوسکا» به دست آورد که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد.

در سال ۲۰۰۹ این نوازنده کامرونی از ستاره مشهور موسیقی پاپ جهان مایکل جکسون شکایت کرد و ادعا کرد او از قطعه «روح ماکوسا» بدون اجازه او استفاده کرده است. البته بعدا در جریان دادگان این ادعای دیبانگو به نتیجه ای نرسید و نهایتا مایکل جکسون در دادگاه بی گناه شناخته شد.

audio file
قطعه فوق را بشنوید

پس از درگذشت او از طرف فیس بوک او بیانیه ای منتشر شده که در این نوشته آمده است که مراسم تشییع جنازه وی در «فضای خصوصی» برگزار می شود و در عوض از مردم خواسته می شود از طریق ایمیل پیام تسلیت ارسال کنند و اضافه می کنند که «در صورت امکان» مراسم ادای احترام برای او برگزار خواهد شد.

پس از انتشار خبر درگذشت مانو دیبانگو دو موسیقیدانان برتر آفریقایی آنجلیک کیدجو (Angelique Kidjo) و یوسو اندور (Youssou Ndour) پیام تسلیت برای او صادر کردند. آنجلیک کیدجو، دیبانگو را «غول موسیقی آفریقا» نامیده است. همچنین کیدجو کامرونی ها را دارای «نبوغ» در ساکسفون نوازی نامیده و دیبانگو را «برادر بزرگ ، غرور کامرون و تمام آفریقا» توصیف کرده است.

هر دوی این هنرمندان در آلبوم واکافریکا (Wakafrika) در سال ۱۹۹۲ در کنار هنرمندان بزرگ دیگری با دیبانگو همکاری داشته اند.



منبع


bbc.com

unesco.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است