گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رگه، پدیده ای جهانی از اقلیم کاراییب (۵)

سبک هایی که عوامل اجتماعی، سیاسی و فناورانه و اقلیمی هرکدام با تاثیرهای خود آن را شکل داده بود. به این ترتیب حالا کلوپ هایی که نهایتا ظرفیت ۲۰۰ نفر را داشت، با انتقال سیستم صوتی غول پیکر به حیاط یا محوطه بیرون از کلوپ هم می توانست پذیرای هزار تا دو هزار نفر باشد و هم می توانست این تعداد مشتری را با موسیقی منحصر به فرد و ریتمیک اسکا که فرزند ناخلف منتو، سول و جز آمریکایی بود، حسابی سرگرم کند.

در این شرایط کلوپ های پایین شهر کینگستون تاون وارد رقابت موسیقایی جذابی برای جلب مشتری شدند. علاوه بر رِنگ موسیقی اسکا، تاکید زیاد تنظیم آهنگ ها و نحوه ضبط و عملیات میکس و نهایی سازی آهنگ ها بر دو ساز باس و سازهای کوبه ای و از سوی دیگر نحوه ساخت سیستم های صوتی غول پیکر کلوپ ها برای بزرگ نمایی و برجسته سازی و اغراغ در پخش صداهای بم خصوصا صدای گیتار باس و کیک درامز، حالا ترانه سرایان هم وارد رقابت تنگاتنگی شده بودند.

ترانه سرایان گاه موج احساسات شنوندگان را به راه می انداختند یا اگر آن چنان در ایجاد موج چیره دست نبودند، سوار بر موج احساسات مردم می شدند. به این ترتیب پیرنگ بسیاری از ترانه های آهنگ های اسکا، بهخ خاطر استقلال، پیرنگی سرخوشانه و حاوی پیام های میهن دوستی و آزادی خواهی بود. تا به اینجای کار جامایکا با پذیرش چند فرهنگ از دو کشور استعمار گر و تاب آوردن و جذب فرهنگ بیگانه و آمیزش آن با فرهنگ خود توانسته بود، در زمینه موسیقی به چند سبک مخصوص خود برسد. سبک هایی که عوامل اجتماعی، سیاسی و فناورانه و اقلیمی هرکدام با تاثیرهای خود آن را شکل داده بود.

با استقبال مردم پایین شهر از کافه ها و کلوپ های مجهز به سیستم صوتی که موسیقی اسکا را از غروب تا طلوع خورشید با صدای بلند پخش می کرد، مردم علاقه مند شدند تا همین موسیقی را در خانه هم داشته باشند. این گونه بود که کِلمِنت کاکسُن داد، صاحب یکی از مهم ترین این کلوپ ها به فکر تاسیس استودیوی ضبط موسیقی افتاد و اولین استودیوی ضبط موسیقی به نام «استودیوی شماره ۱» به مدیریت و تملک یک سیاهپوست در سال ۱۹۵۴ افتتاح شد هرچند عملا اولین ضبط آلبوم نزدیک به ۱۰ سال بعد و پس از استقلال جامایکا در ۱۹۶۳ در این استودیو انجام شد.

با استقلال جامایکا از بریتانیا اتفاق جالبی افتاد که خیلی چیزها را تغییر داد. پس از استقلال جامایکا در سال ۱۹۶۲ روحیه جامعه تغییر کرد. مردم شاد تر شدند و این روحیه از نگاه صاحبان کلوپ ها و کافه ها فرصتی برای پول در آوردن بود. بنابر این با این تغییر روحیه مردم، اسکا نیز دستخوش تغییراتی می شد تا از دل آن سبک جدیدی بیرون بیاید. به این ترتیب سیک جدید راک اِستِدی (Rock Steady) با سرعت ریتم آرام تر و ترانه های صرفا سرخوشانه و عاشقانه متولد می شود.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است