گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

وان موریسون، نوری در تاریکی (۴)

“طلوع جزیره آوالون” آلبوم سال ۱۹۸۹ موریسون در مقام ۱۳ رده بندی آلبومهای انگلستان جای گرفت. در سالهای ۲۰۰۰ موریسون به سفر و ضبط آثارش ادامه می داد که اغلب سه اجرا در هفته داشتند. وی برچسب شخصی و مستقل خود را به وجود آورد که او را قادر می ساخت تا کنترل و حقوق کامل هر آلبوم را دارا باشد.

آلبوم “پائین جاده” عرضه شده در ماه مه ۲۰۰۲ نقدهای خوبی دربرداشت و یکی از بهترین آلبومهای وی در جدول رده بندی آمریکا بود. این آلبوم با داشتن پانزده آهنگ و هر کدام با ژانرهای مختلف (از جمله سبکهای بلوز، محلی و فولکلور)، مایه ای غریب و نوستالژیک داشت. وی یکی از آهنگهای این آلبوم را به پدرش جرج تقدیم کرد، شخصی که نقشی اساسی را در پروش سلیقه موسیقی وی در دوران کودکی داشت.

آلبوم بعدی موریسون “Magic Time” در رده بیست و پنجم بر روی بیلبورد آمریکایی ۲۰۰ آلبوم برتر جای گرفت که چهل سال از اولین باری که موریسون به عنوان مرد اول به همراه گروه “Them” بر روی سن حاضر شد می گذشت. مجله رولینگ استون این آلبوم را در رده هفدهم جز ۵۰ آلبوم برتر سال ۲۰۰۵ قرار داد. همچنین آلبوم “زمان جادویی” در جولای ۲۰۰۵ از طرف وب سایت آمازون (Amazon.com) به عنوان بیست و پنجمین پرفروش ترین آلبوم انتخاب شد.

در اواخر همان سال موریسون یکی از آهنگهای خود را به آلبوم خیریه ای به نام “دور هم اکنون جمع شویم” بخشید که پول حاصل از فروش این آلبوم برای کمک به بازماندگان توفان سال ۲۰۰۵ کاترینا و ریتا استفاده شد. این آهنگ “آبی و سبز” نام داشت که موریسون آن را ساخت و فوگی لایتل (Foggy Lyttle) گیتاریست آن بود. این آهنگ در آلبوم سال ۲۰۰۷ وی به نام “بهترین آثار وان موریسون مجموعه ۳” جای گرفت. این آلبوم شامل سی و یک آهنگ بود که هیچ کدام پیش از این به طور رسمی عرضه نشده بودند.

وان موریسون مرد اول جشنواره موسیقی سلتی در تابستان ۲۰۰۵ بود. در ۷ مارچ ۲۰۰۷ آلبوم “به شیطان بپرداز” (Pay the Devil) وی با قالب موسیقی محلی بود، اجرای آهنگهای این آلبوم در تالار ریمن دوازده دقیقه پس از شروع فروش آنها به طور کامل خریداری شد! این آلبوم در رده بیست و ششم ۲۰۰ آلبوم بر روی بیلبورد و هفتمین آلبوم برتر کشور آمریکا شناخته شد.

در اکتبر ۲۰۰۶ اولین DVD تجاری خود به نام زنده در مونترئوکس ۱۹۸۰/۱۹۷۴ عرضه کرد که شامل کنسرتهایی وی در جشنواره موسیقی جاز مونترئوکس بود. آلبوم “هنوز در اوج” شامل سی و هفت آهنگ بر روی دو CD در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۷ در انگلستان با برچسب پولیدور عرضه شد. این آلبوم در رده دوم ۷۵ آلبوم برتر بریتانیای کبیر واقع شد.

سی و سومین آلبوم موریسون به نام “ساده بگیر” (Keep It Simple) اثری متفاوت که در ۱۷ مارچ ۲۰۰۸ در انگلستان و در ۱ آوریل همان سال در کانادا و آمریکا با برچسب ضبط شخصی خود وی پخش شد. در اولین هفته این آلبوم در مقام دهم، بین ۲۰۰ آلبوم برتر جای گرفت.

در سال ۱۹۷۲ بعد از اجرا برای نزدیک به ۱۰ سال موریسون آغاز به اجراهای بزرگ زنده نمود. وی بر روی سن بسیار عصبی میشد و از نگاه چشم در چشم با حضار اجتناب می کرد. یک بار در مصاحبه ای درباره اجرای زنده گفت؛ “من با تمام وجودم آهنگی را اجرا می کنم اما گاه تاب آوردن روی سن رنج آور می شود.” بعد از مدتی دوری از موسیقی وی برای به دست آوردن توانایی حضور بر روی سن و اجرای زنده، در کلوپها البته با حضار کمتر به اجرا می پرداخت.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است