گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رگه، پدیده ای جهانی از اقلیم کاراییب (۶)

علاقه ملی پس از استقلال

از سال ۱۸۸۰ مدرسه ای پسرانه برای کودکان بی سرپرست در کینگستون دایر شده بود که توسط راهبه های کاتولیک اداره می شد. «مدرسه پسرانه آلفا» که به خاطر نحوه آموزش بسیار منظبت و آموزش های بسیار سطح بالای موسیقی به شاگردان معروف بود در جهانی شدن موسیقی جامایکا نقش مهمی داشته است. تعداد زیادی از سرشناس ترین نوازندگان موسیقی جامایکا از بچه های سرراهی بوده اند که توسط این مدرسه با سواد شده اند و موسیقی را آموخته اند. اتفاق جالبی که در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ افتاد این بود که تعدادی از زبده ترین موزیسین های این مدرسه به تشویق یکی از خواهران روحانی برای کار و اجرای موسیقی به لندن مهاجرت می کنند.

این گروه از موزیسین های جامایکایی با اجرای موسیقی اسکا حرکتی را در لندن پایه گذاری می کنند که منجر به جهانی شدن موسیقی جامایکا در سال های پیش رو خواهد شد. این گروه از جامایکایی های مقیم لندن در سال ۱۹۶۵ ترانه ای را به بازار بریتانیا عرضه می کنند که خیلی چیزها را در خانه و در خارج از خانه به نفع موسیقی جامایکا تغییر می دهد.

ترانه «پسر آب نباتی» که در سال ۱۹۶۵ با خوانندگی میلی اسمال به بازار بریتانیا معرفی می شود با استقبال زیادی مواجه شده و به رتبه دوم فروش صعود می کند. در خانه جامایکایی های مرفه که دوست دارند به موسیقی وارداتی آمریکایی و بریتانیایی گوش کنند، آهنگ پسر آب نباتی را در میان دیگر موسیقی های وارداتی پیدا می کنند و اینجا است که این سوغاتی فرنگ به گوششان خوش می نشیند. بالاشهری ها وقتی می بینند یک ترانه راک استدی جامایکایی مورد توجه بریتانیاییان واقع شده حالا روی خوش به موسیقی خودشان نشان می دهند و بالاخره در اواسط دهه ۶۰ شکاف طبقاتی که سایه اش بر سر موسیقی جامایکا هم افتاده بود، دید تبعیض آمیز خود را از موسیقی اسکا و راک استدی به علاقه مندی تغییر می دهد.

تولد رگه

هرچند ارتباط نزدیک میان جامایکا و بریتانیا پس از استقلال جامایکا هنوز باقی مانده بود و به واسطه همین رابطه نزدیک، موسیقی اسکا و راک استدی به گوش بریتانیایی ها هم رسیده بود اما سبک دیگری قرار بود تا نه تنها جامایکا را به عنوان کشوری مهم در موسیقی به کانون تمرکز صنعت موسیقی بیاورد. این سبک جدید آن چنان محبوبیتی پیدا خواهد کرد که از آن به بعد، نه تنها یکی از بزرگ ترین صادرات موسیقی جامایکا خواهد شد بلکه فرهنگ، لهجه، شیوه های لباس پوشیدن و آرایش مو نیز از جامایکا به سراسر جهان شیوع پیدا خواهد کرد. این صادرات بزرگ جامایکا موسیقی رِگه است.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است