گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مختاباد برنده «جایزه موزیک جهانی» شد

سیدعبدالحسین مختاباد، خواننده و‌ آهنگساز ایرانی، نشان طلای رقابت‌های ۲۰۲۰ «جایزه موزیک جهانی» را برای تصنیف «از شرم در حجاب»، نصیب ایران کرد. این تصنیف بخشی از آلبوم «سایه دوست» است که ۸ سال پیش به انتشار رسیده بود. «سایه دوست» آلبومی با صدا و آهنگسازی مختاباد است؛ این اثر در بردارنده ۸ قطعه است که ملودی و چندصدایی همه آنها از مختاباد است. «سایه دوست» در فروردین ۱۳۹۱ به همت انتشارات فرهنگی و هنری عروج به انتشار رسیده است.


پیش از انتشار آلبوم «سایه دوست»، عبدالحسین مختاباد همواره چندصدایی آثار خود را به آهنگسازان دیگری واگذار می کرد ولی در این آلبوم برای اولین بار چندصدایی قطعاتی که خود ساخته بود را انجام داد. تصنیف «از شرم در حجابم» بر روی شعری از حافظ ساخته شده است.

تکنوازان این آلبوم محسن حسینی (سنتور) و هادی منتظری (کمانچه) و نوازندگان ارکستر این آلبوم: ناصر رحیمی: فلوت و فلوت باس، حسین تاجیک: ابوا، ایمان جعفری پویان: کلارینت، داوود ورزنده: نی و نی لبک، مسلم علی‌پور: کمانچه، محسن حسینی: سنتور، نیما دلنوازی: تار، بم تار و رباب، محمد دلنوازی: عود، کوروش دانایی: سه‌تار، محسن میرزاده: دوتار، کوروش بزرگ پور: تنبک و کوزه، رضا دربندی: دف، دایره، دسرکوتن، پرکاشن، درشن آنند: طبلا، ارسلان کامکار، علی جعفری پویان و میثم مروستی: ویولن
میثم مروستی، سهراب برهمندی: ویولن آلتو و داوود منادی: ویولنسل هستند.

سایت «جایزه جهانی موسیقی» ضمن اعلام تمامی برندگان سال ۲۰۲۰ روی خروجی خود نام و تصویر عبدالحسین مختاباد را نیز در میان نه برنده اصلی جایزه طلایی قرار داده است. در میان برندگان نشان طلای این رقابت‌ها، موسیقی دان هایی از کشورهای آلمان،‌ آمریکا، صربستان، ایتالیا، انگلیس و چین نیز قرار دارند.


«جایزه جهانی موسیقی» از سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و در طی همین مدت کوتاه توانست خود را به عنوان نهادی معتبر و بین‌المللی برای معرفی موزیسین‌های مستقل بشناساند. در آرشیو
سایت «جایزه جهانی موسیقی» می توان برگزیدگان سالهای گذشته این جایزه را هم مشاهده کرد.


جایزه موسیقی جهانی هر ساله به نه نفر نشان طلا می‌دهد و به صد تن نشان نقره و نیز به ۵۰ تن نشان برنز.

از ایران احمد میرمعصومی نیز در جمع صد نفری قرار دارد که نشان نقره دریافت کرده اند و شاهین یوسف‌زمانی در میان ۵۰ نفری قرار دارد که نشان برنز گرفته‌اند.

سال گذشته مسعود رضایی نیز برای اثری جایزه نقره‌ای این رقابت‌ها را از آن خود کرده بود. این نخستین بار است که یک ایرانی در این رقابت‌ها جایزه طلایی می‌گیرد.

* شایان ذکر است: در جشنواره امسال به جز سیدعبدالحسین مختاباد، سینا علم که برای نوازندگی در آلبوم «کمانه‌رو» و احمد میرمعصومی برای آهنگسازی آلبوم «نوازش لحظه‌ها» که نشان نقره و حامد حافظی برای تکنوازی سنتور در آلبوم «از برگ‌ها» و شاهین یوسف‌زمانی برای آهنگسازی قطعه «صبح»، نشان برنز را در همین جایزه دریافت کرده‌اند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است