گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دبرا فوگت، هنرمندی با صدای نافذ


دبرا فوگت (Deborah Voigt) خواننده آمریکایی سوپرانو، متولد ۴ آگوست ۱۹۶۰ امروز ه برای اجراهایش از آثار ریچارد واگنر و ریچارد استرائوس شهرت جهانی دارد. همچنین با خواندن نقشهای مشهور اپرایی از جمله، توسکا، آیدا و … شناخته شده است. فوگت دیسکوگرافی وسیعی دارد و مستر کلاسهای خوانندگی فروانی را برگزار کرده است. در بین اجراها و حضور تلویزیونی اش، وی نمادی از قدرت و زیبایی خارق العاده صدا است. فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ فوگت آغاز و پایانی با آثار پوچینی (Puccini) داشت.

او
فصل اپرای شیکاگو را با اجرای نقش توسکا آغاز نمود و نقش مینی را در اپرای “دختری از غرب طلایی” (La fanciulla del West) در ماه ژوئن پس از غیبتی طولانی در شیکاگو، اجرا کرد.

اوایل فصل پائیز، وی در مونیخ نقشی سوپرانو را در اپرای گورلیدر (Gurrelieder) اثر آرنولد شونبرگ (Arnold Schoenberg) به همراه ارکستر سمفونی رادیو باورین، زیر نظر ماریس جانسون (Mariss Jansons) اجرا نمود. در فاصله بین دو اجرایش از آثار پوچینی، به اپرای متروپولیشن بازگشت و دو نقش کلیدی کریسوتمیس در اپرای الکترا اثر استرائوس و نقش سنتا در اپرای “هلندی پرنده” اثر واگنر را اجرا نمود.

audio file
قسمتی از “Siegfried” اثر واگنر را با اجرای دبرا فوگت بشنوید

فوگت نقش مشهور سالومه را در جشنواره های مختلف اجرا کرد؛ در جشنواره وربیر سوئیس با رهبری والری جرجیف (Valery Gergiev) و سپس در جشنواره سانتو کینن ژاپن با رهبری سجی اوزاوا که فوگت اجرایی دیگر از سالومه را با رهبری اوزاوا به همراه ارکستر سمفونیک بوستون در تنگلوود سوئیس نیز اجرا کرد.

در فصل آخر، فوگت اجرای اپرای مونالیزا (La Gioconda) اثر پونچیلی را به لیست اجراهای خود در اپرای متروپولیشن افزود و برای اولین بار نقش ایزولده (Isolde) را در شیکاگو با رهبری سر اندرو دیویس خواند. همچنین نقش آملیای اپرای بالو در ماچرا (Ballo in Maschera) اثر وردی را در اپرای ملی پاریس اجرا کرد و پس از کسب موفقیتی بزرگ به همراه اپرای پاریس در اولین حضور خود در هالیوود بول، وی در کنسرتی به همراه باربارا کوک در مرکز هنرهای کالیفورنیا شرکت کرد.

سه فصل پیش، وی برای اولین بار نقش مادالنا را در اپرای آندره چنیر (Andrea Chénier) اثر آمبرتو جیوردانو در بارسلونا اجرا کرد. همچنین در فصل ۲۰۰۷- ۰۸ اجرای نقش ایزولده را به لیست اجراهایش با اپرای متروپولیشن افزود و یکی از این اجراها به طور زنده بر روی نوار HD به نام متروپولیشن در ضبط زنده اپرا (The Met: Live in HD) عرضه شد که مجموعه ای فوق العاده به شمار می آید. نیویورک تایمز دراین باره نوشته است؛ ” فوگت…هنرمندی که با صدای نافذ، هوشمند و رسا می خواند.”

وی پس از آن به خانه رویال اپرا-باغ کانونت بازگشت تا نقش پریما دونا را در اپرای آریدنه آئوف ناکسوس (Ariadne auf Naxos) اثر استرائوس اجرا کند، او آثار بسیار مشهور دیگری را از آن دو آهنگساز بزرگ خوانده و چندی از آنها را نیز ضبط نموده؛ هلن مصری، در رسنکاوایلر (Der Rosenkavalier)، و روز صلح (Friedenstag) از استرائوس و لوهنگرین (Lohengrin)، تانهاوسر (Tannhäuser) و ندیمه های اودین (Die Walküre) از واگنر و اپرای فرانسوی تراوژنها (Troyens) از برلیوز و … هر دو ضبط سولوی فوگت برای ضبط کلاسیک EMI بسیار موفقیت آمیز بود.

