گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نشر موسیقی پتریکور و فعالیت‌های اجرایی و آموزشی برای آهنگسازان ایرانی

نشر موسیقی پتریکور (Petrichor Records) در سال ۱۳۹۵ و به مدیریت هنری امین شریفی و کلاریز کشاورز فعالیت خود را در آمریکا آغاز کرد و با هدف انتشار آثار آهنگسازان معاصر، برگزاری رویدادهای موسیقی و کمک به پرورش نسل نوی آهنگسازان ایران مشغول به فعالیت است. فعالیت‌های نشر موسیقی پتریکور تا به امروز شامل انتشار آلبوم‌های موسیقی از آثار آهنگسازان معاصر ایران و جهان، برگزاری کنسرت و برنامه‌های آموزشی و فراخوان‌های آهنگسازی بوده است که به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم:


۱- انتشار آلبوم

پرتره‌ی آهنگساز در جوانی: مجموعه آثار امین شریفی برای موسیقی مجلسی. سال انتشار: ۱۳۹۵

رنگ‌ها در سرازیری: مجموعه آثار پیانویی امین شریفی. سال انتشار: ۱۳۹۷

خطاب به پروانه‌ها: آهنگسازی‌های فرناز مدرسی فر روی شعر و صدای رضا براهنی. سال انتشار ۱۳۹۸

سیلک، نمای شرقی: مجموعه آثار ارکسترال، مجلسی و الکترونیک علی رادمان. سال انتشار ۱۳۹۹

مجموعه آثار «موسیقی نو: آهنگسازان امروز» در هشت آلبوم شامل ۱۰۸ اثر از بیش از ۸۰ آهنگساز با ملیت‌های مختلف

۲- فراخوان‌ آهنگسازی

فراخوان آهنگسازی برای ارکستر زهی سیرانسا سیدادا در آرژانتین در سال ۱۳۹۶، برای آهنگسازان ایرانی. از مجموع ۴۵ اثر دریافت شده، هیئت داوران ۵ اثر را برای اجرا و ضبط توسط ارکستر سیرانسا سیدادا انتخاب کرد.

فراخوان پروژه‌ی آهنگسازان جوان: یک رویداد آموزشی و مسابقه‌ برای آهنگسازان زیر سی‌وپنج سالِ مقیم ایران است که توسط نشر موسیقی پتریکور در ایالات متحده آمریکا شکل گرفته‌است. این رویداد شش ماهه در ادامه‌ی پروژه‌ی امواج نوی ایران؛ آنتولوژی موسیقی نو در ایران برای فلوت است که از سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را زیر نظر نشر موسیقی پتریکور آغاز نموده است. امواج نوی ایران متشکل از آثار آهنگسازانی است که در شکل‌گیری صورت موسیقی نو در ایران نقش به‌سزایی دارند. هم‌زمان با انتشار آلبوم اول پروژه‌ی امواج نوی ایران، نشر موسیقی پتریکور به برگزاری رویداد آهنگسازان جوان همت گماشته است. هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد شرایط آموزش، اجرا و ضبط برای آهنگسازان جوان ایرانی است. این پروژه شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی، سمینار و سخنرانی توسط آهنگسازان بین‌المللی، همچنین اجرا و ضبط آثار منتخب می باشد. از آهنگسازانِ مهمان این رویداد می توان به اساتید آهنگسازی دانشگاه‌های هاروارد، ایندیانا، برکلی، سن‌دیه‌گو، کارنگی‌ملون و غیره اشاره کرد.


۳- پروژه‌ی امواج نوی ایران


آنتولوژی آثار آهنگسازان زنده‌ی ایرانی برای سولوی فلوت. این پروژه شامل آثار ۵۰ آهنگساز ایرانی برای فلوت است که در شکل‌گیری صورت موسیقی نو در ایران نقش به‌سزایی دارند. آثار اغلب به سفارش نشر موسیقی پتریکور ساخته شده اند. این پروژه تا کنون در شهر‌های مختلف آمریکا از جمله نیویورک، دورهام و سالت لیک سیتی و در فستیوال‌های مختلفی اجرا شده است. اجراهای این پروژه در ایران عبارت‌اند از فستیوال موسیقی معاصر تهران ٢٠١٩، نشست‌های الف، ورکشاپهای نوازندگی فلوت معاصر در دانشگاه‌های تهران و هنر، همچنین در شهرهای شیراز، رشت، و ساری. آهنگسازان سری اول: علیرضا مشایخی، نادر مشایخی، رضا والی، پیمان یزدانیان، علی گرجی، مهدی خیامی، روزبه رفیعی، امین شریفی، نیما عطرکار روشن، امیر اسلامی، فرناز مدرسی فر، رضا نکیسا، سعید علیجانی، آنکیدو دارش، آروین صداقت کیش، مرتضی شیرکوهی، علی رادمان، اشکان خمسه پور، امیر پورخلجی، گلفام خیام، ارسلان عابدیان، سینا فلاح زاده، و کاوه میرحسینی.. ویژگی‌های اصلی این پروژه عبارت اند از:

– رویکرد آنتولوژی گونه، همراهی اجراهای متعدد و نشر آلبوم، تنوع بی نظیر سلایق آهنگسازان مقیم ایران و خارج از ایران، حجم پروژه (۳۰۰ دقیقه در دو سری)، و تمرکز بر سولوی انواع فلوت (و در مواردی همراه با پارت‌های الکترونیک).

– نکته مهم دیگر سفارش بیشتر آثار برای این مجموعه است. اغلب قطعات این پروژه مشخصا برای کلاریز کشاورز نوازنده‌ی این مجموعه نوشته شده اند.

اطلاعات بیشتر در وبسایت نشر موسیقی پتریکور:

www.petrichor-records.com

www.masharifi.com

www.kelariz.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است