گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رگه، پدیده ای جهانی از اقلیم کاراییب (۴)

پدیده سیستم صوتی و راک استدی

از اواسط دهه ۵۰ در محله های پایین شهر کینگستون تاون اتفاق جالبی در محلات پایین شهر کینگستون تاون افتاده بود. کافه داران و کلوپ دران برای جذب مشتری سیستم های صوتی بسیار بزرگ و پر قدرتی سفارش دادند. این پدیده در تاریخ موسیقی معاصر به نحو شگفت آوری تاثیرگذار و یگانه بود. تفاوت سیستم های صوتی کلوپ های کینگستون تاون و سایر سیستم های صوتی کلوپ های شبانه کشورهای دیگر، کاربری خاصی است که در جامایکا از موسیقی شد. کافه داران که حالا سیستم ای صوتی فوق العاده بزرگ و پرقدرت خود را در بیرون از محوطه کافه های خود نصب کرده بودند، برای تامین موسیقی نقشه جالبی کشیده بودند.

چون در پایین شهر هزینه اجرای گروه موسیقی زیاد تمام می شد و از طرف دیگر گروه موسیقی نیاز به استراحت دارد و به این ترتیب پرتی زمان به وجود می آید که برای موسیقی رِنگی و کلوپ های شبانه بد ترین اتفاق است، کلوپ داران با بهترین گروه های موسیقی که در کلوپ های شبانه و هتل های مجلل بالاشهر برنامه داشتند وارد مذاکره می شدند تا هر گروه بهترین آهنگ های اسکایی را که بلد است در استودیو روی صفحه گرامافون ضبط کند. یگانگی این رویداد اینجا اتفاق می افتاد که این نسخه ضبط شده قرار نبود تکثیر بشود. بلکه هرکدام از این صفحه ها تنها نسخه ای بود که متعلق به آن کافه یا کلوپ خاصی بود که سفارشش داده. بنابراین حالا کافه ها ابزار جالب و یگانه ای برای جذب مشتری داشتند. موسیقی اسکا که روشنفکران بالاشهری آن را نمی پسندیدند و توسط بهترین گروه های کلوپ های بالاشهری تنها در ک نسخه ضبط شده بود.

به این ترتیب حالا کلوپ هایی که نهایتا ظرفیت ۲۰۰ نفر را داشت، با انتقال سیستم صوتی غول پیکر به حیاط یا محوطه بیرون از کلوپ هم می توانست پذیرای هزار تا دو هزار نفر باشد و هم می توانست این تعداد مشتری را با موسیقی منحصر به فرد و ریتمیک اسکا که فرزند ناخلف منتو، سول و جز آمریکایی بود، حسابی سرگرم کند. در این شرایط کلوپ های پایین شهر کینگستون تاون وارد رقابت موسیقایی جذابی برای جلب مشتری شدند.

علاوه بر رِنگ موسیقی اسکا، تاکید زیاد تنظیم آهنگ ها و نحوه ضبط و عملیات میکس و نهایی سازی آهنگ ها بر دو ساز باس و سازهای کوبه ای و از سوی دیگر نحوه ساخت سیستم های صوتی غول پیکر کلوپ ها برای بزرگ نمایی و برجسته سازی و اغراق در پخش صداهای بم خصوصا صدای گیتار باس و کیک درامز، حالا ترانه سرایان هم وارد رقابت تنگاتنگی شده بودند. ترانه سرایان گاه موج احساسات شنوندگان را به راه می انداختند یا اگر آن چنان در ایجاد موج چیره دست نبودند، سوار بر موج احساسات مردم می شدند.

به این ترتیب پیرنگ بسیاری از ترانه های آهنگ های اسکا، بهخ خاطر استقلال، پیرنگی سرخوشانه و حاوی پیام های میهن دوستی و آزادی خواهی بود. تا به اینجای کار جامایکا با پذیرش چند فرهنگ از دو کشور استعمار گر و تاب آوردن و جذب فرهنگ بیگانه و آمیزش آن با فرهنگ خود توانسته بود، در زمینه موسیقی به چند سبک مخصوص خود برسد.

 

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است