گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مرگ کریستف پندرسکی، آهنگساز بزرگ لهستانی (۳)

کریستوف پندرسکی (23 نوامبر 1933 تا 29 مارس 2020)

دوره دوم در اواخر سال های ۱۹۸۰ آغاز می شود. وی با ساده سازی ساختار آهنگ هایش به کلاسیک گرایی بیشتری روی آورد. به ویژه با ساخت اثر رکوئیم لهستانی که تجدید پیمان با سنت رمانتیک نیز محسوب می گردد. البته پندرسکی خود معتقد است که : «موسیقی من همان است. تنها شیوه ابراز آن تغییر کرده است».

پندرسکی در رابطه با سیر تحول آثارش می گوید: «در دنیای موسیقایی من، دستاوردهای آوانگارد با سنت بزرگ موسیقی سمفونیک قرن های هجده، نوزده و بیست پیوند خورده است. نمی توان هنرمند بود و سنت را نشناخت، آثار بزرگ گذشته را رهبری نکرد و استادان بزرگ موسیقی را به دقت و عمیق مطالعه نکرد».

وی برای دستیابی به این هدف، یک آکادمی اروپایی موسیقی با نام خود، در اطراف عمارتش در لوسلاویس (Luslawice)، در نزدیکی تارنوف (Tarnow)، در جنوب شرقی لهستان، تأسیس کرده بود.


تاثیر پندرسکی بر موسیقی راک و تِکنو


تاثیر موسیقی پندرسکی تا موسیقی الکترو، که بسیار از موسیقی سِریِیل الهام می گیرد، گسترده شده است. در سال ۲۰۱۱، پندرسکی، استاد قدیمی سِریِیل، با جانی گرینوود (Jonny Greenwood)، رهبر گروه راک انگلیسی رایوهِد (Radiohead)، و افِکس تویین (Aphex Twin)، آهنگساز موسیقی الکترونیک، وارد همکاری می شود. ملاقات این سه موسیقیدان با اجرای کنسرت ها و یک پروژه آلبوم مشترک محکم تر می شود. پندرسکی در این باره می گوید: «بسیار خوشحالم که دنیای های متفاوت موسیقی توانستند با یکدیگر ملاقات کنند و این مخاطبان جوان مشتاق را دیدم».

به لطف گشایش موقت رژیم کمونیستی در لهستان در آن زمان، آثار پندرسکی موفق به شکستن پرده آهنین شدند و از موفقیت چشمگیر بین المللی برخوردار شدند. کریستف پندرسکی چهار بار برنده جایزه گِرِمی (در سال ۱۹۸۸ -۱۹۹۹ در دو رَده و در سال ۲۰۱۷) گردید.
از نظر پندرسکی «سرنوشت یک هنرمند مانند یک هزارتو ست. او می پندارد که راه را می داند اما بایستی تمام مدت آن را جستجو کند. اغلب اوقات پیش می رود اما ناگهان مجبور می شود به عقب بازگردد. به عقب بازگردد و دری را که قبلا بسته شده است را بگشاید. آفرینش هنری گفتگوی مداوم با گذشته است».

پندرسکی که عاشق گیاه شناسی نیز بود، هزارتویی در باغ گیاه شناسی لوسلاویس ایجاد کرد. این درختستان قبلاً به دلیل ترکیب و غنای گیاهی اش شهرت افسانه ای داشت. زمانی که از وی پرسیده شد که جایگاه گیاه شناسی در زندگی او چیست؛ وی این گونه پاسخ می دهد: «عشق به گیاه شناسی بعد از عشق به نوه ام، در درجه دوم می آید».

francemusique.fr/actualite-musicale

francetvinfo.fr/culture

lepoint.fr

منیره خلوتی

منیره خلوتی

متولد ۱۳۶۰
مترجم
دکترای زبان و ادبیات فرانسه

۱ نظر

بیشتر بحث شده است