گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موریس راول، اسطوره امپرسیونیست (۱)

جوزف موریس راول آهنگساز دوره امپرسیونیزم که بیشتر برای ملودیها و سازبندی هایش معروف است، یکی از بزرگترین آهنگسازان کشور فرانسه است. بسیاری از قطعاتش برای پیانو، موسیقی مجلسی، موسیقی و ترانه و موسیقی برای ارکستر به عنوان استاندارهای جهانی موسیقی شناخته شده اند. آهنگهای پیانوی راول همچون، فواره ها (Jeux d’eau)، آینه ها (Miroirs) و (Gaspard de la Nuit) مهارت و تکنیک بالایی برای اجرا نیاز دارند و در قطعه ای برای ارکستر مثل Daphnis et Chloé از صداهای گوناگون و ترکیبی موثر از سازهای مختلف استفاده شده است. گمان می رود، راول نسبت به دیگر موسیقیدانان فرانسوی، بیشتر مورد تقدیر و شناخت قرار گرفته است.

آثار وی از ۱ ژانویه ۲۰۰۸ در بیشتر کشورها در اختیار عموم قرار داده شده است، اما در فرانسه به دلیل قانون عدم حق کپی، تا سال ۲۰۱۵ این حق تکثیر دست به دست آثار وی، داده نخواهد شد.

جوزف موریس راول در شهر سیبوره فرانسه نزدیک مرز اسپانیا به دنیا آمد.

مادرش ماری دلوآرت (Marie Delouart) اسپانیایی با اصلیت باسکو (Basque) و پدرش جوزف راول (Joseph Ravel) مردی صنعتی و مخترع سوئیسی بود. والدینش هر دو کاتولیک بودند. برخی از اختراعات پدر هائز اهمیت بودند همانند: “دستگاه موتور درونسوز” و دستگاه “طوفان مرگ” از وسایل بازی سیرک فضای باز که این وسیله اختراع مهمی به شمار می رفت تا حادثه ناگوار سال ۱۹۰۳ در سیرک بارنوم و بیلی.

جوزف راول که علاقه وافری به فرهنگ و موسیقی داشت، فرزندش را با صنعت و ماشینهای نوین آشنا می کرد. راول بعدها گفته است: “به عنوان یک کودک، بسیار به موسیقی حساس بودم، به هر نوعی از موسیقی.” راول مادرش را بسیار ستایش می کرد به خصوص میراث باسکویی مادر را که بر زندگی و موسیقی وی تاثیر بسزایی داشت. او در خاطراتش آهنگهای محلی که مادر برایش می خواند را به یاد می آورد.

audio file
قسمتی از سونات پیانو اثر موریس راول بشنوید

خانواده سه ماه پس از تولد وی به پاریس نقل مکان کردند، در سن ۷ سالگی موریس آغاز به یادگیری پیانو از هنری ژیس (Henry Ghys) نمود و از چالرز رنه درباره هارمونی و آهنگسازی آموخت. از اولین اجراهای عمومی وی، پیانو نوازی در سال ۱۸۸۹ در سن ۱۴ سالگی بود. اگرچه راول در نواختن پیانو استعداد فراوانی از خود نشان داد اما خود به آهنگسازی تمایل بیشتری داشت.

وی تحت تاثیر آثار جدید روسی به خصوص آثاری که توسط ریمسکی کورسکوف (Rimsky-Korsakov) در نمایشگاه بین المللی سال ۱۸۸۹ رهبری شد، قرارگرفت. این موسیقی بیگانه در نمایشگاه همچنین بسیاری دیگر از معاصرین راول را تحت تاثیر قرار داد از جمله، اریک ساتی (Erik Satie)، امانوئل چابریر (Emmanuel Chabrier) و به ویژه کلود دبوسی (Claude Debussy).

audio file
قسمتی از توکاتا برای پیانو اثر موریس راول بشنوید

در همان سال راول، ریکاردو وینز (Ricardo Viñes) را ملاقات کرد که او تبدیل به بهترین دوستش شد و عامل اصلی ارتباطش با موسیقی اسپانیایی بود. والدین راول او را در پی گیری موسیقی بسیار تشویق می نمودند و به کنسرواتور پاریس فرستادند. او ابتدا درسهای مقدماتی را در آنجا خواند و سپس پیانو رشته اصلی اش شد. در سال ۱۸۹۱ اولین جایزه پیانوی دانشجویی آنجا را از آن خود کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است