واشنگتون پست درباره او اینچنین نوشته: “با چشمان با بصیرت، در پس قطعه های پر شور، صدایی فوق العاده که نه تنها با قدرت شنیده می شد بلکه برداشتی حسی و ریز بینانه از آن قطعه را بیان می نماید.” آلبوم پیشین فوگت با نام “تسلط در ذهن” (Obsessions) شامل قطعاتی از اپراهای استرائوس و واگنر می باشد. در مجله گرامافون درباره این آلبوم آمده است: “این آهنگها توانایی فوق العاده فوگت را در پروازی آزادانه و درخشان بر فراز ارکستر توسط صدای غنی، زیبا و نه سخت و نه شکننده اش آشکار کرده است.” ضبط او از “هلن مصری” استرائوس بهترین فروش را روی بیلبورد داشت و یکی از بهترین CD های سال اپرا نیوز شناخته شد.

ضبط زنده سال ۲۰۰۳ اپرای “تریستین و ایزولده” توسط ضبط دویچه گرامافون عرضه شد. خانم فویگت کنسرتهای خیریه فروانی را به منظور کمک به سازمانهای مبارزه با ایدز و دیگر بیماریها برگزار کرد. اپرا نیوز چنین نوشته است: “فویگت… به طور ذاتی یک ستار ه خوانندگی است… اگر وی در سالهای ۱۹۷۰ بود احتمالا باز هم قادر بود خود شبکه وسیع ارتباطی بین المللی را ایجاد کند.”

audio file
قسمتی از “Tristan und Isolde” اثر واگنر را با اجرای دبرا فوگت بشنوید

وی در سه کنسرت به همراه باربارا کوک و دیان ریوز (Dianne Reeves) در هالیوود بول شرکت کرده است و در مرکز لینکون در مجموعه “کتاب آوازهای آمریکایی” خوانده است. درباره وی گفته شده: “دبرا فوگت شاید یکی از مشهورترین خوانندگان نمایشی سوپرانوی عصر ما باشد، وی به غایت آگاه است که هر قطعه حرفی برای گفتن دارد، پیام وی به شدت صادقانه و صدایش شیوا و روشن است… وی خرامان و سبک بال از پس قراردادهای اپرا می گذرد و به دنبال پناه گرفتن در لحظه ای ویژه و استوار می گردد.
وی همچنین دارای شیطان صفتی بشریت است که به طور لذت بخشی در لبخند شیطنت آمیز وی نقش بسته است!”

صدای وی بارها توسط میلیونها بیننده تلویزیونی شنیده شده، در پخش NBC برنامه سال ۲۰۰۴ روز استقلال آمریکا و برنامه روز شکرگذاری، بسیاری نظاره گر اجرای با عظمت وی بودند. دبرا فوگت در دانشگاه کالیفورنیا تحصیل کرده است. وی عضو برنامه ملورای اپرای سن فرنسیسکو بود و هر دو مدال طلای رقابت چایکوفسکی موسکو و اولین جایزه رقابت لوچینو پاوروتی فیلادلفیا را کسب کرده است.

وی همچنین به عنوان شوالیه هنرها از طرف کشور فرانسه برگزیده شد و خواننده برتر آمریکایی سال ۲۰۰۳ شناخته شد. در سال ۲۰۰۷ جایزه اپرا نیوز را برای موفقیتهای بزرگش کسب و در سال ۲۰۰۹ دکترای افتخاری را از دانشگاه جنوب کالیفورنیا دریافت نمود.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • سلام
    دوقطعه ی کوتاهی که از صدای ایشان گذاشته بودید را شنیدم . صدای خودم هم سوپرانوست که در اثر تعلیم سولفژ در دانشگاه توسط بانو …. تنها توانستم سیما بینا و ثمین باغچه بان از جمله (یه سگ غلدور داره همسایه ی ما …) رو بخونم … متوجه نشدم منظور سرکار از لبخند شیطانی این بانو چیست ؟ راستی بد نیست شما هم بعد از اینکه من صد سال است در این جا کامنت میگذارم کمی در جزیره ی من زیر سایه ی درختی استراحت کنید .

    میس شانزه لیزه

    سپس نوشت : وقتی کارتون زیبای خفته را در کودکی میدیدم با اپراهایی مواجه میشدم که هیچ وقت نفهمیدم کار کیست اگر میدانید بگویید و ممنون .

بیشتر بحث شده است