گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چگونه گام نوازی را دلپذیر تر کنیم؟ (۳)

تمرینات کوتاهی تنظیم کنید که ترفندهای خاصی را شامل شوند. نت‌ها را از قبل بشنوید و سعی کنید که کوک دقیق آن‌ها را پیدا کنید و بعد به‌آرامی سلفژ کنید. در مرحله بعد، تمرین را به‌آرامی و با تمرکز زیاد بر طرز انگشت گذاری‌ها بنوازید. هنرجویان را از اهمیت کیفیت و کوک هر نت آگاه سازید. بسیار صبور باشید. این کار فواید فراوانی خواهد داشت. قطعه ای ساده و دل‌نشین در سر کلید خاصی پیدا کنید. همانند مرحله بالا قطعه را تمرین کنید.


در سر کلید خاصی بداهه نوازی یا آهنگسازی کنید


اهمیت این کار را دست کم نگیرید. بعد از گذشت زمان هنرجویان تان قادر خواهند بود قطعات جالب و دل‌نشینی خلق کنند که به پیشرفت موسیقایی شان کمک خواهد کرد.

بداهه‌نوازی، تربیت شنوایی و حافظه به نیمکره راست مغز مربوط می شوند و نت نگاری و تکنیک هم به نیمکره چپ. پیشرفت همه جانبه در موسیقی باعث تعادل در عملکرد دو نیمکره خواهد شد. شاید هرازگاهی بتوانید کنسرت قطعات هنرجویان را برگزار کنید.


قطعه معروفی را انتخاب کنید و در سر کلید خاصی گوشی درآورید


نگران اشتباهات نباشید. در این تمرین، تلاش مد نظراست که به پیدا کردن نت درست و اجرای کوک آن می انجامد.

تمرینات بالا گام‌نوازی صرف را توصیه نمی کنند. ما گام و الگوهای تمرینی آن و سر کلیدها را آموختیم و مدت‌زمان به‌کارگیری نکته های اساسی و نحوه درک آن‌ها را فراگرفتیم. حال می خواهیم آن را به هنرجو انتقال دهیم. ولی بعضی از هنرجویان تمایلی به گام‌نوازی ندارند. مادامی‌که این هنرجویان از قطعاتشان لذت می‌برند، می‌توانید بعضی از تمرین‌های گام‌نوازی مرتبط با قطعاتشان را به آن‌ها بدهید. تا هنگامی‌که متوجه اهمیت گام‌نوازی بشوند و تأثیر آن را در نوازندگی‌شان درک کنند روش مناسبی خواهد بود.

زمانی که هنرجو اهمیت گام را درک کرد، گام نوازی را شروع کنید. لحظه بزرگ و مهمی است و نباید آن را از دست داد. در ابتدا گامی را سلفژ کنید، بعد در سکوت آن را بشنوید و بعد آن را با لذت بنوازید. گام باید دقیق، کوک و شفاف نواخته شود. اگر شما مراقب باشید، هنرجو هم مراقب خواهد بود.

قدم بعدی چیست؟

با استفاده از نکات بالا آموزش گام‌نوازی را ادامه دهید و در صورت لزوم موارد زیر را اضافه کنید:

• آرشه کشی‌ها و آر تیکولاسیون های مختلف

• الگوهای ریتمیک مختلف

• دینامیک‌های مختلف

• آرشه کشی‌های معمولی و آکسان دار

• تمپوی مختلف (بیشتر هنرجویان تمایل دارند از تمپو های محدودی استفاده کنند. آن‌ها را به استفاده ازتمپو های مختلف ترغیب کنید)

• سبک های مختلف (گام نوازی به سبک موتسارت، برامس یا استراوینسکی)

• شروع با نت های مختلف (مثلاً گام سل ماژوری که با «ر» یا «لا» یا حتی با «فادیز» شروع و تمام شود)

• شروع گام از نت بالای اکتاو و رسیدن به نت پایین آن (برعکس مسیر حرکت گام نوازی رایج)

• گام را هم گوشی چک کنید و هم با صدای سازی دیگر

اگر می خواهید هنرجویان گام نوازی را جدی بگیرند باید دانش خود را افزایش دهید و مانند همۀ آموزه های خوب آن‌ها را با تخیل، سرگرمی و جدیت ترکیب کنید. برای اینکه گام نوازی بتواند در تقویت هنرجویان نقش مهمی ایفا کند ایجاد ارتباط و دوستی بسیار مفید خواهد بود.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است